گروه بین‌الملل: تظاهرات مردم مصر برای دوازدهمین روز متوالی در حالی ادامه داشت که گزارش‌ها نشان می‌دهد گروهی از رهبران احزاب مخالف مصر با احمد شفیق، نخست‌وزیر این کشور برای بررسی راه‌های تشکیل دولت انتقالی و برکناری مبارک گفت‌وگو کرده‌اند.

عبدالرحمان یوسف،

عبدالرحمان یوسف، از مقام‌های جنبش جوانان مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که وی و تعدادی از رهبران مخالفان در جلسه‌‌‌ای با نخست‌وزیر مصر شرکت کرده‌اند. عبدالرحمان یوسف تاکید کرد که در این نشست درباره راه‌های خروج مبارک از قدرت بحث و گفت‌وگو شده است و مخالفان بر ادامه تظاهرات تا زمان برکناری مبارک تاکید کرده‌اند.

گفته می‌شود یکی از طرح‌های مطرح شده در این نشست کنار‌ه‌گیری مبارک و جایگزین شدن عمرسلیمان، معاون رئیس‌جمهور به جای وی است. حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر پیش از این اعلام کرده بود که تا زمان برگزاری انتخابات در ماه سپتامبر در قدرت باقی خواهد ماند. این در حالی است که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد گروهی از فرماندهان ارتش هم که رابطه نزدیکی با سلیمان دارند جمعه شب با شرکت در جلسه‌ای محرمانه درباره تشکیل دولت انتقالی مصر گفت‌وگو کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز هم روز گذشته به نقل از منابع خود در دولت آمریکا اعلام کرد که معاون رئیس‌جمهور مصر به‌همراه گروهی از فرماندهان ارتش به‌دنبال اجرای طرحی هستند که قدرت مبارک به‌تدریج کاهش یابد و در نهایت وی از سمت ریاست‌جمهوری برکنار شود. گفته می‌شود برنامه‌ای در میان مقام‌های مصری مطرح شده است که براساس آن مبارک به خانه‌اش در تفرجگاه ساحلی شرم‌الشیخ برود یا برای انجام معاینات بیشتر پزشکی عازم آلمان شود تا قدم‌های بعدی برای کنار رفتن او از صحنه سیاست برداشته شود. گروه‌های مخالف ازجمله اخوان‌المسلمین اعلام کرده‌اند که با مقام‌های دولت مصر پیش از برکناری مبارک دیدار نخواهند کرد.

روز گذشته اخوان‌المسلمین در بیانیه‌ای اعلام کرد که خواهان کسب قدرت نیست و گفت‌وگوهای مشروط را می‌پذیرد.
اخوان‌المسلمین در بیانیه خود تاکید کرد که خواهان قدرت و جاه و مقام نیست، بنابراین هیچ‌کدام از اعضای این گروه هرگز نامزد ریاست‌جمهوری این کشور نخواهند شد.در ادامه بیانیه گفته شده است: ما گفت‌وگو را می‌پذیریم مشروط بر آنکه نتایج این گفت‌وگو منجر به تحقق منافع عالی ملت مصر شود و برآورده‌کننده خواسته‌های مردمی باشد.

اخوان‌المسلمین در عین حال بار دیگر تاکید کرده است که حسنی مبارک باید پیش از آغاز مذاکرات استعفا دهد. این در حالی است که تلویزیون دولتی نیل روز گذشته گزارش داد که 2 گروه مخالف الوفد و التجمع به دعوت به مذاکرات برای اصلاحات سیاسی و قانون اساسی پاسخ مثبت داده‌اند که این مسئله هنوز ازسوی منابع مستقل تایید نشده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا هم روز جمعه در تازه‌ترین اظهارنظر خود بار دیگر خواستار آغاز فوری روند انتقال قدرت در مصر شد.

اوباما در نشست خبری مشترک با استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا باز هم به‌طور صریح خواهان کناره‌گیری فوری حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر نشد و گفت: تنها چیزی که مؤثر واقع خواهد شد یک روند انتقال قدرت منظم است که اکنون باید شروع شود. احمد شفیق، نخست‌وزیر مصر به تازگی گفته‌بود که کناره‌گیری فوری مبارک با «فرهنگ مصر» منافات دارد و مصری‌ها برای انتقال قدرت تا 9 ماه به آقای مبارک نیاز دارند! درحالی‌که تظاهرات مردمی همچنان ادامه دارد، شبکه‌های دولتی مصر اعلام کردند مبارک روز گذشته برای احیای اقتصادی این کشور، با وزیران اصلی کابینه دیدار کرده است.

سمیر رضوان، وزیر دارایی مصر گفته که وضعیت اقتصادی بسیار وخیم است. همچنین گفته می‌شود بر اثر ناآرامی‌ها، اقتصاد مصر روزانه بیش از 300میلیون دلار خسارت دیده است. مسئله مصر روز گذشته در نشست امنیتی مونیخ هم، محور مذاکرات نمایندگان کشورهای مختلف بود. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست اعلام کرد که کشورهای خاورمیانه باید دست به اصلاحات عمیق بزنند هر چند این مسئله بی‌ثباتی‌های موقت را برای آنها به همراه داشته باشد.

روز گذشته همچنین تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد که خط لوله انتقال گاز به فلسطین اشغالی در حمله افراد ناشناس در منطقه العریش منفجر شده است. به‌دنبال این مسئله انتقال گاز به سرزمین‌های اشغالی متوقف شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با تونی بلر تاکید کرد که این رژیم در تلاش است تا برای گاز مصر جایگزین پیدا کند.

کد خبر 127437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز