همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور در سومین جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی با بیان اینکه شاهد جوشش و انفجار خودباوری در ایران هستیم گفت: هر اختراع و نوآوری یک گام به سمت خدایی شدن انسان است.

احمدی نژاد

 به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد با تاکید بر اختراعات در جهت مفیدتر کردن زندگی گفت: علم زمانی مفید است که در خدمت جامعه، رفاه و سعادت آن باشد و الا علمی که در قفسه‌هاست یا در جهت تخریب انسان‌هاست نبودش بهتر است. در عرصه علم و خلاقیت و نوآوری، بشریت در گام‌های اولیه قرار دارد و باید به جایی برسد که بر عالم مادی اشراف کامل داشته باشد و این مهم تنها از راه علم و کار علمی و نوآوری و اختراع امکان‌پذیر است.

 وی افزود: امروز در ایران عزیز، دانشمندان، نخبگان، مخترعان و نوآوران فعالیتشان یک مجاهده است و ما خدای را سپاسگزاریم که با برگزاری چنین جشنواره‌هایی میعاد انسان‌های خلاق و مبتکر و انسجام و همکاری آنها را می‌بینیم. باید دانست که دانشمندان و عالمان حقیقی هیچ‌گاه با هم اختلاف و دشمنی ندارند و هرچه اختلاف و دشمنی وجود دارد به خاطر جهل است. عالمان هرچه عالم‌تر باشند موحدتر و در عین حال مهربان‌تر و صمیمی‌تر می‌شوند.

 رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که این جشنواره در آینده به جشنواره‌ای بین‌المللی تبدیل شود که محل ملاقات انسان‌های شایسته و دلسوز از سراسر دنیاست.

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود وظیفه بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور را باز کردن راه و دادن فرصت به نخبگان دانست و گفت: دولت لایحه‌ای را به مجلس ارایه داد که خوشبختانه مجلس آن را تصویب کرد که بر اساس آن صندوق حمایت از مخترعان و نخبگان تاسیس می‌شود که بودجه خیلی خوبی هم دریافت کرده است.

 وی ادامه داد: وزارت تعاون و بانک توسعه نیز اعلام کرده‌اند که تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه در اختیار مخترعان و نخبگان قرار می‌دهند و این خیلی خوب است. امیدوارم این دولت بتواند مردم را از دست تسهیلات 14 درصد و 15 درصد و بیشتر از آن رها کند و البته باید دانست کسی که به دنبال اختراع و نوآوری است، به دنبال حساب کتاب کردن و چرتکه انداختن نیست و وام قرض‌الحسنه باید در اختیارش قرار گیرد.

 وی از نخبگان خواست که در نوآوری‌های خود به ابعاد انسانی کار توجه کنند و گفت: ما در آستانه جهش‌های بزرگ علمی و نوآوری هستیم و دیگرانی بودند که راهی را رفتند که خسارات زیادی را به بشریت وارد کرد و باید بدانیم که راه ما از آن‌ها جداست. نوآوری‌ها و پیشرفت‌ها باید در خدمت صلح و عدالت باشد و در جهت تکریم انسان‌ها باشد.

 رئیس‌جمهور هم‌چنین از نخبگان و نوآوران خواست که خودباوری را در خود تقویت کنند و گفت: امروز در ایران شاهد جوشش و انفجار خودباوری هستیم که حاصل آن نوآوری و اختراعاتی است که ارایه می‌شود. این خودباوری باید حفظ شود؛ چرا که کسی که خودباوری داشته باشد می‌تواند خدایی زندگی کند. همه همت شیطان این است که انسان را تحقیر کند تا بتواند بر او تسلط یابد.

 احمدی‌نژاد هم‌چنین از نخبگان و نوآوران خواست که به کار خستگی‌ناپذیر و تلاش‌های خود ادامه دهند و گفت: همه‌ آن‌چه که در تاریخ بشریت به آن افتخار می‌شود حاصل کار و تلاش است. ابن سینا که آثار به جای مانده از او باعث افتخار تمامی بشریت است نیمی از عمر خود را در حال فرار از دست حاکمان فاسد بود اما با این حال تلاش‌هایش امروز باعث افتخار بشریت است.

 رئیس‌جمهور در پایان در پاسخ به سخنان یکی از نخبگان که از ثبت اختراعات و سوداگری در این زمینه انتقاد داشت، گفت: هم‌اکنون طبق قانون، ثبت اختراعات زیر نظر قوه‌ قضایی انجام می‌شود اما در جلسه‌ اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه بحث شد و به نظر ما از آن‌جایی که داوری در زمینه اختراعات باید به وسیله کارگروه علمی و متخصص انجام شود، به نظر می‌رسد نحوه‌ ثبت اختراعات و رسیدگی به آنها باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

کد خبر 127736
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز