جمعه ۲۳ تیر ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند که هزاران ژن در اندام‌های مشابه در زنان و مردان به طور متفاوت عمل می‌کنند و این یافته توضیح‌دهنده تفاوت پاسخ این دو جنس به داروها و بیماری‌هاست.

 به گزارش خبرگزاری رویترز گروه محققان دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس(UCLA)  با بررسی بافت‌های  مغزی،کبدی،چربی، و عضلانی در موش‌های آزمایشگاهی متوجه شدند که "ظهور ژن"- میزان فعالیت یک ژن- بر حسب جنسیت کاملا متفاوت است. دانشمندان معتقدند تقریبا به طور قطعی می‌توان گفت که  این قضیه در مورد انسان‌ها نیز صادق است.

جِیک لوئیس استاد ژنتیک انسانی و از جمله این محققان می‌گوید:" این پژوهش کاربردهای مهمی در ر درک بیماری‌هایی مانند دیابت ،بیماری قلبی و چاقی دارد و می‌تواند به ایجاد درمان‌های مختص جنس منجر شود." یافته‌های این پژوهشگران نشان داد که حتی در یک اندام مشابه میزان ظهور ژن‌ها میان دو جنس متفاوت است. کمترین تفاوت‌ها در بافت مغز مشاهده شد.

دکتر یشیا یانگ متخصص بیماری‌های قلبی و و سرپرست این تحقیق می‌گوید:" یافته‌های ما بیانگر این است که چگونه جنسیت بر سرعت تبدیل DNA به پروتئین‌ها و در نتیجه چگونگی تکوین بیماری‌ها تاثیر می‌گذارد. بسیاری از ژن‌هایی که ما شناسایی کردیم در بیمارهای‌ شایع نقش دارند."

این بررسی نشان داد که کارکردهای  کبدهای  افراد مذکر و مونث مشابه  است، اما سرعت این کارکردها میان دو جنس تفاوت دارد. با توجه به اینکه کبد اندام اصلی سوخت و ساز داروهاست، تفاوت تاثیر داروها در زن و مرد بر حسب اینکه یک دارو با چه سرعتی در کبد آنها تجزیه شود توجیه می‌شود. برای مثال آسپیرین در پیشگیری از حمله قلبی در مردان از زنان موثرتر است. ممکن است کبد زنان این دارو با سرعت بالاتری تجزیه کند و درنتیجه دارویی برای ایجاد تاثیر در سیستم باقی نماند. 

کد خبر 1265

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز