«... ببخشید که نتوانستم شما را خوشحال کنم. تمام سعی و تلاش خودم را کردم اما موفق نشدم. فوتبال همین است و نشد، پس مرا حلال کنید.»

قطبی

این آخرین جمله افشین قطبی در قامت سرمربیگری ایران بود که در سالن کنفرانس ورزشگاه قطراسپورت از دهانش‌ خارج شد و‌درحالی‌که پریشان و ناراحت به‌نظر می‌رسید با خبرنگاران ایرانی خداحافظی کرد. او پس از 20 ماه مربیگری در تیم ملی و درحالی‌که در رساندن ایران به جام جهانی به خواسته‌اش نرسید،

در جام ملت‌ها هم ناکام ماند تا تیم ملی را با خاطره‌ای تلخ ترک کند. حالا این مربی باز هم راه شرق آسیا را در پیش خواهد گرفت، جایی که فقط به‌عنوان یک آنالیزور فعالیت می‌کرد. او این بار اما به‌عنوان یک سرمربی به ژاپن پرواز خواهد کرد تا روی نیمکت شیمیزو اسپالس ژاپن بنشیند و این شروع یک زندگی جدید برای قطبی است که در فوتبال ایران افتخاری به جز قهرمانی دراماتیک ‌ پرسپولیس در لیگ برتر به دست نیاورد.

به ایران می‌آیم

از مدت‌ها قبل مشخص بود که قطبی بعد از جام ملت‌ها ایران را ترک خواهد کرد. او می‌گوید: «از مردم ایران و از انرژی و انگیزه‌ای که در این سه سال به من دادند تشکر می‌کنم. آنها همیشه و هر کجا انگیزه من هستند و سعی می‌کنم بتوانم افتخار آنها باشم. متأسفم که تیم ملی ایران نتوانست با قهرمانی در جام ملت‌های آسیا هدیه‌ای به مردم ایران بدهد.

اجازه دهید حالا در یک منطقه دیگر تجربه جدیدی کسب کنم. قلب من هیچگاه از فوتبال ایران دور نخواهد بود و هر جا که باشم مطمئنا به فکر فوتبال و مردم کشورم هستم.» او حاضر نشد به ایران برگردد که در این مورد شایعات زیادی به‌وجود آمد، از جمله اینکه قطبی مشکل مالیاتی دارد. او در این مورد می‌گوید: «به‌هیچ‌وجه این‌طور نبود. اگر بر نمی‌گردم به این دلیل است که فصل جدید لیگ برتر ژاپن در حال آغاز شدن است و من باید زودتر کارم را با شیمیزو آغازکنم. من فراز و نشیب، پستی و بلندی و عشق و نفرت‌های زیادی در ایران تجربه کردم. مطمئن باشید در آینده به ایران می‌آیم تا با خانواده‌ام و مردم ایران دیدار کنم.»

کارآسان برای مربی بعدی

در مورد کارنامه قطبی در تیم ملی اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفته ولی خودش در این مورد فقط به گفتن این جمله بسنده می‌کند: «اجازه بدهید در این مورد که بازنده بوده‌ام یا برنده تاریخ قضاوت کند. مسئولیت باخت با من است و پیروزی برای ملت ایران و تاریخ در مورد عملکردم قضاوت خواهد کرد.» خیلی‌ها در این چند سال از قطبی ایراد گرفتند که همیشه با اعتماد به نفس بالا حرف از قهرمانی می‌زد ولی خودش می‌گوید: «همیشه با اعتماد به نفس حرف می‌زنم و در حال حاضر هم با جوانان تیم خوبی برای ایران ساخته‌ام. به اندازه کافی قدرت، توان و بازیکن در اختیار تیم ملی است و هر مربی‌ای که بخواهد با تیم ملی شروع به کار کند مطمئنا لذت خواهد برد.»

برتری شرق آسیا

قطبی در مورد شکست تلخ مقابل کره هم حرف می‌زند؛ «در نیمه اول بازیکنان ما کمی استرس داشتند و به دستورات خوب عمل نکردند اما در نیمه دوم وضعیت بهتر شد. ما روی یک حادثه گل خوردیم و در مجموع از نمایش تیم در هر چهار بازی جام راضی هستم. متأسفانه در این بازی اتفاقات فوتبالی پشت ما نبود و کمی بدشانسی آوردیم.

البته باید به این موضوع توجه کنیم که کشورهایی که به جمع 4 تیم پایانی جام ملت‌ها راه‌یافته‌اند، همگی مدرسه فوتبال دارند و از همین طریق بازیکنان خود را پرورش می‌دهند اما در غرب آسیا این مسئله را نمی‌بینیم و همین موضوع به فوتبال این منطقه ضربه زده است. در حال حاضر فوتبال شرق آسیا نسبت به غرب برتری دارد.»

او درباره بازی ضعیف نکونام و نمایش ضعیف مسعود شجاعی می‌گوید: «این دو بازیکن از بازیکنان خوب ما هستند و ما به تجربه آنها احتیاج داشتیم. نکونام در دقایقی از بازی توانست با تجربه‌خود به تیم کمک کند و شجاعی هم پس از مصدومیتی که گریبانگیرش شد نتوانست به‌خوبی به بازی ادامه دهد. واقعیت این است که بازیکنان ما در4 بازی عملکرد بسیار خوبی داشتند و تیم ملی نشان داد که فوتبال ایران آینده روشنی پیش رو دارد. فوتبال ایران در حال حاضر 2 تیم کامل دارد؛ 2تیمی که می‌توانند فوتبال ایران را به موفقیت برسانند.»

کد خبر 126539

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز