کیکاووس زیاری: علی عبدالعلی‌زاده دو فیلم سینمایی «چگونه میلیاردر شدم» و «بازگشت به آینده» را آماده نمایش دارد.

588

این فیلم‌ساز در آغاز کار خود، نویسنده فیلم‌نامه تعدادی فیلم سینمایی بود که کار نوجوانانه «ترانزیت» (1372) از جمله آنهاست. او قبل از کارگردانی اولین فیلم سینمایی خود «تعقیب»، تعدادی سریال تلویزیونی ساخت هکه از میان آنها می‌توان به «دانی و من» (1378)،‌ مجموعه‌‌ای برای کودک و نوجوان، اشاره کرد. 

فیلم‌های دیگر این فیلم‌ساز «تارزن و تارزان» (1380)، «سیزده گربه روی شیروانی» (1383) و «سرتو بدزد رفیق» (1383) هستند. عبدالعلی‌زاده در گفت‌وگو با دوچرخه درباره دو فیلم تازه خود صحبت می‌کند.

  • امسال دو فیلم متفاوت را کارگردانی کرده‌اید. کار سختی نبود؟

نه چندان. فاصله ساخت این دو فیلم زیاد بود. اوایل تابستان «بازگشت به آینده» را ساختم و «چگونه میلیاردر شدم» هم تازه آماده نمایش عمومی شده است. حال و هوا و مضمون این دو فیلم با یکدیگر متفاوت است و دوست داشتم کارهایی متفاوت را جلوی دوربین ببرم.

  • «چگونه میلیاردر شدم» یک کار کمدی است؟

تقریباً. البته بیشتر یک کار تخیلی است که مضمون طنز دارد.

  • تخیل فیلم به چه صورتی است؟

در قصه فیلم دو دنیای خواب و بیداری در هم می‌شوند. اتفاقاتی در این دنیا رخ می‌دهد که تأثیر خود را بر روی دنیای خواب می‌گذارد و دوباره اتفاقات دنیای خواب، بر روی دنیای بیداری اثر می‌گذارند. این تداخل، باعث خلق همان تخیلی می‌شود که قصه فیلم به دنبال آن است.

  • ولی داستان فیلم که چیز پیچیده‌ای نیست؟

خیر. داستان فیلم کاملاً سر راست و ساده تعریف می‌شود. شخصیت اصلی قصه (با بازی مهدی امینی‌خواه) جوانی است که دچار مشکلاتی می‌شود. او در دنیای خواب، هویت و شخصیت دیگری دارد که شبیه هویت او در دنیای بیداری نیست. زمانی که هویت و شخصیت او در دو دنیای خواب و بیداری در یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند، او وضعیت بغرنجی پیدا می‌کند و اتفاقات طنز فیلم هم بر همین اساس رخ می‌دهد.

  • در فیلم شما بازیگران زیادی حضور دارند و از قرار معلوم همه آنها نقش‌های مهمی در قصه دارند.

بله. شخصیت اصلی فیلم، در طول ماجراها یک همراه دارد که عموی اوست (با بازی فتحعلی اویسی). این دو در کنار هم موقعیت‌های طنز بیشتری ایجاد می‌کنند. در مقابل این دو نفر، فیلم دو شخصیت زن جوان و مسن (السا فیروزآذر و مریم امیرجلالی) دارد که با هم خواهرند و در جهت مخالف دو شخصیت دیگرند. در طول قصه، تضادهایی بین این دو گروه به‌وجود می‌آید.

  • چند فیلم قبلی شما برای گروه سنی کودک و نوجوان بوده است. آیا بچه‌ها هم می‌توانند تماشاچی «چگونه میلیاردر شدم» باشند؟

بله. با آن که این فیلم خاص قشر کودک و نوجوان نیست و در قصه فیلم  هم هیچ شخصیت نوجوانی وجود ندارد، ولی حال و هوایی شاد  دارد و نوجوانان می‌توانند بیننده این کار سرگرم‌کننده باشند. البته «بازگشت به آینده» فیلمی درباره بچه‌هاست و اختصاصاً برای این گروه ساخته شده است. این فیلم جلوه‌های ویژه کامپیوتری هم دارد که امیدوارم بچه‌ها در کنار قصه سرگرم کننده فیلم، از این صحنه‌ها هم لذت ببرند.

  • پیرمردها هم نقش مهمی در قصه فیلم دارند؟

بله. قصه درباره سه پیرمرد است که در دوران نوجوانی خیلی شیطان بوده و از مدرسه اخراج شده‌اند. این نکته باعث می‌شود آخر و عاقبت خوبی نداشته باشند. آنها پس از پنجاه سال دوباره به هم می‌رسند و چون از زندگی و وضعیت خود ناراضی هستند، همراه ماشین زمان به دوران نوجوانی‌شان برمی‌گردند. این سه نوجوان که از وضعیت آینده خود با خبرند، تصمیم می‌گیرند گذشته را جبران و سعی کنند از مدرسه اخراج نشوند. آنها می‌خواهند آینده خود را تغییر دهند. قصه فیلم به این بهانه، به مقایسه دو نوع زندگی می‌پردازد. آنها باید تصمیم بگیرند راه خطا را بروند یا راه درست را.

  •  جلوه‌های ویژه فیلم چه‌قدر است؟

نمی‌توان گفت چنددرصد فیلم است، چون در بخش‌بخش صحنه‌های آن قرار گرفته و پخش شده است. به صورت طبیعی وقتی بحث بازگشت به زمان گذشته مطرح می‌شود، باید حقه‌های سینمایی و جلوه‌های ویژه داشته باشیم. این جلوه‌های ویژه به همان اندازه‌ای است که قصه فیلم به آن نیاز دارد، نه کمتر است و نه بیشتر.

کد خبر 126727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز