چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

محمد سرابی: بعد از خودسوزی پسر جوان تونسی، آشوب در این کشور بالا گرفت و اعتراض‌های مردم، رئیس‌جمهور آن کشور را فراری داد. او 23 سال حکومت کرده بود.

588

تونس در شمال افریقا قرار دارد. پادشاهان محلی تونس در قرن نوزدهم مورد حمله کشورهای اروپایی قرار گرفتند و بالاخره این منطقه در سال ۱۸۸۱ مستعمره فرانسه شد. با آغاز جنگ دوم جهانی، ارتش آلمان برای تقویت پایگاه متحدین در شمال افریقا، در تونس نیرو پیاده کرد. در سال ۱۹۴۳ نیروهای ارتش آلمان از تونس عقب‌نشینی کردند و تونس به کنترل متفقین درآمد. کشور تونس در پیمان پاریس که در سال ۱۹۵۶ میلادی امضا شد، استقلال خود را به دست آورد؛ ولی بعد از آن گرفتار دیکتاتوری«حبیب بورقیبه» شد. 31سال بعد «زین‌العابدین بن‌علی» کودتا کرد و دیگر از قدرت کنار نرفت.

فرانسه که هنوز هم بر تونس سلطه دارد، از دولت بن‌علی به طور غیرمستقیم حمایت می‌کرد. تونس در بین کشورهای اطرافش اقتصاد بهتری دارد و توریست‌های زیادی جذب می‌کند. با این حال مشکلات اقتصادی باعث نارضایتی مردم فقیر شده بود. دولت تونس که اجازه اعتراض به کسی نمی‌داد، فکر نمی‌کرد مردم دست به شورش بزنند، ولی بعد از خودکشی محمد بوعزیزی، جوان میوه‌فروشی که مأموران مانع کارش شده بودند، خشونت شروع شد. نیروهای سرکوب به طرف جمعیت شلیک کردند و وضعیت بدتر شد. بعد ازحدود یک ماه، بن‌علی و خانواده‌اش از تونس فرار کردند و به عربستان سعودی پناه بردند.

کد خبر 126732
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز