گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: سرانجام آمار گروه‌های موسیقی شرکت‌کننده در فراخوان بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر اعلام شد.

 آنطور که ستاد برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اعلام کرده‌است، در این دوره از جشنواره 130 گروه موسیقی و آهنگساز برای شرکت در جشنواره موسیقی اعلام آمادگی کرده‌اند که این آمار نشان می‌دهد که حضور شرکت‌کنندگان در بیست و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر نسبت به سال گذشته حدودا نصف شده‌است. در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر 252‌گروه موسیقی از سراسر کشور برای شرکت در این جشنواره ثبت‌نام کردند.

حضور کمرنگ، اطلاع‌رسانی دیرهنگام

شاید حضور کم آهنگسازان و گروه‌های موسیقی در بیست‌وششمین دوره موسیقی فجر را بتوان به‌دلیل انتخاب دیرهنگام دبیر جشنواره دانست. ابتدای آبان ماه امسال دبیر جشنواره معرفی شد و فراخوان جشنواره در 8 آبان ماه انتشار یافت. آن موقع آخرین مهلت ارسال آثار 5 دی‌ماه تعیین شد که البته آنطور که دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها اعلام کرد، به‌علت درخواست مکرر علاقه‌مندان، این مهلت تا 15 دی‌ماه ادامه پیدا کرد.

ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر، 25 دی ماه را زمان بررسی برای تایید صلاحیت آثار متقاضیان شرکت در بخش رقابتی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اعلام کرد و 3 روز طول کشید تا آمار دقیقی از جشنواره امسال ارائه شود. پیش از این بابک رضایی، در مقام مدیر اجرایی جشنواره به مهر اعلام کرده بود که آمار دقیقی از آثار ارسال شده در بخش رقابتی جشنواره در دست نیست؛ با این حال 3‌روز پس از اتمام مهلت ارسال آثار اعلام کرد که 4‌بخش موسیقی ایرانی، موسیقی ارکسترال، موسیقی کرال و آهنگسازی جای خود را در جشنواره به‌خوبی باز کرده و توجه اهالی موسیقی در نقاط مختلف را به‌خود جلب کرده است.

تنها 4 بخش رقابتی

عوامل متعددی در ریزش شرکت‌کنندگان موسیقی فجر نقش دارند. کم شدن بخش‌های رقابتی جشنواره هم در این مورد دخیل است. امسال بخش رقابتی موسیقی فجر، در 4 بخش کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیرایرانی، آواز جمعی و آهنگسازی برگزار می‌شود که باید گفت نسبت به سال گذشته حتی بخش‌های جشنواره هم آب رفته است. سال گذشته بخش رقابتی جشنواره در 7 بخش مختلف (موسیقی سنتی، موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی، موسیقی پاپ، موسیقی ارکسترال، آواز جمعی و آهنگسازی) برگزار شد.

سیاست‌هایی که تغییر می‌کند

جشنواره موسیقی فجر وارد بیست‌و‌ششمین سال حیات خود می‌شود و طبیعتا این جشنواره باید در این مقطع از حیات خود سیاست‌های مشخصی داشته باشد ولی هنوز انگار، زمان پختگی این جشنواره 26‌ساله نرسیده است. در این دوره از جشنواره یک روز اعلام می‌شود که بخش تکنوازی استادان حذف و یک روز اعلام می‌شود که این بخش اضافه شده است، روز دیگر خبر از حذف بخش رقابتی موسیقی پاپ می‌آید و به سرعت خبر حفظ بخش جنبی موسیقی پاپ انتشار می‌یابد تا مبادا شک و شبهه‌هایی به میان بیاید و سر آخر اعلام می‌شود که اسامی داوران قرار نیست منتشر شود؛ ظاهرا جشنواره موسیقی هرساله سیاست‌های جدیدی را تجربه می‌کند.

سال گذشته، رونق بیشتر

سال گذشته باوجود اختلافات گوناگون که جشنواره موسیقی فجر حال خوبی نداشت، استقبال به نسبت امسال بسیار گسترده‌تر بود. سال پیش دبیر جشنواره اول خردادماه منصوب شد، فراخوان جشنواره ابتدای شهریورماه انتشار یافت و بررسی نمونه آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره از هفته اول آذرماه آغاز شد تا اسامی گروه‌های پذیرفته شده پایان آذرماه اعلام شود. در بیست‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر 252گروه موسیقی از سراسر کشور ثبت‌نام کردند که شامل 83 گروه سنتی‌، 20 گروه کلاسیک‌، 57گروه موسیقی نواحی، 36 گروه پاپ، 17گروه ارکسترال، 10گروه آواز جمعی و 29 اثر (آهنگسازی) می‌شوند.

اما امسال این آمارها به نحو قابل توجهی افت نشان می‌دهد. در این دوره از جشنواره 53 گروه آهنگسازی، 52گروه کلاسیک ایرانی، 14 گروه کلاسیک غیرایرانی و 11گروه آواز جمعی در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شرکت دارند. بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر 2 تا 8 اسفند با دبیری دکتر حسن ریاحی برگزار می‌شود.

کد خبر 126136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز