گروه بورس: در پی تشدید تنش‌های سیاسی در جهان عرب به‌ویژه قیام مردم مصر، دیروز شاخص سهام بورس‌های معتبر منطقه و جهان سقوط کردند.

 در نخستین واکنش منطقه‌ای و به‌دنبال اوج گرفتن درگیری‌ها در مصر و احتمال سرایت تنش‌ها به دیگر کشورهای عربی، شاخص بورس عربستان در روز شنبه 117 واحد سقوط کرد. به گزارش العربیه، همزمان با تشدید درگیری‌ها در مصر، بورس عربستان شاهد سقوط در معاملات مالی خود بود. این شبکه از احتمال سرایت بحران به دیگر کشورهای خاورمیانه خبر داد و پیش‌بینی کرد: سقوط بورس عربستان همچنان ادامه خواهد داشت.

این گزارش حاکی است: همزمان شاخص‌‌ بورس‌های دیگر کشورهای عربی نیز سقوط کرده ولی بیشترین سقوط مالی در بورس عربستان روی داده است. مردم مصر در شهرهای مختلف، روز جمعه را با تظاهرات علیه حکومت حسنی مبارک به پایان رساندند. براساس آمار غیررسمی دست‌کم 20 نفر کشته و صدها نفر نیز زخمی شده‌اند.

تظاهرات مردم در روز شنبه نیز ادامه پیدا کرد. مردم شهر جده عربستان نیز دیروز را روز اعتراض به نحوه رسیدگی ریاض به سیل‌زدگان این منطقه تعیین کردند. سیل اخیر، خسارت‌های زیادی را به مردم این منطقه وارد آورده است. شبکه العالم هم در گزارشی اعلام کرد که درگیری‌ها در مصر منجر به بی‌ثباتی در بازارهای مالی جهانی شده است.

از سوی دیگر قیمت نفت در بازارهای جهانی شاهد افزایش بوده؛به‌طوری که قیمت نفت در آستانه رسیدن به سقف 100دلار قرار گرفت. العالم با اشاره به نگرانی شدید از انتقال ناآرامی‌های مصر به دیگر کشورهای عربی در خاورمیانه اعلام کرد: قیمت نفت در بورس نیویورک با3.7 دلار افزایش به مرز 90 دلار رسید. از سوی دیگر شاخص‌های مالی در اروپا0.95 درصد سقوط کردند که عامل آن، نگرانی از افزایش احتمالی قیمت نفت در خاورمیانه عنوان شده است. همچنین قیمت دلار در بازار ژاپن شاهد کاهش0.87 درصد بود؛ به‌طوری که هر دلار آمریکا با 82 ین ژاپن معامله شد.

به‌دنبال تشدید تنش‌های سیاسی و تظاهرات مردم مصر، شاخص بورس‌های آمریکا هم با بیشترین افت در 6 ماه اخیر روبه‌رو شد. به گزارش رویترز، ادامه تظاهرات ضد‌دولتی در مصر موجب شد تا شاخص سهام بورس وال‌استریت آمریکا روز جمعه با بیشترین کاهش در 6 ماه گذشته روبه‌رو شود. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و مالی، افزایش بی‌ثباتی در خاورمیانه بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص سهام آمریکا و سایر بازارهای مالی بین‌المللی داشته است.

کد خبر 126957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز