گروه ادب و هنر: عصر سه‌شنبه اعضای هیأت‌مدیره خانه سینما به‌همراه تعدادی از سینماگران در محل ساختمان شماره 2 خانه سینما میزبان اسفندیار رحیم‌مشایی شدند؛ دیداری که البته، رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما بانی‌اش را نه جامعه اصناف سینمایی که یک مجموعه اقتصادی دانست.

فرهاد توحیدی گفت: دیدار اهالی سینما با رحیم‌مشایی به‌دعوت خانه سینما نبوده است. براساس آنچه توحیدی گفته بانی این دیدار یک فعال اقتصادی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه سینما بوده است. شنیده‌های خبرنگار همشهری حاکی از آن است که یکی از اعضای هیأت‌مدیره خانه سینما به‌واسطه آشنایی که با این فعال اقتصادی داشته واسطه این مذاکره بوده است. این دیدار درحالی‌صورت گرفت که راه‌نیافتن هیچ نماینده‌ای از خانه سینما به جلسات شورای‌عالی سینما اعتراض سینماگران را به‌دنبال داشته و اتفاقا یکی از فرازهای دیدار روز دوشنبه با رحیم‌مشایی همین مسئله بوده است.

به گفته رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما در این جلسه، مسئول دفتر رئیس‌جمهور وعده تجدیدنظر در ترکیب شورای‌عالی سینما را داده است؛ وعده‌ای که اگر عملی شود احتمالا باید شاهد حضور نمایندگان خانه سینما نیز در جلسات این شورا باشیم؛ هرچند جز فرهاد توحیدی، دیروز بقیه اعضای هیأت‌مدیره و شخص مدیرعامل خانه سینما، حاضر به گفت‌وگو درباره دیدار با مسئول دفتر رئیس‌جمهور نشدند.

رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما درباره این دیدار توضیح داد: با یک مجموعه اقتصادی برای انجام طرح‌های مشترک که مربوط به رفاه و تامین اجتماعی اعضای خانه سینماست، در حال مذاکره و گفت‌وگوهایی درباره کارآفرینی هستیم. این دوستان اصرار داشتند به‌دلیل اینکه مسئولان دولتی به‌خصوص رئیس کمیسیون فرهنگی دولت، آقای مشایی در این زمینه نقش مؤثری دارند، در جریان این فعالیت قرار بگیرند و در ادامه راه از تسهیلات دولتی در این زمینه استفاده شود. وی تصریح کرد: آقای مشایی به دعوت آن دوستان در جلسه شرکت کرده‌اند و ما هم استقبال کردیم.

توحیدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره موارد مطرح شده در جلسه توضیح داد: صحبت‌های شفاف، صریح و مفصلی درباره مسائل روز سینما از جمله شورای‌عالی سینما و امنیت شغلی، ‌ انجام شد، ایشان هم پاسخ کلی داشتند. اما آنچه مورد نظر ما بود، این بود که ایشان قطعا براساس همین درخواست‌ها در حوزه کاری‌شان که امکانات اجازه می‌دهد، وارد عمل شوند و همچنین مسائلی را که به سیاست‌های کلان فرهنگی ارتباطی ندارد، حل کنند.

وی مسائل رفاهی و حوزه امنیت شغلی را از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه برشمرد و به ایسنا گفت: گفت‌وگوی مفصلی انجام شد و ایشان قول مساعد دادند. البته درباره شورای‌عالی سینما هم کمی صحبت شد که ایشان هم معترف بودند که فعلا ترکیب شورای‌عالی سینما مناسب نیست و در این زمینه باید تجدیدنظر شود.

رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما تصریح کرد: ما معتقدیم باید کسانی که مسائل سینما را می‌شناسند و برنامه و راهکار در این زمینه دارند و با این مسائل نزدیک‌تر هستند، در جلسات حضور داشته باشند. توحیدی درباره نتایج جلسه سه‌شنبه‌شب سینمایی‌ها با مشایی گفت: آقای مشایی در همه حوزه‌ها قول پیگیری دادند و باز امیدواریم ایشان را ببینیم و مسائل مطرح شده را پیگیری کنیم. به هر حال ارتباط مستقیم‌تری برقرار شده و ما به پیگیری‌هایمان ادامه می‌دهیم.

رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما درباره افراد حاضر در جلسه گفت: هیأت‌مدیره چهره‌های شاخص هنری را دعوت کرد، البته این به این معنا نیست که دیگران از این ویژگی برخوردار نیستند بلکه به‌دلیل محدودیت مکانی از کسانی دعوت کردیم که سابقه صنفی دارند و با مسائل سینما به‌طور عینی‌تری آشنا هستند.

توحیدی مجموعه میهمان‌های حاضر در این جلسه را حدود 40 نفر دانست که از طرف خانه سینما 24 نفر و بقیه از طرف آن مجموعه اقتصادی - که نخواست نامش اعلام شود - و آقای مشایی و همراهانشان بودند. وی حضور لیلا حاتمی و لیلی رشیدی را در این جلسه رد کرد و گفت: همه اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل خانه سینما، به‌دلیل جایگاه صنفی که دارند در این جلسه شرکت کردند. وی ترجیح داد که فهرست کامل هنرمندان حاضر در جلسه را اعلام نکند.

کمک یک میلیارد تومانی به خانه تئاتر

اسفندیار رحیم‌مشایی که رئیس کمیسیون فرهنگی دولت نیز هست در حالی با سینماگران دیدار کرد که دیروز خبر کمک یک میلیارد تومانی وی به خانه‌تئاتر نیز منتشر شد. ایرج راد از آغاز ساخت‌وساز خانه تئاتر خبر داد و گفت: رحیم‌مشایی یک میلیارد تومان برای این پروژه کمک مالی کرده است.

به گفته مدیرعامل خانه تئاتر، مشایی چند ماه پیش در جلسات خانه تئاتر حضور پیدا کرده و در جریان مشکلات این نهاد صنفی قرار گرفته بود. در 2 سال اخیر خبرهای زیادی درباره دیدارهای رحیم‌مشایی با هنرمندان منتشر شده که البته برخی از آنها تکذیب شده است. حضور سال گذشته مشایی در نمایشگاه هدیه تهرانی و اعطای وام به این هنرمند سروصدای زیادی به‌پا کرد؛ هرچند مشایی پس از این ماجرا نیز همچنان به دیدارهای خود با هنرمندان ادامه داده است.

کد خبر 125674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز