مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره شناسان آمریکایی با استفاده از تلسکوپ‌های هابل و VLA در نیومکزیکو موفق شدند در یک کهکشان بسیار کوچک سیاهچاله عظیمی را پیدا کنند

سیاهچاله

به گزارش خبرگزاری مهر، این سئوال از دیرباز نزد ستاره شناسان مطرح بوده است که در دوران کودکی جهان، کهکشان‌ها چگونه تشکیل شدند اکنون دانشمندان دانشگاه ویرجینیا با کمک تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ رصدخانه VLA در نیومکزیکو یکو سیاهچاله بسیار عظیم را در یک کهکشان کوتوله کشف کردند که می‌تواند به حل این معما کمک کند.

هر کهکشان بزرگ در مرکز خود یک سیاهچاله بسیار عظیم دارد که در اطراف آن یک گروه مرکزی از ستارگان می‌چرخد.

معمای بزرگ دانشمندان این است که اول سیاهچاله تشکیل شده است یا این گروه مرکزی ستارگان؟ در واقع این مسئله نجومی معمای معروف اول مرغ بود یا تخم مرغ را یادآوری می‌کند.

اکنون این رصدهای جدید که در طیف پرتوهای ایکس و امواج رادیویی که از کهکشان کوتوله Henize 2-10 انجام شده است نشان داد که این کهکشان بدون گروه مرکزی ستارگان است و در مرکز خود یک سیاه چاله بسیار عظیم دارد که بزرگی آن حدود یک چهارم بزرگی سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری است.

Henize 2-10 یک کهکشان کوتوله است که شکلی نامنظم دارد و شبیه به کهکشان‌های اولیه است. بنابراین به اعتقاد دانشمندان، سیاه چاله مرکزی آن قبل از تشکیل گروه مرکزی ستارگان شکل گرفته است.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "بی شک این کشف برای این نظریه که اول سیاهچاله‌ها متولد می‌شوند بسیار جالب است اما این به معنی حل کامل معما نیست چراکه ما هنوز نمی‌دانیم چند روش برای تشکیل کهکشان‌ها وجود دارد."

کد خبر 125911
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز