کمال الهلباوی عضو ارشد جماعت اخوان‌المسلمین و سخنگوی سابق آن در غرب است. اخوان‌المسلمین یکی از گروه‌های فعال در تحولات جاری مصر به شمار می‌رود.

alhalbavi

در همین راستا، همشهری گفت‌وگویی اختصاصی با کمال الهلباوی انجام داده است.

  • جایگاه اخوان المسلمین در مصر را چگونه ارزیابی می‌کنید و الگوی حکومتی این جماعت چیست؟

اخوان المسلمین بخش گسترده و بزرگی از جامعه مصر را تشکیل می‌دهد. می‌توانم بگویم اخوان 35 تا 40 درصد از جمعیت مصر را شکل می‌دهد و درصورت برگزاری انتخابات آزاد و دمکراتیک، می‌تواند به همین میزان در پارلمان حضور داشته باشد. اما درباره الگوی حکومتی، باید بگویم الگوی حکومتی‌مان برگرفته از اندیشه اسلامی است که پایه‌های آن عدالت، شورا، آزادی و فرصت‌های برابر برای همگان و رعایت حقوق بشر است که تمامی این موارد بخشی از نظام سیاسی در اندیشه اسلامی به شمار می‌روند و در نظام‌های سیاسی دمکراتیک هم وجود دارند.

  • باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز اعتراضات مردمی از ضرورت انتقال آرام و روان قدرت سخن گفت اما اخیرا اعلام کرده که مبارک، خود بهتر می‌داند چه وقت از قدرت خارج شود و من نمی‌توانم زمانی برای وی تعیین کنم. تفسیر شما از این موضع نه چندان شفاف آمریکا درباره رویدادهای مصر چیست؟

مواضع آمریکایی‌ها به‌طور عام و غربی‌ها به‌طور عام‌تر هنگامی که سخن درباره اسلام و یا مسائل مربوط به جهان عرب باشد، دچار معیارهای دوگانه می‌شود و این عملا درباره مصر هم روی داد. این امر بی‌تردید به‌علت نوع نگاه آمریکایی‌ها به مصالح شان و نیز به‌علت فشار لابی‌ها و برخی بازیگران سیاسی و به‌طور مشخص اسرائیل بر آنهاست.

  • علت توجه آمریکا به مصر و نگرانی اسرائیل از اوضاع جاری در مصر را در چه می‌بینید؟

همانگونه که گفتم آمریکایی‌ها نگران مصالح خود در مصر هستند. آنها نگرانند مبادا کانال سوئز که یکی از شریان‌های حیاتی برای انتقال نفت و منابع انرژی به غرب است بسته شده یا در روند آن اختلال ایجاد شود که طبعا به ضررشان تمام خواهد شد. اسرائیلی‌ها هم نگران معاهده صلح با مصر و صادرات گاز به این رژیم وهمچنین روابط‌شان با حکومت خودگردان هستند. غربی‌ها و اسرائیل همگی به‌دنبال آن هستند که جانشین مبارک، خطری برای این مصالح و این معاهده ایجاد نکند.

  • برگردیم به اوضاع داخلی مصر. نظر شما درباره گفت‌وگو میان اپوزیسیون و دولت جدید در مصر چیست و آیا این اقدام را نوعی تلاش برای دور زدن خواسته‌های مردم و فروکاستن از خشم شان نمی‌دانید؟

قطعا همین طور است. دولت تمام تلاش خود را برای خنثی‌سازی‌ اعتراضات و انقلاب به کار می‌گیرد و چنین تظاهر می‌کند که به خواسته‌های مردم پاسخ می‌دهد درحالی‌که این دولت مشروعیتی ندارد. نظام مبارک باید به این نکته اذعان کند که طی 30 سال نتوانست اصلاحاتی در کشور ایجاد کند بلکه فساد اداری و مالی گسترده‌ای را در کشور ایجاد کرد و امروز می‌کوشد با قربانی کردن چند وزیر و محاکمه آنها، مدعی اصلاحات شود. ادامه گفت‌وگو با این دولت، فایده‌ای ندارد.

گفت‌وگو: عبدالله آل بوغبیش

کد خبر 127864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز