گروه اقتصادی: فرسودگی ناوگان هوایی به عنوان یکی از عوامل موثر در افزایش سوانح هوایی در کشور مان عنوان می شود.

 بر این اساس  تأمین اعتبار لازم برای بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی با توجه به اعمال تحریم‌ها، از جمله راهکارهای تجهیز و توسعه ناوگان هوایی کشور است.

از سوی دیگر شرکت های هواپیمایی داخلی ثابت ماندن نرخ بلیت هواپیما و گسترش فعالیت شرکت های هواپیمایی خارجی در کشورمان را از جمله موانع موجود در این زمینه دانسته  و آزاد سازی نرخ بلیت و ساماندهی فعالیت  شرکت های هواپیمایی خارجی را گامی در جهت افزایش توان رقابتی و تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی کشورمان قلمداد می کنند.

با نورالله رضایی نیارکی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پیرامون روند نوسازی ناوگان هوایی کشور و تعیین نرخ بلیت هواپیما گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

  • شرکت های هواپیمایی داخلی ثابت ماندن نرخ بلیت هواپیما را مانع رقابتی شدن فعالیت خود می دانند، روند بررسی افزایش نرخ بلیت هواپیما چگونه است؟

هنوز هیچ تصمیمی در زمینه افزایش نرخ بلیت هواپیما اتخاذ نشده است .تصمیم گیری در این زمینه  مستقیماً با سیاست دولت مرتبط بوده و نیازمند دستور دولت است.

هر زمان که دولت صلاح بداند بررسی در زمینه ضرورت افزایش نرخ بلیت هواپیما یا اتخاذ راهکارهای دیگر مورد توجه سازمان هواپیمایی کشوری قرار می گیرد.

گرچه اکنون شرکت‌های هواپیمایی خصوصی و اتحادیه صنف هواپیمایی اطلاعاتی در این زمینه ارائه کرده‌اند اما باید این اعداد و ارقام و شرایطی که اعلام کرده‌اند توسط سازمان هواپیمایی کشوری بررسی و نتایج نهایی اعلام شود.

با توجه به این که اکنون یارانه سوخت به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت می شود باید در زمینه امکان افزایش نرخ بلیت هواپیما بررسی بیشتری صورت گیرد.

تلاش می کنیم تا به نحوی تصمیم گیری شود که منافع شرکت ها لحاظ شده و از افزایش نرخ بلیت هواپیما نیز جلوگیری شود. با این روند نرخ بلیت هواپیما قطعاً تا پایان سال افزایش نخواهد یافت.

  • با این وجود برای تجهیز و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی چه میزان اعتبار مورد نیاز است و در چارچوب لایحه بودجه سال آینده چه رقمی در نظر گرفته شده است؟

اکنون در حال جمع آوری اطلاعات  و نیازهای شرکت های هواپیمایی هستیم تا در سال آینده به نحوی برنامه ریزی شود که حداقل هواپیما‌های ملکی آنان را به 3 فروند و با احتساب هواپیما‌های اجاره ای به حداقل  5فروند برسانیم.

بدیهی است تحقق این امر نیازمند اعتباراتی است که میزان این اعتبارات با توجه به هواپیما‌های موجود در دنیا، نوع و سال ساخت هواپیمای مد نظر برای خرید یا اجاره متفاوت خواهد بود.

هدف آن است که حداقل 150 هواپیمای مسافری بدنه متوسط به بالا و تعداد زیادی هواپیمای کوچک آموزشی و عمومی در داخل کشور داشته باشیم. در حال برنامه ریزی برای تحقق این اهداف هستیم.

اکنون هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در صدد افزایش 20 فروند هواپیما به ناوگان است در این راستا این شرکت قرارداد خرید چند فروند هواپیمای توپولوف 204 را  چند ماه پیش منعقد کرده که تا سال آینده تحویل خواهد شد. 

اما میزان اعتبار مورد نیاز برای تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی کشور را به دلیل تنوع قیمت و نوع هواپیما های موجود در دنیا نمی توان پیش بینی کرد چرا که قیمت هواپیما از بیش از 50میلیون تا کمتر از 10میلیون دلار متفاوت است اما برای تحقق نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی کشور حداقل رقم 400میلیون دلاری را نیازمندیم که در چارچوب لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد خواهیم کرد .

شیوه کنونی فعالیت شرکت های عربی در کشورمان مشکلاتی را ایجاد کرده است

  • سازمان هواپیمایی کشوری چه برنامه ای برای نظارت بر عملکرد این شرکت‌ها دارد؟

دلیلی ندارد که اداره کل نظارت سازمان هواپیمایی کشوری با شیوه کنونی فعالیت برخی شرکت های هواپیمایی خارجی مخالفت نماید بلکه باید شرکت های هواپیمایی داخلی نیز با استفاده از این شیوه‌ها در داخل کشور نسبت به جذب مسافر اقدام کنند.

شرکت های هواپیمایی خارجی به روشهای مختلف  مانند انجام پروازهای ارزان قیمت یا سایر شیوه‌ها برای جذب‌ مسافر اقدام می کنند و منعی برای این شیوه فعالیت توسط ایرلاین‌های داخلی نیز وجود نداشته وباید شرکت های هواپیمایی داخلی هوشیار باشند.

شرایط لازم برای فعالیت  شرکت های هواپیمایی داخلی را فراهم کرده‌ایم تا حتی بخشی از ارائه خدمات خود را به بخش خصوصی واگذار نموده تا شرکت های خصوصی به دور از هر گونه تنش دولتی به فعالیت بپردازند.

کد خبر 12727

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز