علی کفاشیان که در زمان ریاست سابق سازمان تربیت بدنی با حرف و حدیث‌های بسیار بر مسند ریاست فدراسیون فوتبال نشست، لحظاتی پس از حذف تیم ملی از جام ملت‌های آسیا در قطر تاکید کرد که حاضر نیست استعفا دهد و همچنان «رئیس فوتبال» خواهد بود.

رئیس فدراسیون البته پیش از شروع جام ملت‌ها خبر از ماندن در این فدراسیون در هر شرایطی داده بود. او گفته بود که تیم ملی هر نتیجه‌ای که در جام ملت‌ها بگیرد، او به کارش در فدراسیون فوتبال ادامه خواهد داد. بنابراین، صحبت‌های علی کفاشیان پس از باخت تیم ملی به کره‌جنوبی، همان حرف‌های قبلی‌اش بود. او معتقد است که حداقل یکسال دیگر می‌تواند رئیس فدراسیون فوتبال باشد. علی کفاشیان می‌گوید: «با وجود چنین نتیجه‌ای(حذف تیم ملی از جام ملت‌ها) از سمتم استعفا نمی‌دهم و تا یکسال دیگر در فوتبال ایران خواهم بود.»

ریاست علی کفاشیان در فوتبال یادآور ناکامی‌های پرطرفدارترین رشته ورزشی ایران است. تیم ملی در زمان ریاست وی از راهیابی به جام جهانی آفریقای جنوبی بازماند و در روزهای گذشته قهرمانی جام ملت‌ها را هم از دست داد؛ یعنی تیم ملی همان نتیجه‌ای را به دست آورد که در دوره قبلی جام ملت‌ها فدراسیون بدون «رئیس» کسب کرده بود. در جام چهاردهم به‌دلیل شرایط ویژه فوتبال داریوش مصطفوی به‌عنوان سرپرست موقت، فدراسیون را اداره می‌کرد و تیم ملی در مرحله یک چهارم و در ضربات پنالتی مقابل کره‌جنوبی شکست خورد.

اتفاقا پس از جام ملت‌ها بود که علی کفاشیان، فرد مورد علاقه رئیس قبلی سازمان تربیت بدنی رئیس فدراسیون شد. حضور کفاشیان در فدراسیون تاثیر مثبتی روی تیم ملی بزرگسالان نداشته است. علاوه بر این، تیم فوتبال امید در گوانجو عملکرد قابل‌قبولی نداشت و نتوانست مقامی کسب کند. پیش از آن نیز ناکامی تیم‌های نوجوانان و جوانان در مسابقات آسیایی برای فدراسیون فوتبال دردسر ساز شده بود.

حالا حتی ناکامی تیم‌ ملی فوتبال هم باعث نشده که علی کفاشیان استعفا دهد. رئیس فدراسیون می‌گوید: «فدراسیون فوتبال مجمع دارد و آنها در انتخابات‌شان تعیین می‌کنند که چه کسی رئیس آینده فدراسیون خواهد بود.»

انتصاب جایگزین افشین قطبی

رئیس فدراسیون فوتبال درحالی‌که پیش از رویارویی ایران و کره‌جنوبی امیدوارانه از قهرمانی تیم ملی صحبت می‌کرد، بعد از حذف تیم ملی هم ناامید نشد. او می‌گوید: «قطبی دیگر با ما نیست، او پس از بازی با کره‌جنوبی با ما خداحافظی کرد. الان به‌دنبال سرمربی خارجی جدیدی برای تیم ملی هستیم تا بتوانیم به جام جهانی 2014 صعود کنیم.»

با وجود این، رئیس فدراسیون فوتبال در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری مورد انتقاد قرار گرفته است. امیر حاج رضایی درباره ناکامی تیم ملی در جام ملت‌ها می‌گوید: «قبل از آغاز جام ملت‌ها گفتم که در مورد تیم ملی در بیم و امید هستم. یعنی با توجه به سرمایه‌های ملی‌ای که داریم امیدوارم اما به‌دلیل اینکه بیشتر صحبت می‌کنیم، کار نمی‌کنیم و از آینده هزینه می‌کنیم و مطالبات مردم را به آینده ارجاع می‌دهیم در بیم هستم و در طول مسابقات هم این نظر را داشته‌ام ولی زمانی که بازی زیبای تیم ملی را مقابل امارات مشاهده کردم، امیدهایم پررنگ‌تر شد.»

این کارشناس فوتبال با اشاره به ضعف مدیریتی فوتبال ایران تاکید می‌کند: «من به کادر فنی انتقادی وارد نمی‌کنم و اگر نقدی وجود دارد به مدیریت فوتبال و کسانی که فوتبال را مدیریت می‌کنند و قدرت تصمیم‌گیری و اجرایی دارند، مربوط می‌شود. روی صحبتم با افرادی است که می‌توانند با راهکارها و ابزارهای مناسب فوتبال را از این شکست‌های پی‌درپی نجات دهند. امیدوارم آنها حرف من را بشنوند.»

فدراسیون اما به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک با فراموشی آنچه در جام ملت‌ها گذشت، با انتصاب سرمربی برای تیم ملی به فکر رقابت‌های مقدماتی جام جهانی باشد. اماآیا تیم ملی می‌تواند با این شرایط به جام جهانی برزیل صعود کند؟ حاج رضایی توضیح می‌دهد: «رشد فوتبال به یک تاکتیک مربوط نمی‌شود، به یک استراتژی درازمدت ارتباط دارد. در حال حاضر برای انجام یک استراتژی در دنیا یک زمان تعیین شده‌ای وجود دارد و آن 4 سال است؛ یعنی از یک جام جهانی تا جام جهانی بعدی. این استراتژی فدراسیون‌های فوتبال دنیاست درحالی‌که در کشورمان برای یک ماه بعد خودمان برنامه نداریم.»

کد خبر 126540

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز