دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

دوحه- آرمن ساروخانیان: درغروب سرد و بارانی دوحه، عربستان با قبول بدترین شکست تاریخ فوتبالش در جام ملت‌های آسیا با سرافکندگی به خانه بازگشت.

تیم عربستان

پس از 2 شکست متوالی و حذف زودهنگام، عربستان مقابل ژاپن هم 5 گل خورد تا بعد از کویت، دومین تیمی باشد که جام ملت‌های آسیا را با 3 شکست و بدون امتیاز ترک می‌کند. برای این تیم که سابقه 3بار قهرمانی در این تورنمنت را دارد و با امیدهای زیادی به دوحه سفر کرده بود، این بدترین عملکرد ‌ محسوب می‌شود. عربستان پس از شکست مقابل سوریه و اردن نخستین تیم حذف شده تورنمنت نام گرفت و بازی سوم مقابل ژاپن برای آنها جنبه حیثیتی داشت ولی مردان ناصر الجوهر در 19 دقیقه اول بازی 3 گل خوردند تا سرنوشت بازی خیلی زود معلوم شود. ژاپن با این پیروزی پرگل 7 امتیازی و سرگروه شد تا در یک چهارم نهایی با قطر میزبان روبه‌رو شود.

عربستان در این تورنمنت لحظات سختی را گذراند. ساعاتی پس از شکست مقابل سوریه بود که پسیروی پرتغالی شبانه برکنار شد و ناصر الجوهر به‌عنوان ناجی سنتی قدم به اردوی تیم گذاشت ولی این تغییر بی‌نتیجه بود و این تیم در بازی دوم هم مقابل اردن شکست خورد تا حتی شاهزاده سلطان بن فهد از ریاست فدراسیون فوتبال این کشور برکنار شود.

عربستان دیروز بدون روحیه و با حداقل تماشاگر، نتایج بدش را با شکست 5 بر صفر مقابل ژاپن تکمیل کرد. یکی از خبرنگاران عربستانی حاضر در ورزشگاه الریان، درباره دلایل این ناکامی بی‌سابقه گفت: «در فوتبال عربستان ضعف مدیریت وجود دارد. بازیکنان هم که دستمزدهای بالایی دارند، برای موفقیت تیم‌شان تلاش نمی‌کنند.» این تنها دومین بار است که عربستان نمی‌تواند از مرحله گروهی در جام ملت‌های آسیا صعود کند؛ درحالی‌که 6 دوره دیگر حضور این تیم در این تورنمنت منجر به 3 قهرمانی و3 نایب‌قهرمانی شده است.

ژاپن اما با این پیروزی توانست شروع دشوارش در جام ملت‌های آسیا را فراموش کند. آنها با این پیروزی پرگل، انتقام شکست مقابل عربستان در نیمه نهایی دوره گذشته را هم گرفتند. مردان زاکه رونی یک بار دیگر فوتبال تک ضرب و شناوری به نمایش گذاشتند و از همان دقیقه اول کنترل میانه زمین را با هاسبه و اندو در اختیار گرفتند. 2 گل زودهنگام اوکازاکی (دقایق 8 و 13) که در 2 بازی قبلی نتوانسته بود گلی بزند و گل مائدا، موجب شد غیبت کیسوکه هوندا و ماتسویی، 2 هافبک کلیدی این تیم احساس نشود.

مائدا در شروع نیمه دوم چهارمین گل ژاپن را زد و بعد از آن نوبت اوکازاکی بود که در دقیقه80 هت تریکش را کامل کند. او به‌دلیل زدن این سه گل بهترین بازیکن زمین هم شناخته شد. برتری یکطرفه ژاپن به زاکه رونی اجازه داد که در نیمه دوم بازیکنان ذخیره‌اش را هم امتحان کند. ژاپن با این پیروزی به عنوان سرگروه ‌ جمعه با قطر میزبان بازی می‌کند.

اردن، شگفتی جام

اردن پس از تساوی مقابل ژاپن و شکست عربستان، دیروز سوریه را هم با نتیجه 2 بر یک شکست داد تا به‌عنوان تیم دوم گروه دوم بهیک چهارم نهایی صعود کند. این تیم روز جمعه باید با ازبکستان، یکی از تیم‌های آماده تورنمنت روبه‌رو شود. سوریه که برای صعود در این بازی نیاز به پیروزی داشت، در دقیقه 15 توسط ال‌زینو به گل رسید ولی دیاب مدافع این تیم 15 دقیقه بعد به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا 2 تیم با تساوی به رختکن بروند. در دقیقه 59 ضربه بلند عامر شفیع دروازه‌بان اردن با اشتباه مدافعان میانی سوریه به ال‌سیفی رسید تا او کار را تمام کند.

این تنها دومین تجربه اردن در جام ملت‌های آسیاست و این تیم با صعود به یک‌چهارم نهایی شایسته لقب پدیده جام است. اردن با فوتبال حسابگرانه‌اش در این گروه فشرده توانست 7 امتیاز بگیرد و تنها به‌دلیل تفاضل گل کمتر از ژاپن در رده دوم ایستاد. بازیکنان فعلی تیم اردن نسل طلایی فوتبال این کشور را تشکیل می‌دهند و توانایی این را دارند که با عبور از ازبکستان حتی به نیمه نهایی مسابقات برسند.

کد خبر 126059

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز