جمعه ۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ما نباید بگوییم تفکرات قطبی اشتباه بود چون به هر حال ایشان طرز فکر خاص خود و تفکرات خاص خودش را دارد و من فقط از بالا بازی را دیدم و این مربی است که باید در مورد مسائل تیم تصمیم‌گیری ‌کند.

کریم ‌باقری در جام ملت‌های آسیا به عنوان مشاور در کنار افشین قطبی قرار داشت. بازیکن سابق فوتبال ایران که به نسل طلایی فوتبال ایران باز می‌گردد همیشه حرفهای منطقی و صریحی در مورد فوتبال دارد.

مشاور قطبی در گفت و گو با ایلنا تاکید کرد که معتقد است، در فوتبال ما آنقدر مشکلات زیاد است که بزرگترین مربیان هم اگر روی نیمکت بودند نمی‌توانستند کار چندانی برای تیم ملی ما انجام دهند.

  •  چرا مقابل کره حذف شدیم و حالا فقط باید حسرت بخوریم؟

ـ مسلماً فوتبال ما با مشکلات زیادی روبروست که البته در مواقع حساس گاهی اوقات با حذف شدن تیم‌های ملی مان خودش را بیشتر نشان می‌دهد. با وجود آنکه در گروهی سخت قرار گرفته بودیم اما با اقتدار صعود کردیم به نظر من بعد از درخشش در صعود از گروهمان این لیاقت را داشتیم که کره را پشت سربگذاریم و به جمع 4 تیم برتر صعود کنیم اما متاسفانه از بدشانسی‌یمان باز هم به کره خوردیم تا بار دیگر نتوانیم حریف این تیم شویم و از صعود به مراحل بالاتر باز بمانیم.

  •  عملکرد ایران را در 2 نیمه برابر کره چطور ارزیابی می کنید؟

ـ کره‌ای‌ها در طول بازی برتر از ما بودند ما در نیمه دوم بهتر از نیمه اول بازی کردیم اما آنها در مجموع سوار بر بازی بودند و تیمشان از ما برتر بودند تا این واقعیت یک بار دیگر آشکار شود که فوتبال کره و ژاپن از فوتبال ما برتر است و این دو تیم تا حدود زیادی از بقیه تیم‌های آسیایی جدا شده‌اند.

  •  با وجود صحبت‌های شما عده‌ای اعتقاد دارند اگر قطبی ارنج بهتری را در بازی با کره می‌چید یا در بین دو نیمه تعویض های بهتری را انجام می‌داد شاید شرایط ما بهتر می‌شد؟

ـ نظر کارشناسان قابل احترام است اما باید شرایط کلی تیم را در نظر بگیرید و از بیرون نمی‌توان خیلی درست راجع به مسائل نظر داد و قضاوت کرد.

  •  خود شما چه نظری در رابطه با ارنج بازی با کره دارید؟

ـ به نظر من در آن بازی استفاده از محمدنوری، مبعلی و حتی حدادی فر که می‌توانستند پاسهای خوبی را برای مهاجمان ساخته و پرداخته کنند خیلی می‌توانست به تیم ما کم کند.

  •  شما پیشنهادی به قطبی قبل از بازی با کره نداید؟

ـ چرا من نظرم را به قطبی دادم اما تصمیم گیرنده نهایی سرمربی تیم ملی بود.

  •  قبول دارید تیم ملی فاقد پاسور خوب در این بازیها بود؟

ـ قبول دارم تیم ملی ما پاسور خوبی نداشت.

  •  عده‌ای از کارشناسان معتقدند نکونام در برابر کره باید تعویض می‌شد و تعویض شجاعی هم به نظر برخی‌ها درست نبود؟

ـ من بعد از بازی در این رابطه با قطبی حرف زدم اما قطبی اعتقاد خاصی به بازیکن با تجربه‌ای مثل جواد نکونام دارد و معتقد بود بازیکن با تجربه‌ای مانند نکونام در یک لحظه می‌تواند کارهای خاصی را انجام دهد که بازیکنان دیگر نمی‌توانند آن کار را انجام دهند. ضمناً بعضی مواقع هم هست که بازی بسته است و یک بازیکن بزرگ هم نمی‌تواند خلاقیتش را نشان دهد به هر حال تمام این مسائل تفکرات قطبی بود ضمناً همانطور که گفتم من دوست داشتم در بازی با کره بازیکنی مثل نوری بازی کند.

  •  یعنی شما اعتقاد ندارید که تفکرات تاکتیکی قطبی در برابر کره اشتباه بود؟

ـ ما نباید بگوییم تفکرات قطبی اشتباه بود چون به هر حال ایشان طرز فکر خاص خود و تفکرات خاص خودش را دارد و من فقط از بالا بازی را دیدم و این مربی است که باید در مرود مسائل تیم تصمیم‌گیری می‌کند.

  •  با حذف مقابل کره در جام ملت‌ها ناکامی در راهیابی به جام جهانی تکمیل شد؟

بعد از باخت‌ها همیشه صحبت‌های خوبی انجام می‌شود ولی هیچ‌وقت آن صبحتها عملی نمی‌شود. ما هیچ زمانی برنامه‌ریزی خوبی نداشتیم و مدیرانی که در راس کار قرار گرفتند فقط نتیجه‌گرا بودند و عاقبت هم همین می‌شود که می‌بینیم.

  • برخی اعتقاد دارند فاصله فوتبال ما با کره و ژاپن خیلی زیاد شده شما هم چنین نظری دارید؟

ـ نه من اعتقاد دارم فاصله ما با فوتبال ژاپن و کره خیلی هم زیاد نیست.

  •  چه پیشنهادی برای خارج شدن از بن‌بست فعلی دارید؟

ـ حدود 3 سال تا جام جهانی بعدی فاصله داریم به نظر من با برنامه‌ریزی اصولی می‌توانیم فاصله را با تیمهای پیشرفته کمتر کنیم و پیشرفت کنیم.همان طور که گفتم ما کارشناسان خوبی داریم فقط باید حرفهای کارشناسانه عملی شود.

  •  برخی معتقدند اگر یک سرمربی بزرگ روی نیمکت ایران بود با همین بازیکنان هم موفق می‌شدیم؟

ـ با شرایطی که فوتبال ما داشت اگر بزرگترین مربیان هم در جام ملت‌ها روی نیمکت تیم ملی قر ار داشتند تیم ملی نتیجه نمی‌گرفت. ضمناً ما اگر هم می‌خواهیم مربی بزرگ استخدام کنیم نباید توقع داشته باشیم که آن مربی سریع برای فوتبال ما معجزه کند. مثلاً همه دیدند که برانکو بعد از چند سال کار رفته رفته با تیم ملی ما خوب نتیجه گرفت و تیم ملی ما را به جام جهانی برد. الان هم شاید یک مربی بزرگ به صورت مقطعی می‌توانست تا حدودی در تیم ما موفق باشد اما این مسائل چاره کار ما نیست.

  •  برخی معتقدند با باخت‌های چند سال اخیر تیم ملی ایران تبدیل به تیمی درجه 2 در آسیا شده است؟

ـ فوتبال ما با نتایجی که گرفته سیر نزولی داشته اما ما نباید به اعتقاد من خیلی به مسئله درجه یک و درجه2 بپردازیم و تنها به فکر پیاده کردن و اجرای یک برنامه اصولی برای تیم ملی باشیم.

  •  قبول دارید که تیم ملی در قطر فاقد یک لیدر و هم کاره بود؟

ـ بعد از صعود از دور اول توقعات از تیم ملی ما بالا رفت مشکل خاصی هم بین بازیکنان ندیدم و همه آنها هم در حد توانشان زحمت کشیدند و در مورد لیدر هم نمی‌توانم بگویم لیدر داشتیم یا لیدر نداشتیم.

  • معتقد نیستید که از حالا با استخدام یک مربی بزرگ می‌توان ناکامی‌ها را جبران کرد؟

ـ ما نباید دنبال نامهای بزرگ باشیم. من معتقدم باید در اولویت اول دنبال برنامه‌ریزی خوب برای فوتبال کشورمان باشد مطمئناً وقتی برنامه درست باشد یک مربی هم می‌تواند براساس آن برنامه، خوب کار کند و موفق عمل کند. حالا هم ما باید اول درست برنامه‌ریزی کنیم بعد اگر می‌خواهیم دنبال استخدام مربی خارجی باشیم.

  •  شانس قهرمانی کدامیک از 2 تیم ژاپن یا استرالیا را در این دوره از رقابتها زیاد می‌دانید؟

ـ بعد از حذف ایران برای من تفاوتی ندارد که کدامیک از تیم‌های ژاپن یا استرالیا قهرمان شوند.به این موضوع فکر نکردم فقط امیدوارم روزی مجدداً تیم ملی فوتبال کشورم را در جایگاه خوب در آسیا ببینم.

  •  فکر نمی‌کنید ژاپن مستحق‌تر از استر الیا برای قهرمانی است؟

ـ ژاپن از ابتدا تیم خوبی داشته و استرالیا هم در بازی آخر مقابل ازبکستان قدرت خودش را به رخ همه تمیها کشید.

  •  سوال آخر به پرسپولیس باز می‌گردد. شیث رضایی در مصاحبه‌اش گفته اگر کریم باقری بود مسائل اخیر برایم به وجود نمی‌آمد.

ـ من نمی‌دانم برای شیث چه مشکلی پیش آمده فقط از طریق اخبار از مسائل اخیر پرسپولیس مطلع شدم بنابراین نمی‌توانم در مورد مسئله‌ای که از آن خبر ندارم به درستی حرف بزنم و قضاوت کنم.

کد خبر 126805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز