جمعه ۲۳ تیر ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند میزان خونی دو پروتئین می‌تواند احتمال ابتلا به زوال عقل(دمانس) را پیش‌بینی کند.

به گزارش بی بی سی پژوهشگران هلندی در بررسی بیش از 1700 نفر متوجه شدند که میزان‌های بالای یک پروتئین آمیلوئیدی و میزان‌های کم یک پروتئین آمیلوئیدی دیگر در خون خطر ابتلا به دمانس یا زوال عقل را ده برابر می‌کند.
محققان "مرکز پزشکی اراسموس" می‌گویند کار  بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا این شاخص‌ها را می‌توان به عنوان یک آزمون خونی برای تشخیص دمانس به کار برد یا نه.

تشخیص زوال عقل به خصوص در مراحل اولیه بسیار مشکل است.آزمون ساده‌ای برای تشخیص دمانس وجود ندارد و تنها با بررسی مغز یک فرد پس از مرگ می‌توان قطعا وجود آن را تشخیص داد.
در بیماری آلزایمر که یکی از علت‌های شایع زوال عقل در سنین بالا ست پلاک‌هایی متشکل از پروتئین‌های آمیلوئیدی در مغز مشاهده می‌شود.

پژوهش‌های گذشته همچنین نشان داده‌اند که افرادی که دارای جهش‌های ژنتیکی هستند که آنها را مستعد ابتلا  زودرس به  بیماری آلزایمر می‌کند،دارای مقادیر بالای خونی پروتئین آمیلوئید هستند.
تحقیق انجام شده در هلند نیز نشان‌داد که بالا بودن پروتئین آمیلوئیدی Aβ1-40 به خصوص هنگامی که با پایین بودن میزان پروتئین آمیلوئیدی دیگری به نام Aβ1-42   همراه باشد خطر ابتلا به زوال عقل را زیاد می‌کند.گرچه پژوهشگران علت این وضعیت را نمی‌دانند ولی معتقدند بالقوه می‌توان آن را به عنوان یک شاخص برای تشخیص دمانس در شرف وقوع به کار برد.


 

کد خبر 1266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز