همشهری آنلاین: الجزیره اسناد همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی برای تضعیف جنبش حماس را افشا کرد.

Al Jazeera

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از این شبکه تلویزیونی، الجزیره چهارمین بخش از اسناد سری مذاکرات فلسطینی- اسرائیلی درباره جنگ غزه و گزارش گلدستون را منتشر کرد.

این اسناد نشان می‌دهد محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌دانست اسرائیل می‌خواهد به نوار غزه حمله کند.

همچنین این اسناد نشان می‌دهد تشکیلات خودگردان چشم پوشی از گزارش گلدستون را در برابر از سرگیری مذاکرات روند صلح پذیرفت.

این اسناد اثبات می‌کند مذاکره کننده فلسطینی تلاش میکرد بعنوان بهترین پاسخ به جنبش حماس به توافق صلح با اسرائیل برسد.

همچنین شماری از این اسناد از نشست‌های امنیتی مسئولان امنیتی اسرائیل و تشکیلات خودگردان خبر می‌دهد.

گزارشگر این شبکه در گزارش خود تصریح کرد: بیست و هفتم ماه دسامبر سال 2008 روزی خونین برای ساکنان غزه بود.

در آن روز اسرائیل در جنگی بیست و سه روزه به نوار غزه حمله کرد.

جنگی که یک هزار و پانصد کشته فلسطینی برجای گذاشت. عاموس گلعاد رئیس بخش سیاسی و امنیتی وزارت دفاع (جنگ) اسرائیل به محمود عباس در این زمینه اطلاع داد و خواهان همکاری عباس در جنگ غزه شد.

صائب عریقات در بیست و یک اکتبر سال 2009 در دیدار با میچل گفت عاموس گلعاد و لیبرمن فکر می‌کردند که می‌توانند همراهی عباس را در جنگ غزه داشته باشند ولی عباس تاکید کرد بر روی تانک اسرائیلی به غزه نمی‌رود.

بعدها پس از مذاکرات میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان مشخص شد هدف اسرائیل از همراهی عباس در این جنگ برای الحاق شکست سیاسی به حماس بوده است و احمد قریع در دیدار با تزیبی لیونی در بیست و دوم ژانویه سال 2008 گفت در صورتی که به توافق برسیم، حماس را شکست می‌دهیم و این میتواند پاسخی به حماس باشد که مدعی است بازگشت اراضی فلسطین تنها از طریق مقاومت ممکن است.

سلام فیاض نیز در چهارم مارس 2008 به کاندولیزا رایس گفته بود در غزه تنها این حماس است که طرف پیروز است و اسرائیلی سودی از این وضع نداشته است و ما در این وضع شکست خوردیم حماس شرایط انتفاضه اخیر را فراهم کرد.

صائب عریقات در مساله رابطه تشکیلات خودگردان با حماس در دیدار با استیون‌هاردلی مشاور سابق امنیت ملی سابق آمریکا در بیست و نهم ژوئن سال 2008 گفت ما به توافق نیاز داریم.

این توافق در رابطه ما با حماس یک مساله حیات یا مرگ سیاسی است. این توافق همراه با به تعویق افتادن ارائه گزارش گلدستون به وقوع پیوست.

گزارشگر این شبکه تصریح کرد: گزارش گلدستون در اول اکتبر سال 2009 در شورای حقوق بشر سازمان ملل به بحث گذاشته شد و قرار بود روز بعد به رای گذاشته شود ولی چنین نشد و به نشست ماه مارس موکول شد.

نشانه‌های این تعویق را می‌توان در رابطه با آن با از سرگیری مذاکرات دانست به طوری که میچل در پیامی به تشکیلات خودگردان تصریح کرد تشکیلات خودگردان فضای مثبتی را برای از سرگیری مذاکرات فراهم می کند و به این دلیل در طی مذاکرات نباید به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طرح و ابتکاری در محافل حقوقی بین الملل حمایت کند.

جیمز جونز مشاور امنیت ملی آمریکا از اقدام تشکیلات خودگردان برای به تعویق انداختن رای گیری گزارش گلدستون تشکر کرد و در پیامی به عریقات گفت از این اقدام شما سپاسگذاریم.

این اقدام بسیار شجاعانه بوده است. در مساله جنگ غزه در اواخر سال 2008 نشستی میان احمد قریع و تزیبی لیونی برگزار شد و تشکیلات خودگردان بار دیگر از اسرائیل خواست محور فیلادلفیا در جنوب نوار غزه را اشغال کند و رام الله تاکید کرد کاهش محاصره غزه به جنبش حماس کمک می کند.

صائب عریقات در گفتگو با یک هیات اسپانیایی درباره پیامدهای منطقه ای شکست روند صلح در چهاردهم ماه دسامبر سال 2007 گفت  بن بست در روند صلح بمعنای پیروزی حزب الله، حماس و ایران خواهد بود.

هر آنچه که اسرائیلی‌ها انجام می‌دهند تسلیم منطقه به احمدی نژاد است. صائب عریقات در گفتگو با جمیز جونز مشاور امنیت ملی آمریکا در دوازدهم اکتبر سال 2009 تصریح کرد محمود عباس برای همراه کردن جریانی در ایران که حامی سازش با اسرائیل بودند، یک تاجر فلسطینی را راضی کرد تا پنجاه میلیون دلار برای راه اندازی یک شبکه رادیویی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران یعنی میرحسین موسوی پرداخت کند.

کد خبر 126795
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز