دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

نیلوفر قدیری: این روزها نام 2مرد در صدر اخبار جهان شنیده می‌شود. هر دوی آنها از رهبران سرشناس و قدیمی قاره آفریقا هستند و تقریبا همسن.

egypt

یکی از آنها اکنون مورد لعن و نفرت مردم کشورش است و تصاویرش را در خیابان‌ها آتش می‌زنند و خواستار اخراج او از کشور هستند اما برای دیگری، مردم کشورش اکنون دست به دعا برداشته‌اند که مبادا از دنیا برود و چند سالی بیشتر عمر کند.
حسنی مبارک 82 ساله در مصر و نلسون ماندلای 92 ساله در آفریقای جنوبی، این روزها سرنوشت عبرت‌آموزی دارند که رهبران جهان با مقایسه این دو، درس‌های مفیدی می‌آموزند.

آفریقای جنوبی این روزها در التهاب اخباری درباره سلامتی قهرمان ملی و جهانی این کشور، نلسون ماندلاست. درحالی که جهان درگیر اخبار تحولات جهان عرب و به ویژه ناآرامی‌های مصر است، در آفریقای جنوبی تیتر اول اخبار، وضعیت سلامتی نلسون ماندلاست که او را به نام قبیله‌اش در آفریقا «مادیبا» می‌خوانند.

ماندلا، رهبر مبارزات علیه تبعیض نژادی و رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی، پس از 2روز بستری بودن در بیمارستانی در ژوهانسبورگ، روز جمعه مرخص شد. مسئولان بیمارستانی گفته‌اند که حال ماندلای 92 ساله فعلا خوب است و درمان‌ها مؤثر بوده است. ماندلا به‌دلیل بیماری دستگاه تنفسی از هفته گذشته به بیمارستان منتقل شده بود.

ماندلا بیماری سل را از زندان‌های رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی به یادگار دارد. حالا با کهولت سن، این بیماری تشدید شده و حتی برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که وضعیت سلامتی او بسیار وخیم شده‌است. عده‌ای از خبرنگاران خارجی برای پوشش اخبار ناگوار احتمالی به آفریقای جنوبی رفته‌اند و حتی عده‌ای از همین حالا پشت در خانه ماندلا به کمین نشسته‌اند. این در حالی است که هزاران نفر از مردم آفریقای جنوبی روزانه مراسم دعا برای سلامتی ماندلا را برگزار می‌کنند.

ماندلا از سال 2004 در یک انتقال آرام قدرت، بازنشسته شد و از آن زمان تاکنون کمتر در انظار دیده‌شده‌است. او به خاطر سال‌ها مبارزه مسالمت‌آمیز با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی نه فقط در داخل کشورش که در کل جهان محبوبیت و اعتبار بی‌نظیری دارد. او به خاطر مبارزاتش در چارچوب کنگره ملی آفریقا در سال 1962 دستگیر شد و 27 سال را در زندان گذراند. در سال 1990 از زندان آزاد شد و مذاکراتی را با دولت آغاز کرد که به ایجاد یک دمکراسی چندنژادی در آفریقای جنوبی در سال 1994 منجر شد.

ماندلا به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور منتخب آفریقا در همین سال شروع به کار کرداما فقط 5 سال در قدرت ماند. ماندلا که در سن 75 سالگی قدرت را به دست گرفته‌بود، بعد از تنها یک دوره ریاست‌جمهوری در حالی که در اوج محبوبیت بود و نامش در سراسر آفریقا همچون یک قدیس ذکر می‌شد، تصمیم گرفت دیگر در انتخابات شرکت نکند و بازنشسته شود.

مبارک اما امسال ‌‌خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مصر آماده می‌کرد تا برای پنجمین بار در مقام خود ابقا شود و سی‌امین سال حکومتش را هم پشت سر بگذارد. او هم مانند دیگر حاکمان عرب، لقب رهبر پیشین را دوست ندارد و می‌خواهد تا وقتی که زنده است، رئیس‌جمهور بماند. 5سال پیش او بعد از اینکه در انتخاباتی که بیشتر به یک همه پرسی شبیه بود در مقام خود ابقا شد، در سخنرانی در پارلمان مصر گفت: من تا نفس دارم در این سمت باقی می‌مانم. اکنون یک هفته است که هزاران مصری در شهرهای این کشور خواستار مرگ مبارک هستند.

کد خبر 127165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز