سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: منصور قندریز متولد ۱۳۱۴ در شهر تبریز است. او دانش آموخته هنرستان هنرهای زیبا و دانشکده هنرهای تزئینی تهران، شرکت کننده در بی‌ینال‌های سوم، چهارم و پنجم تهران، بی‌ینال پاریس و بی‌ینال سائوپلوی برزیل و از بنیانگذاران جنبش سقاخانه است.

منصور قندریز

او ۷ اسفند سال ۱۳۴۴ در یک سانحه رانندگی در یکی از جاده های شمال درگذشت.

زندگی هنری قندریز در مدت کوتاه ده سال شکل گرفت و به خلق نقاشی پرداخت.

منصور قندریز نقاشی بود که گالری هم داشت. در سال‌های دهه‌های۴۰ و ۵۰، گالری قندریز و گالری سیحون، نقش مهمی در بسط و گسترش نقاشی مدرن داشتند. مبنا و شالوده آثار قندریز، نقوش سنتی ایرانی است؛ مثل نقش‌های سفالینه‌ها و طلسم‌های فرهنگ باستان. به نظر می‌رسد آثار قندریز، تعریف جدیدی از نقوش قدیمی باشد.

صادق تبریزی از همکلاسی های قندریز و عربشاهی درباره قندریز می گوید: او به خوبی احساس کرد که ازقافله‌ هنر به دور مانده است، پس برای پرکردن این فاصله، با محاسبه ای هوشمندانه و با کمی تغییر در آثار عربشاهی، شیوه او را پی گرفت.

روئین پاکباز درباره قندریز و آثارش می گوید: قندریز یکی از بااستعدادترین هنرمندان معاصر بود که به علت مرگ زودرس نتوانست کارش را ادامه دهد.

اقامت در تهران، آموزش در هنرکده‌ تزئینی، جو بی‌ینال‌ها و گرایش شماری از هنرمندان به شیوه ی تزئینی و انتزاعی (که سقاخانه نام گرفت)، قندریز را به مسیری تازه کشانید. پس از این نقش پردازی در کار او اهمیت یافت و خصلت بدوی نقاشی‌اش آشکارتر شد.

این هنرمند همزمان با دوره حسین زنده‌رودی و پیلارام است که تاثیر زیادی در تاریخ نقاشی معاصر ایران داشته است.

کد خبر 127588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز