سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه حوادث: قاچاقچی عتیقه که اشیای تاریخی را به طرز ماهرانه‌ای در زیرزمین خانه‌اش مخفی کرده بود، پیش از آنکه بتواند آنها را به فروش برساند از سوی ماموران دستگیر شد.

عتیقه

یک ماه پیش ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران، در جریان فعالیت یک قاچاقچی حرفه‌ای قرار گرفتند و متوجه شدند این مرد با مراجعه به چند خریدار عتیقه مدعی شده محموله‌ تاریخی باارزشی برای فروش دارد. با گزارش ماجرا به بازپرس شعبه 12 دادسرای ناحیه 5، دستور بازداشت قاچاقچی عتیقه صادر شد و گروهی از ماموران زیرنظر سرهنگ علیرضا انوری، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران، وارد عمل شدند.

درحالی‌که قاچاقچی ناشناس در جست‌وجوی مشتری مناسبی برای فروش اشیای تاریخی بود، ماموران بررسی‌های گسترد‌ه‌‌ای برای ردیابی او آغاز کردند و بعد از یک ماه بررسی‌ اطلاعاتی و پرس و جو از تاجران عتیقه، به سرنخ‌هایی از مخفیگاه این مرد دست یافتند. این سرنخ‌‌ها، ماموران را به آپارتمانی در غرب تهران رساند و آنها برای پی‌بردن به محل نگهداری محموله تاریخی، آنجا را زیرنظر گرفتند.

درحالی‌که مرد قاچاقچی هنوز مشتری مناسبی برای فروش محموله خود پیدا نکرده بود، ماموران سایه‌ به سایه به تعقیب او پرداختند و در این میان به اطلاعاتی دست یافتند که احتمال وجود عتیقه‌ها در آپارتمان مورد نظر را افزایش می‌داد.
با صدور دستور قضایی، ماموران صبح یکشنبه گذشته قدم به مخفیگاه مرد قاچاقچی گذاشتند و بعد از دستگیری او، بازرسی دقیق آنجا را آغاز کردند.

آنها بعد از چند دقیقه متوجه چمدان کوچکی شدند که در یکی از کمد‌های دیواری جاسازی شده بود. متهم وانمود می‌کرد که داخل چمدان جز لباس چیز دیگری نیست اما ماموران در بازرسی دقیق آن چند شی‌ء تاریخی کشف کردند که به طرز ماهرانه‌ای داخل چمدان جاسازی شده بود. از آنجا که احتمال می‌رفت مرد قاچاقچی، اشیای دیگری هم در خانه‌اش مخفی کرده باشد، جست‌وجوها ادامه یافت و تیم تحقیق در ادامه، راهی زیرزمین تاریکی شد که انباری کوچکی در آنجا به چشم می‌خورد.

آنها بعد از باز کردن در انباری، با تعدادی گالن خالی بنزین روبه‌رو شدند و بعد از برداشتن آنها، چمدان دیگری را دیدند که زیر گالن‌ها جاسازی شده بود. در داخل این چمدان هم مقداری لباس به چشم می‌خورد و ماموران در ادامه موفق شدند تعدادی شی‌ء قدیمی را که لابه‌لای لباس‌‌ها جاسازی شده بود، کشف کنند. اشیای کشف شده از متهم، در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و مرد قاچاقچی به واحد اطلاعات و عملیات سازمان میراث فرهنگی استان تهران انتقال یافت.

درحالی‌که این مرد مدعی بود اشیای عتیقه متعلق به یکی از دوستانش است و او فقط نقش یک واسطه را ایفا می‌کرده، کارشناسان سازمان میراث فرهنگی بعد از بررسی‌های دقیق اعلام کردند که برخی از اشیای کشف شده از متهم تقلبی و بعضی دیگر دارای قدمتی 3هزار ساله هستند و از اشیای کم‌نظیر به شمار می‌روند.

قاضی سیدسجاد منافی‌آذر، بازپرس شعبه 12 ناحیه 5، با بیان این خبر گفت: در مخفیگاه متهم، یک خنجر، دشنه و کوزه کوچک سفالی کشف شد که متعلق به 3 هزار سال قبل است و ارزش زیادی دارد. همچنین یک گلدان لعاب‌دار و مجسمه مرد نشسته که متعلق به قرن 11 هجری قمری بود نیز از وی کشف شد و بقیه اشیای کشف شده از او هم طبق نظر کارشناسان، تقلبی بود که از روی اشیای واقعی متعلق به دوره سلجوقی ساخته شده بود. به گفته وی برای متهم پرونده قرار قانونی صادر شده و تحقیقات تکمیلی درخصوص این پرونده ادامه دارد.

کد خبر 126638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز