شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: چند درصد از نوجوانان به هک علاقمندند؟ چند درصد از آن‌ها واقعا به هک دست می‌زنند؟ اهداف مورد علاقه هکرهای نوجوان چیست؟ آیا در این علاقمندی تفاوتی بین دختران و پسران است؟ انگیزه آن‌ها از دست زدن به چنین اعمالی چیست؟

هک

به گزارش ایسنا، فرقی نمی‌کند هک علیه دارایی‌های معنوی یک شرکت، حساب بانکی یا صفحه فیس بوک انجام شود؛ وظیفه ما به عنوان افراد فعال در زمینه امنیت فن‌آوری اطلاعات، جلوگیری از ادامه فعالیت‌ هکرهاست. ما باید به کودکان و نوجوانان خود آموزش دهیم که مهم نیست که آن‌ها در انجام هک تمایل به آزار کسی ندارند، بلکه دسترسی غیرمجاز به دارایی‌های آنلاین افراد یا شرکت‌ها نادرست و غیر قانونی است.

این مساله نه تنها به علت پیشگیری از هک در آینده بسیار مهم است، بلکه آموزش‌ به کودکان در مورد امنیت آنلاین و آگاهی دادن به آن‌ها در مورد تهدیدهای روز افزون، خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

شرکت فن‌آوری‌های Tufin که یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه راه‌حل‌های مدیریت امنیت است، تحقیقی را در این زمینه برروی نوجوانان انجام داده است.

تحقیق مذکور برروی هزار دانش‌آموز آمریکایی در نیویورک و هزار دانش‌آموز بریتانیایی در لندن انجام شده است. نتایج تحقیقات مذکور شباهت‌ها و تفاوت‌های جالبی را در رفتار هک دو جمعیت مورد مطالعه نشان می‌دهد.

این تحقیقات نشان می‌دهند که این دو گروه از لحاظ شیوه هک‌ و محل وقوع آن، متفاوت از یکدیگر عمل می‌کنند، در حالی که تنها 27 درصد از دانش‌آموزان انگلیسی تمایل دارند که از خانه خود به اعمال غیرقانونی هک دست بزنند.

هم‌چنین 51 درصد از دانش‌آموزان نیویورکی مشکلی را در انجام هک از طریق رایانه خانگی نمی‌بینند. از طرف دیگر 22 درصد از نوجوانان لندنی از طریق کافی‌نت‌ها دست به هک می‌زنند، در حالی که تنها 6 درصد از نوجوانان آمریکایی تمایل به هک از طریق کافی نت‌ها دارند هم‌چنین به ترتیب 21 و 28 درصد از نوجوانان انگلیسی و آمریکایی از طریق مدارس دست به هک می‌زنند که حدود 20 درصد آن‌ها، در هر دو گروه، این کار را از طریق دستگاه یک نفر دیگر انجام می‌دهند.

جالب است بدانید که 70 درصد از دانش‌آموزان آمریکایی هکرها را مجرم می‌دانند و عقیده دارند که باید توسط قانون مورد مجازات قرار گیرند، در حالی که تنها 53 درصد از همتایان آن‌ها در انگلستان هکرها را مستحق مجازات دانسته‌اند.

نکته جالب در نتیجه تحقیق این است که نه تنها پسران بلکه دختران نیز تمایل زیادی به هک کردن دارند. 29 درصد از کسانی که در این تحقیق تایید کرده‌اند که حداقل برای یک بار دست به هک زده‌اند، دختران بوده‌اند. هم‌چنین 34 درصد از افراد مذکور در سن 13 سالگی و 52 درصد بین 14 ـ 16 سالگی دست به هک زده‌اند.

در زیر نتیجه تحقیقات مذکور که از گزارش مرکز امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌یی (ماهر) آورده شده را می‌بینیم:

نوجوانان آمریکایی کم‌تر هک می‌کنند و بیش‌تر قربانی هک می‌شوند. در عین حال نوجوانان بسیار کمتر از همتایان انگلیسی خود در هک کردن و تشخیص هک موفقند.

• فیس بوک هدف اول هکرهای نوجوان در آمریکا (20 درصد) و انگلیس (27درصد) است.

• نفوذ به ای‌میل دوستان هدف دوم هک در بین نوجوانان آمریکایی (6درصد) و نوجوانان بریتانیایی (18درصد) است.

• 29 درصد هکرهای نوجوان، دختران هستند.

• 80 درصد از نوجوانان آمریکایی تا قبل از سن 13 سالگی، برای هک تلاش کرده‌اند. این میزان در بین نوجوانان انگلیسی 44درصد بوده است.

• انگیزه اصلی هکرهای نوجوان، سرگرمی (54 درصد) و کنجکاوی (30 درصد) است.

• 14 درصد از نوجوانانی که دست به هک می‌زنند با هدف خرابکاری این کار را انجام می‌دهند و 7 درصد از آن‌ها می‌توانند از این طریق درآمد کسب کنند. هم‌چنین 6 درصد از آن‌ها، هک را به عنوان روشی برای پیدا کردن شغل مناسب در آینده می‌دانند.

• در انگلستان از هر چهار نوجوان یکی از آن‌ها (26 درصد) دست به هک می‌زند و از هر سه نوجوان یکی از آن‌ها (36درصد) هک می‌شود.

تحقیق مشابهی نیز قبل از این توسط پاندا انجام شده که به نتایج مشابهی دست یافته بود. در آن تحقیق 67 درصد از نوجوانان پذیرفته بودند که حداقل یک بار تلاش کرده‌اند دست به هک بزنند. اکثر آن‌ها از روی کنجکاوی، سعی در نفوذ به حساب کاربری دوستان خود در فیس بوک، توییتر و یا خدمات ای‌میل داشته‌اند.

کد خبر 126384
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز