همشهری آنلاین: تیمی بین‌المللی از ستاره‌شناسان به تازگی یک جریان جدید از ستارگان را در کهکشان «راه شیری» کشف کرده‌اند

جریانی جدید از ستارگان در کهکشان راه شیری

به گزارش ایسنا، این جریان که «دلو» نام دارد، نام خود را از صورت فلکی «دلو» گرفته و در حقیقت باقی‌مانده یک کهکشان کوچک‌تر در جهان همسایه ما بوده که با کشش گرانش کهکشان راه شیری در 700 میلیون سال پیش از هم پاشیده است.

این اکتشاف در نتیجه اندازه‌گیری سرعت 250 هزار ستاره توسط تلسکوپ اشمیت انگلستان در رصدخانه ستاره‌شناسی استرالیا بدست آمد.

اکتشاف جریان دلو در حقیقت به سختی انجام شده چرا که این جریان در صفحه کهکشانی واقع است. در صفحه کهکشانی، تمرکز بالای ستاره‌های کهکشان راه شیری راه را برای مشاهده ستاره‌های دیگر مسدود کرده و این موج در حقیقت از سایر ستاره‌ها قابل تشخیص نیست.

این جریان در برابر سایر جریان‌ها که میلیارد‌ها سال عمر کرده و در دامنه کهکشان راه شیری قرار دارند بسیار جوان‌تر است.

طی کشف این جریان با روش جدید، دانشمندان قصد دارند که مشخصات میلیون‌ها ستاره را در کهکشان راه شیری تا سال 2012 اندازه‌گیری کنند.

دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سه میلیارد سال آینده کهکشان راه شیری با کهکشان «آندرومدا» (زن به زنجیر کشیده شده) برخورد خواهد کرد.

به ادعای آنها این در صورتی محقق است که هیچ‌کدام از کهکشان‌های کوچکی که در سال‌های اخیر در همسایگی نزدیک ما کشف شده‌اند با کهکشان راه شیری برخوردی نداشته باشند.