گروه شهری: منحنی اقدامات مدیریت شهری در حوزه ترافیک تهران مثبت است.

شورای شهر

 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر با بیان این مطلب گفت‌: 22 ژانویه در واشنگتن طی مراسمی برترین شهر جهان در حوزه حمل ونقل عمومی معرفی خواهد شد.حسن بیادی با اشاره به اینکه تهران در میان 4‌شهر دیگر در 3قاره جهان به‌عنوان یکی از 5 شهر کاندیدای دریافت جایزه حمل‌ونقل پایدار 2011 دنیا انتخاب شده است، افزود: انتخاب تهران از سوی سازمان ملل متحد و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی (UITP) از آن رو بوده که بیشترین توسعه را در کمترین زمان ممکن در سیستم‌های مترو و اتوبوس‌های تندرو (BRT) در چند سال اخیر شاهد بوده است.

بیادی اظهار کرد: امسال 5 شهر تهران، لیما‌پرو، گوانجو چین، نانت فرانسه و یکی از شهرهای مکزیک از سوی کمیته UNDP سازمان ملل متحد به‌عنوان 5 گزینه شهر برتر جهان در حوزه حمل‌ونقل عمومی پایدار انتخاب شدند که از این بابت از مسئولان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران به خاطر عملکرد خوبشان در این حوزه تشکر می‌کنیم. بیادی با تاکید برهماهنگی همه دستگاه‌ها در اداره شهر تهران گفت: ما راهی نداریم جز اینکه با هم کار کنیم زیرا تکروی جواب نمی‌دهد و تنها درصورت استفاده از خرد جمعی می‌توان امیدواربود که مردم از عملکرد مسئولان منتفع شوند.

گزارش وضعیت آلودگی هوای تهران در سال‌جاری

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر  قبل از ارائه گزارش از سوی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در باره میزان آلودگی هوا و برنامه‌های کاهش آلاینده‌های هوای شهر تهران طی سخنانی اظهار داشت: امسال تهران یکی از بدترین سال‌های خود را در زمینه آلودگی هوا پشت سر گذاشت به‌گونه‌ای که در برخی روزهای ماه آذر میزان آلودگی هوا کم‌نظیر بود که این بسیار نگران‌کننده است.

وی نامیده شدن روز 29 دی ماه به نام روز هوای پاک را برای مسئولان یادآور توجه به وظایف قانونی و مسئولیت‌هایشان دانست و گفت: شورای شهر البته در این حوزه بیش از سهم خود ایفای وظیفه کرده که یکی از مهم‌ترین آنها تصویب طرح بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوا بود.

در ادامه یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نیز طی گزارشی اعلام کرد: امسال 78 روز آلودگی هوا از حد استاندارد بالاتر و یک روز بسیار ناسالم بود. این درحالی است که هنوز استانداردهای جدید از سوی وزارت بهداشت به ما ابلاغ نشده است، اما از نظر رشیدی فرقی نمی‌کند زیرا چه با استانداردهای جدید و چه قدیم وضعیت نامناسبی از نظر وضعیت سلامت هوا داریم.وی با اعلام اینکه با استاندارد‌های مصوب کشور 90 درصد ایام آلودگی هوا از حد استاندارد با لاتر بود، اظهار داشت: حتی روزی که اعلام هوای پاک هم می‌شود در واقع هوا پاک نیست.

وی در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی وضعیت ترکیبات سرطان زا در هوای تهران اشاره کرد که برای نخستین بار صورت می‌گرفت. رشیدی در این باره گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از ترکیبات بنزین به نام بنزن مستقیما وارد جریان خون شده و تاثیرات مخربی از خود به جا می‌گذارد.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در سال 88 در ایستگاه سنجش هوای شهرری میزان بنزن موجود در هوا 25 برابر حد استاندارد بود. وی همچنین براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا گفت: میزان ترکیبات بوتادین که از جمله دیگر ترکیبات سمی و خطرناک در هوای تهران است نیز تا 10‌برابر حد مجاز است.

و اما ترکیب آزبست نیز در تهران بسیار بالاست به‌طوری که به گفته رشیدی غلظت این آلاینده در هوای شهرهای پاک دنیا، 5 صدهزارم است ولی در تهران این میزان 50 تا 100 برابر حد مجاز است. وی درمورد آلاینده گوگرد نیز گفت: درحالی‌که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که میزان این آلاینده باید صفر باشد، وضعیت گوگرد در سوخت دیزلی ما 7 هزار پی‌پی‌ام است اما وزارت نفت قول داده تا نیمه دوم سال آینده گازوئیل با گوگرد استاندارد تولید کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: پیش از این قرار بود از سال‌جاری، استاندارد یورو 3 برای خودروها اعمال شود ولی به‌دلیل مشکلات موجود در وزارت نفت و وزارت صنایع قرار است تا با 2سال تاخیر، استاندارد یورو 4برای خودروها اعمال شود.
دیروز دانشجو پس از اتمام گزارش مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت:‌ اخلاق و منطق این را می‌گوید که گزارش‌هایی از این دست باید در حضور مسئولان و متولیان مربوطه ارائه شود تا آنها نیز حرف‌های خود را بزنند تا یک وقت درحق مسئولان مربوطه بی‌انصافی نشود.

به همین مناسبت قرارشد تا دانشجو شخصا کار هماهنگی برای دعوت از مسئولان وزارتخانه‌های نفت، بهداشت، صنایع، سازمان محیط‌زیست استان و دادستان تهران جهت توضیح درخصوص آلودگی هوا را برعهده بگیرد.علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه نیز اظهار کرد: در قضیه آلودگی هوا این مردم هستند که ضرر می‌کنند، بنابراین امیدوارم این موضوع را سیاسی نکنیم تا بتوانیم به‌صورت دقیق این مسئله را بررسی کنیم. معصومه آباد دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره خواستار وضع عوارض سنگین بر خودروهای فرسوده و آلاینده شد تا بدین وسیله بر‌ای صاحبان اینگونه خودروها هیچ توجیه اقتصادی برای استفاده از خودروهای فرسوده وجود نداشته باشد.

همشهری سرمایه معنوی مدیریت شهری

و اما احمد مسجدجامعی در شروع سیصد و چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران، ضمن اشاره به تغییرات مکرر مدیریتی چند سال اخیر در روزنامه همشهری از عملکرد علی اصغر محکی، مدیرمسئول و سردبیر سابق روزنامه همشهری تشکر کرد.

به گفته مسجد جامعی، روزنامه همشهری یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های معنوی مدیریت شهری است که پس از سال‌ها تلاش توانسته به جایگاه والای پر تیراژ‌ترین روزنامه کشور دست یابد.این عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر با اعلام اینکه این تغییرات می‌تواند در روند کار خبرنگاران، نویسندگان، کادر فنی و عکاسان آن تاثیر‌گذار باشد، اظهار امیدواری کرد که نه تنها این تغییرات لطمه‌ای به جایگاه و موقعیت بدنه کارشناسی، فنی و خبری روزنامه همشهری وارد نسازد‌بلکه به ثبات بیشتر آنها بینجامد.

از سوی دیگر خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نیز پس از اینکه متوجه شد کار نامگذاری خیابان یا میدانی به نام شهدای هسته‌ای و نهم دی در دستور جلسه نیست در این باره به هیات‌رئیسه شورای شهر تذکر داد. وی در این تذکر خواستار نامگذاری هرچه سریع‌تر خیابان‌هایی به نام شهدای هسته‌ای و 9 دی شد.

طرح سرپوشیده کردن تمامی انهار شهر تهران

در جریان بررسی طرح الزام شهرداری به انجام جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر تهران خسرو دانشجو اظهار داشت: سفره‌های زیر زمینی نیاز به تجدید دارند زیرا بعد از مدتی حجم این سفره‌ها تقلیل خواهد یافت. به گفته دانشجو با این حال کل شهر با آسفالت پوشیده شده و کف اکثر نهرها و رودها نیز با بتن پوشانده شده و بدون توجه به لزوم اهمیت جذب سطحی آب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی تنها به کار هدایت آب‌های سطحی پرداخته شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: کمیسیون عمران شورای شهر، هیاتی از اعضا را برای بازدید از نقطه پایانی شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی اعزام کرد که در این بازدید مشخص شد که آب‌های سطحی هدایت شده نیز در طول مسیر با فاضلاب مخلوط شده و قابلیت خود را حتی برای آبیاری اراضی کشاورزی نیز از دست می‌دهند. براساس این گزارش طرح الزام شهرداری به انجام و اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران با اعمال تغییراتی تصویب شده و مقرر شد که شهرداری تهران مطالعات خود را در مدت 3 ماه از زمان تصویب و ابلاغ این مصوبه به کمیسیون عمران شورای شهر ارائه دهد.

 

کد خبر 126151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز