گروه شهری: قانون پرداخت 2میلیارد دلار بودجه برای توسعه متروی تهران و کلانشهرها سال گذشته در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شد و در‌نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسفند ماه سال گذشته، برداشت 2 میلیارد دلار تسهیلات از حساب ذخیره ارزی یا صندوق‌های دیگر را در سال 89 برای حمل‌ونقل عمومی تصویب کرد.

مترو تهران

براساس این مصوبه، شهرداری تهران تا پایان سال 89 می‌تواند یک میلیارد دلار برای توسعه مترو از اعتبارات حساب صندوق ذخیره ارزی یا صندوق‌های جایگزین (مانند صندوق توسعه ملی) برداشت کند. این در حالی است که با وجود گذشت حدود یکسال از تصویب این قانون و نیز اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها که استفاده بیشتر مردم از حمل‌ونقل عمومی را به همراه داشته، بودجه مصوبه مترو هنوز پرداخت نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اجرایی شدن قانون مترو از طرف دولت، برخی از اظهارنظرهای دولتی‌ها، مبنی‌بر منتفی‌شدن پرداخت سهم مترو از حساب ذخیره ارزی، به‌دلیل انتقال پس‌انداز ارزی دولت به صندوق توسعه ملی و اظهاراتی از این دست را بهانه‌های غیرموجه دانست و گفت: این بودجه را به‌عنوان سهم مترو از حساب ذخیره ارزی، تصویب کرده‌ایم و در قانون هم آورده‌ایم که این تسهیلات، از حساب ذخیره ارزی یا هر عنوان دیگری که بر این حساب قائل شویم، پرداخت خواهد شد. محسن نریمان با تاکید بر اهمیت همیشگی توسعه مترو و لزوم توجه دولت به حمایت از آن، گفت: در شرایط فعلی که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و معضل آلودگی هوا مواجه هستیم، توسعه مترو اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه دولت باید با جان و دل و با اشتیاق بسیار زیاد، حمایت از مترو را در اولویت کارهای خود قرار دهد، گفت: علاوه بر ضرورت توسعه مترو به‌علت تاثیر آن در بهبود شرایط زندگی مردم در زمان هدفمند‌کردن یارانه‌ها، به جهت تاثیرگذاری بسیار زیاد آن در کاهش آلودگی هوا نیز باید بیش از پیش از حمایت‌های مجلس و دولت برخوردار باشد. نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس افزود: اگر حمل‌ونقل عمومی تهران از طریق مترو انجام شود، وضعیت زیست‌محیطی بهبود می‌یابد و می‌توان امیدوار به حل معضل آلودگی هوا بود.

توجه به انتظارات مردم

همچنین دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت هدفمند کردن یارانه‌ها و ضرورت‌های اجرای آن، یکی از مهم‌ترین راه‌های موفقیت این طرح را جلب اعتماد مردم دانست و در عین حال، کمک به توسعه مترو و حمل‌ونقل عمومی را هم، یکی از عوامل اساسی در جلب اعتماد شهروندان نسبت به این طرح توصیف کرد.

علی اکبر اولیا با بیان اینکه در همین چند روز از اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، شاهد افزایش استقبال‌کنندگان از حمل‌ونقل عمومی هستیم، به سما گفت: در این شرایط، باید به حمل‌ونقل عمومی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. وی با ابراز امیدواری برای اجرایی‌شدن هرچه سریع‌تر قانون کمک به توسعه مترو از طرف دولت، گفت: مردم انتظار دارند تا دولت بیش از وظایف قانونی از این بخش حمایت کند که البته نظر به همراهی مردم با قانون هدفمندی، این انتظار کاملا منطقی و قابل درک است.

در همین ارتباط، علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس نیز اختصاص قانون تسهیلات ارزی به متروی کلانشهرها را حق آنها دانست و گفت: این قانون با توجه به ضرورت‌های موجود، تصویب و ابلاغ شد و با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر ضرورت تخصیص این اعتبارات افزوده شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برداشت از صندوق ذخیره ارزی حق متروست و نمایندگان مجلس نیز همچون زمان تصویب و ابلاغ این قانون، باز‌هم تلاش خود را برای اجرای این قانون انجام خواهند داد. وی در ادامه تاکید کرد: نمایندگان مجلس خود را از مشکلات مردم جدا ندانسته و با توجه به اینکه امروز یکی از مشکلات اساسی مردم، حمل‌ونقل عمومی است تلاش خود را برای پیگیری مصوبات مجلس ادامه خواهند داد چراکه این قانون برای اجرا تصویب شده و باید قوه مجریه نسبت به اجرای آن اهتمام کند.

این در حالی است که نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی هم از ضرورت اجرای قانون 2میلیارد‌دلاری مترو از سوی دولت تاکید کرده و گفت: گسترش مترو یک ضرورت و اولویت مهم است.محمدمهدی شهریاری، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با شهرنوشت، تصریح کرد: باید بحث‌های حاشیه‌ای درخصوص واریز نشدن هزینه 2میلیارد دلاری مترو از سوی دولت کنار گذاشته شود و این قانون مهم را عملیاتی کند.

شهریاری، درخصوص تامین هزینه‌های مترو یادآور شد: مسئله مترو مسئله شخص یا گروه و طیف خاصی نیست و نباید چنین نگاهی به آن داشت بلکه مسئله مردم است که باید برای تامین نیاز آنها، هزینه‌های آن از سوی دولت پرداخت شود. در حال حاضر حدود 2ماه برای اجرایی شدن این قانون زمان باقی‌مانده و این در حالی است که دولت پیش از این اعلام کرده که قصد اجرا کردن قانون مصوب مجلس را ندارد و اصلاً آن را قانون نمی‌داند.

کد خبر 125863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز