همشهری آنلاین: سفرای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازدید از تأسیسات آب سنگین اراک، به شفافیت فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران اذعان کردند.

انرژی هسته ای

نمایندگان شش کشور مصر، کوبا، الجزایر، ونزوئلا، سوریه و عمان به دعوت جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از تأسیسات هسته ای به ایران آمده‌اند.

این شش سفیر نماینده 120 کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر به اراک، در نشستی که با حضور نمایندگان شش کشور، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد صالحی گفت: دعوت جمهوری اسلامی ایران از نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشانه حسن نیت ایران است.

وی از اینکه برخی کشورها از این فرصت استفاده نکردند ابراز تأسف کرد.

همچنین نماینده الجزایر به عنوان سفیر گروه 77 گفت: این دعوت امکان ادامه گفتگوها و همکاری‌های بیشتر را میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کرده است.

وی دیدار خود را از تأسیسات آب سنگین اراک مثبت توصیف کرد.

نماینده مصر نیز گفت: اینکه ایران دائما با گروه‌های بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای خود در حال تماس و مشورت است حسن نیت ایران را نشان می‌دهد.

نماینده سوریه گفت: دعوت ایران از سفرای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند شفافیت بیشتری در برنامه های صلح آمیز هسته‌ای ایران فراهم کند.

وی افزود: آقای سلطانیه تصویر درست و شفافی از برنامه‌های هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جامعه جهانی ارائه کرد.

نماینده کوبا هم با انتقاد از اینکه برخی کشورها پرونده هسته‌ای ایران را سیاسی کرده‌اند گفت: موضع رسمی کوبا در قبال برنامه هسته ای ایران، اعلام صلح آمیز بودن این برنامه هاست.

وی از اینکه برخی کشورها از این فرصت برای پاسخ به دعوت ایران استفاده نکردند ابراز تأسف کرد.

نماینده کوبا تاکید کرد: پرونده ایران باید از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگردد.

وی با بیان اینکه جامعه جهانی ترور دانشمندان هسته‌ای را نمی‌پذیرد از موضع برخی کشورها برای تحمیل نظر خود به ایران انتقاد کرد.

نماینده عمان نیز گفت: این دیدارها می‌تواند به همکاری های بیشتر در آینده بینجامد.

وی به کشورهایی که از فرصت دعوت ایران به بازدید از تأسیسات هسته‌ای استفاده نکردند پیشنهاد کرد در آینده به این دعوت‌ها پاسخ مثبت دهند.

نماینده ونزوئلا هم برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را دارای پیشرفت های چشمگیری دانست و گفت: این امر اراده ایران را به پیشرفت نشان می‌دهد.

وی با ابراز تأسف از اینکه برخی کشورها پرونده هسته‌ای ایران را سیاسی کرده‌اند افزود: هدف این کشورها مانع تراشی بر سر پیشرفت‌های چشمگیر ایران بوده است.

نماینده ونزوئلا گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملاً برای رسانه‌ها شفاف است و این موضوع صداقت مقامات ایرانی را نشان می‌دهد.

کد خبر 125868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز