سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

در روز ۱۹ بهمن ۱۲۸۷ انقلابیون حاکم رشت، آقابالاخان را کشتند و شهر را تسخیر کردند.

قیام رشت

  پس از آن تمام گیلان به تصرف آزادی‌خواهان در آمد. به موجب این پیروزی، آنها رونوشتی به سفرای خارجی نوشتند که نزاعی با شاه ندارند و فقط درصدد احیای مشروطه‌اند. صدای انقلاب رشت به گوش شهرهای دیگر ایران و کشورهای آزاد جهان رسید و باعث دلگرمی مجاهدان تبریز شد. ستارخان و باقرخان تلگراف‌های مهیجی ارسال کردند. پس از این، شاه قشونی برای تصرف گیلان فرستاد. نیروهای دولتی در حاشیه دریا از مجاهدان شکست خوردند و عقب‌نشینی کردند.

کودتایی که منجر به روی کارآمدن حزب بعث در عراق شد

هشتم فوریه سال 1963میلادی ژنرال عبدالکریم قاسم که در سال 1958 به نظام سی و چند ساله سلطنتی عراق پایان داده بود و این کشور را از اتحادیه نظامی غرب موسوم به پیمان بغداد خارج ساخته و متحد شوروی کرده بود، در کودتای مشترک افسران ناصری - بعثی کشته شد. دولت کودتا نیز بعدا با کودتای حزب بعث برکنار شد و از آن پس تا آوریل 2004، حکومت عراق در دست این حزب جنایتکاربود.

جنگ روسیه و ژاپن

جنگ روسیه و ژاپن تخاصم نظامی شدیدا خونینی بود که به علت جاه‌طلبی‌های 2دولت رقیب در منچوری و کره از 8فوریه سال 1904 میلادی آغاز و تا 5 سپتامبر 1905میلادی ادامه یافت. جنگ رسما بر سر مالکیت شهر پورت آرتور و شبه جزیره لیائودونگ و خط آهن پورت آرتور به هاربین درگرفت. پورت آرتور، بندری استراتژیک در جنوب شرق آسیا بود که روس‌ها ظاهرا آن را از چین اجاره کرده بودند. روس‌ها با احداث یک پادگان بزرگ در پورت آرتور و ایجاد یک ناوگان جنگی عملا پورت آرتور را به پایگاه استراتژیک خود برای اداره شرق آسیا، مبدل کرده بودند.

ملکه اسکاتلند گردن زده شد

هشتم فوریه سال1587، 8روز پس از امضای حکم اعدام ماری‌استیوارت، ملکه اسکاتلند، از سوی الیزابت یکم ملکه انگلستان ، گردن‌زده شد. انگلیسی‌ها ملکه اسکاتلند را متهم کرده بودند که مخفیانه از پادشاه کاتولیک‌مذهب اسپانیا خواسته بود که به انگلستان لشکر بکشد و این سرزمین را تصرف کند. در آن زمان اسکاتلند استقلال داشت. ملکه ماری پس از ازدواج با پادشاه فرانسه کاتولیک شده بود و بعد از فوت شوهر حاضر به دست کشیدن از این مذهب که انگلیسی‌ها با آن مخالفت داشتند، نشده بود.

اعدام آلکسیوس چهارم

آلکسیوس چهارم پسر ایزاک دوم، امپراتور وقت بیزانس بود. برادر ایزاک دوم از سوی سپاهیانش به امپراتوری رسید. او ایزاک را دستگیر و چشمانش را کور کرد و سپس او را همراه با پسرش آلکسیوس زندانی کرد. اما آلکسیوس موفق به فرار شد و به خواهر و شوهرخواهرش فیلیپ در آلمان پیوست. در آنجا او توانست فیلیپ را مجاب کند تا با کشاندن چهارمین جنگ صلیبی به قسطنطنیه بار دیگر او و پدرش را به امپراتوری بازگرداند. با این حال اعمال مالیات‌های سنگین و رفتار گستاخانه با مردم به شورشی مردمی انجامید که رهبری آن را داماد آلکسیوس سوم برعهده داشت. او آلکسیوس چهارم و پدرش را از قدرت خلع و زندانی کرد. آلکسیوس چهارم را در ۸فوریه همان سال به فرمان امپراتور جدید خفه کردند و پدرش ایزاک نیز تنها چند روز پس از او در زندان درگذشت.

کد خبر 127577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز