یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: مقامات چینی با وجود رای به قطعنامه تحریم هسته‌ای ایران، معتقدند تحریم، راهکار حل بحران هسته‌ای ایران نیست و نگران گسترش این تحریم‌ها به صادرات نفت ایران هستند.

به گزارش رویترز، لیو جیانچائو، سخنگوی وزیر امور خارجه چین در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما معتقدیم که تحریم‌ نمی‌تواند یک راهکار دائمی برای حل مشکلات باشد.

 وی افزود: چین از تمامی طرفین می‌خواهد تا تمامی تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای رسیدن به یک راهکار بلندمدت جامع ادامه دهند. به گزارش رویترز، قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت دارای محدودیت‌های بسیار کمتر از متن پیشنهادی سه کشور فرانسه،‌ آلمان و انگلستان بود و شامل تحریم صادرات نفت ایران نمی‌شود.

 ایران پس از عربستان و آنگولا سومین تأمین کننده بزرگ نفت چین محسوب می‌شود و مقامات چینی از این نگرانند که تحریم‌ها در مراحل بعد، شامل صادرات نفت ایران نیز شود.

پکن همچنین از این نگران است که اجرای قطعنامه که برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران را مورد هدف قرار داده موجب خشم ایران شود و ایران صادرات نفت خود به چین را که به این قطعنامه رای مثبت داده متوقف سازد. چین دومین واردکننده بزرگ نفت جهان است.

کد خبر 12742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز