مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

علی هاشمی: شهر جایی برای زندگی من است؛ برای زندگی تو. برای زندگی همه شهروندان و برای زندگی موش‌ها و گربه‌ها!

588

حالا اگر گربه‌ها به باغ وحش تردد می‌کنند و بیماری «‌مشمشه» را که یک بیماری عفونی مسری و بسیار کشنده است و از جمله بیماری‌های رایج بین انسان و حیوان است، به شهر می‌آورند،  بماند! (این مطلب را امیر پیمان خسروی آزاد،  دام‌پزشک بیمارستان دام‌پزشکی به خبرگزاری‌ها گفته بود.)

حالا اگر جای گربه‌ها در سطل‌های زباله است، بماند.

اگر در خیابان که راه می‌روی امنیت نداری و از هر جایی ممکن است گربه‌ای روی سرت بیفتد یا از زیر پایت بلغزد و یا... هم بماند.

اگر زورشان به موش‌ها هم نمی‌رسد و دقیقاً شده‌اند تامِ کارتونِ تام و جری هم بماند. در هر حال آنها هستند و حیوان‌اند و بی‌پناه.

در این روزهای سرد اگر خواستید به آنها پناه بدهید یا غذا، مراقب خودتان و دست‌هایتان باشید، چون آنها ولگرد و آلوده‌اند و ممکن است بیمارتان کنند. خیلی‌ها را می‌شناسم که گربه‌ها را دوست دارند. اما کمتر کسی را می‌شناسم که موش‌ها را دوست داشته باشد و مثلاً در این سرما به فکر غذای موش‌ها باشد. موش‌ها حالا آن‌قدر زیاد شده‌اند که بحث آمارگیری از جمعیت آنها پیش آمده است.

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران گفته است که  طرح شناخت و برآورد جغرافیایی موش‌های تهران با همکاری دانشگاه تهران درحال اجراست.

به گفته علی‌پور، با اجرای این طرح، آمار و اطلاعات دقیقی از تعداد موش‌ها ارائه می‌شود که با کمک این آمار، بهتر می‌شود در مورد نحوه استفاده از سم برای از بین بردن این جانوران موذی تصمیم گرفت.

جایی برای موش‌ها

حالا زیر پل روبه‌روی خانه‌‌تان موش‌ها خانه کرده‌اند و مادر نگران ورود مو‌ش‌ها به خانه است و نگران تابستان و بیماری‌هایی که توسط موش‌ها شایع می شود. اما شما این روزها هی برنامه «مدرسه‌موش‌ها» را می‌بینید و دلتان برای موش‌های بامزه می‌سوزد،  برای همین زباله‌ها را سر ساعت بیرون نمی‌گذارید تا موش‌ها گرسنه نمانند و...

مسئولان شهر معتقدند که روش سمپاشی به دلیل این‌که سم‌ها بعد از مدتی، دیگر روی موش‌ها تأثیری نمی‌گذارد روش خوبی نیست، چرا که آنها بدن خود را با آن سم تطبیق می‌دهند. بنابراین هرچند وقت یک بار باید نوع سم‌ها تغییر پیدا کند.آنها معتقدند که اگر مردم زباله‌های خود را در ساعات و مکان‌های مشخص قرار دهند در کاهش تعداد موش‌ها تأثیر بسزایی خواهد داشت...

و این امر به فرهنگ‌سازی احتیاج دارد. 

حالا نگویید این مطلب ضدحیوانات است! نه، ما هم در این سرما نگران حیوانات هستیم، اما همه می‌دانیم جای موش‌ها  در شهر و در کنار خانه‌های ما نیست. موش‌ها آلوده‌اند و خطر بیماری‌های آنها جدی است.

کد خبر 126730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز