همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی، جریمه سرعت غیر مجاز، سبقت غیرمجاز و انجام حرکات مارپیچ و خطرناک، 100 هزار تومان در نظر گرفته شده و اگر فردی همزمان دو تخلف را انجام دهد باید 200 هزار تومان پرداخت کند.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهنمایی رانندگی نیروی انتظامی با اعلام این خبر از آغاز تعویض گواهینامه‌های فعلی به گواهینامه‌های هوشمند از سال آینده خبر داد و گفت:‌ بر این اساس از سال آینده طی برنامه زمان بندی گواهینامه‌های قدیمی فراخوان شده و نسبت به تعویض و تبدیل آنها به گواهینامه‌های هوشمند اقدام می‌شود.

 سردار اسکندر با اشاره به اینکه از سال جاری تمامی گواهینامه‌های جدیدالصدور به صورت هوشمند صادر می‌شود افزود: ‌از سال آینده بر اساس برنامه زمان‌بندی گواهینامه‌های قدیمی جهت تعویض فراخوان می‌شوند تا بستر لازم برای اجرای قانون جدید اخذ جرایم رانندگی فراهم شود.

 وی با اشاره به اینکه امیدواریم قانون جدید اخذ جرایم رانندگی پیش از عید نوروز اجرایی شود افزود: دو سوم این قانون نیاز به آیین‌نامه ندارد و به محض ابلاغ لازم‌الاجرا می‌شود.

 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه مبلغ جرایم در قانون جدید افزایش یافته است گفت: سقف فعلی جرایم رانندگی که 35 هزار تومان است به 200 هزار تومان افزایش یافته و بر این اساس بیشترین جریمه برای استفاده کنندگان از مواد مخدر، روان گردان‌ها، مشروبات الکلی و رانندگی در حالت عدم تعادل درنظر گرفته شده است که بر این اساس متخلفان ضمن محکومیت به پرداخت 200 هزار تومان جریمه، به حبس نیز محکوم می‌شوند.

 وی در خصوص تخلفات حادثه‌ساز گفت: در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی، جریمه سرعت غیر مجاز، سبقت غیرمجاز و انجام حرکات مارپیچ و خطرناک، 100 هزار تومان در نظر گرفته شده و اگر فردی همزمان دو تخلف را انجام دهد باید 200 هزار تومان پرداخت کرده و خودرو وی نیز برای مدت سه روز در بار اول توقیف شده و نمره منفی نیز در سوابق راننده لحاظ می‌شود.

 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه برای هر راننده 30 امتیاز در گواهینامه وی شارژ می‌شود، گفت: 20 تخلف برای رانندگان مشخص شده که در صورت ارتکاب آنها از امتیاز شارژ شده در گواهینامه‌ها کسر می‌شود.

 وی افزود: به عنوان مثال سرعت بالای 50 کیلومتر از حد مجاز، 10 امتیاز منفی داشته و در صورت 3 بار تکرار این تخلف، کل 30 امتیاز شارژ شده در گواهینامه راننده کسر شده و گواهینامه فرد متخلف به مدت سه ماه ضبط می‌شود.

 رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در بار دوم 25 امتیاز در گواهینامه فرد شارژ می‌شود که در صورت ارتکاب تخلفات و کسر این امتیازات گواهینامه شش ماه توقیف شده و در بار سوم نیز تنها 20 امتیاز در گواهینامه شارژ خواهد شد که در صورت انجام تخلفات گواهینامه فرد به مدت یکسال ابطال می‌گردد.

 وی افزود: فرد متخلف پس از ابطال گواهینامه و یکسال محرومیت از رانندگی باید مجددا آزمون داده و در شرایط خاص و تعهدات ویژه گواهینامه دریافت کند.

 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه یکی از بسترهای لازم برای اجرای قانون جدید اخذ جرایم رانندگی گواهینامه‌های هوشمند است، گفت: ‌قانون جدید هم جریمه محور است، هم بازدارندگی اجتماعی دارد و هم آنکه به پلیس اجازه توقیف خودرو متخلفان را می‌دهد.

 وی تصریح کرد: در گواهینامه‌های هوشمند چیپ‌های هوشمندی تعبیه شده و ماموران پلیس نیز با در اختیار داشتن کامپیوترهای دستی (هندهل) می‌توانند اطلاعات چیپ گواهینامه‌ها و سوابق رانندگان را فراخوانی کنند.

 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی حقوق مردم نیز در نظر گرفته شده است گفت: بر این اساس اگر تصادفی واقع شود و افسر نقص راه یا وسیله نقلیه را علاوه بر عامل اصلی تصادف در حادثه دخیل بداند، مسوولان مربوطه باید ضمن پرداخت غرامت و خسارت فرد به دادگاه معرفی شوند.

 وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای قانون جدید اخذ جرایم رانندگی تخلفات رانندگان متخلف که درصد بسیار کمی از رانندگان کشور را تشکیل می‌دهند، به شدت کاهش یابد.

کد خبر 127126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز