همشهری‌آنلاین: دانشمندان موفق به ابداع شیوه ای درمانی شده اند که با استفاده از آن می توان سلول‌های سرطانی را تحت کنترل درآورده و غیر فعال کرد.

ژن

به گزارش مهر، محققان باور دارند موفق به کشف روشی برای کنترل کردن سلول‌های مرگبار سرطان شده‌اند، روشی که می‌تواند این سلول‌ها را به زانو درآورده و از منتشر شدن آنها در بدن جلوگیری کند.

عملکرد این شیوه انقلابی بر اساس فعال کردن ژن‌های طبیعی بازدارنده سرطانی که به واسطه بیماری غیر فعال شده‌اند، خواهد بود اما نمی‌تواند از میزان تومورهایی که از قبل در بدن شکل گرفته‌اند، بکاهد.

محققان دانشگاه ناتینگهام این شیوه را بر روی حیوانات مورد آزمایش قرار داده و شاهد موفقیتی 100 درصدی بودند و اکنون امیدوارند با همکاری یک شرکت داروسازی بتوانند این شیوه درمانی را برای انسان‌ها تولید و ارائه کنند.

معمولا تقسیم‌های سلولی توسط ژن‌های خاصی کنترل می‌شوند که می‌توانند سلول‌های آسیب دیده را کشته و یا هرس کنند اما سرطان زمانی آغاز می‌شود که این ژن‌ها دچار اختلال شده و یا خاموش شوند.

محققان تکنیکی جدید را مورد استفاده قرار دادند که در آن یکی از پروتئین‌های مارمولک که از قبل توانایی آن در خاموش و روشن کردن ژنهای انسانی به اثبات رسیده بود، به کار گرفته می شود. آنها در کمال ناباوری مشاهده کردند زمانی که این پروتئینها با سلول‌های سرطان سینه ترکیب شدند، توانستند ژنهای بازدارنده سرطانی را فعال کنند. تزریق این پروتئین‌ها به موشی که به سرطان مبتلا شده بود توانست از پراکنده شدن سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری کند.

اکنون محققان می‌خواهند عامل اصلی پروتئینی را که باعث فعال شدن دوباره ژنهای خاموش شده می‌شود، از سلول‌ها جدا کرده و از آن به عنوان دارویی برای کنترل بیماری سرطان استفاده کنند.

بر اساس گزارش تلگراف، محققان معتقدند این شیوه جدید می تواند به آشکار شدن فرایندی منجر شود که باعث شکل گیری بیماری در بدن انسان می‌شود و مطالعات بیشتر بر روی آن می تواند در آینده ای نه چندان دور به درمانی تاثیر گذار برای کنترل بیماری سرطان تبدیل شود.

کد خبر 125762
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز