دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسکو و دو شهر بزرگ دیگر روسیه از روز شنبه 29 ژانویه برای یک هفته مدارس ابتدایی را تعطیل کردند و کودکان را تشویق کردند تا با هم بازی نکنند تا مانع از گسترش بدترین همه‌گیری آنفلوآنزا در بخش مرکزی روسیه در بیش از یک دهه اخیر شوند.

russia

به گزارش خبرگزاری فرانسه دستور اداره آموزش و پرورش مسکو برای تعطیلی مدارس، بیش از 1500 مدرسه ابتدایی خصوصی و دولتی را دربرمی‌گیرد.

مقامات آموزشی می‌گویند این دستور به معنای تعطیلی یک هفته‌ای پیش‌بینی‌نشده 500 هزار کودک است، و برای اولین بار از سال 1998 است که پایتخت روسیه چنین تعطیلی را تجربه می‌کند.

آلکساندر گاوریلوف،‌یک مقام رسمی در سرویس کنترل بهداشتی مسکو به روزنامه کومسومولسکایا گفت: "وضعیت در مسکو نسبت به سایر نواحی نسبتا مطلوب‌تر است."

مهد کودک‌ها و مدارس برای کودکان در سنین بالاتر در مسکو باز می‌مانند. اما مقامات دستورالعمل‌هایی را برای والدین منتشر کرده‌اند تا از کودکان کمسن مراقبت بیشتری کنند و از بردن زیاد آنها به مکان‌های عمومی خودداری کنند.

پزشک ارشد بهداشتی روسیه، گنادی اونیشچنکو به خبرگزاری اینترفاکس گفت‌: "کودکان باید حتی‌المقدور از تجمع در گروه‌های بزرگ خودداری کنند.

او همچنین پیشنهاد کرد که مسکو در مدت تعطیلی مدارس از "آموزش از راه دور بوسیله اینترنت استفاده کند.

این دستورات پس از آن صادر شد که مدارس گزارش کردند که کلاس های درس خالی است و تنها معدودی از دانش‌آموزان به مدرسه‌ها آمده‌اند.

برخی از مقامات آموزشی شکایت دارند که مدارس مسکو برای مقابله با چنین موارد شیوع بیماری مجهز نیستند و کمبود کلی پزشکان در کارکنان مدارس وجود دارد.

اما مقامات شهری در مقابل این انتقادات از خود دفاع کردند و گفتند چنین مواردی شیوع بیماری به هر حال به طور گاهگاهی رخ می‌دهد.

مقام بهداشتی ارشد شهر مسکو به روزنامه کومرسانت گفت "ما 30 درصد کل جمعیت مسکو را در مقابل آنفلوآنزای فصلی واکسینه کرده‌ایم."

مقامات مسکو می‌گویند حدود 92000 نفر از ساکنان این شهر دچار آنفلوآنزا یا عفونت‌های تنفسی شده‌اند. بیش از 52000 آنها کودک هستند- که نسبت به میانگین سنی مبتلایان در سال‌های گذشته 42 درصد افزایش نشان می‌دهند.

مقامات می‌گویند حدود 300 مدرسه از قبل از روز جمعه در سراسر روسیه تعطیل شده‌اند.

گزارش‌های جدید حاکی از آن است که تعطیلی یک هفته‌ای مشابهی در مدارس شهر صنعتی اورال در چلیابینسک و شهر شرق دور روسیه،‌ یاکوتسک، هم اعلام شده است.

سایر نقاط روسیه مرکزی نیز برخی از مدارس‌شان را برای یک هفته تعطیل کرده‌اند.

شیوع آنفلوآنزای فصلی با گزارش‌های جدیدی از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی از مسکو سایر شهرهای بزرگ همراه شده است.

93 مورد عفونت H1N1، عامل آنفلوآنزای خوکی، در مسکو گزارش شده است، اما با مرگ و میری همراه نبوده است.

اما خبرگزاری ریانووستی گزارش کرد که یک دختر 2 ساله در منطقه شمال غربی مورمانسک به علت بیماری تنفسی فوت کرده است و یک تبعه اوکراین در شهر مرکزی روسیه،‌ ولگوگراد نیز به این علت درگذشته است.

کد خبر 127066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز