چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

گویا این اواخر علاوه بر سرماخوردگی، پدیده دو شغله بودن نیز حسابی همه‌گیر شده است.

خودرو

 بقال سر کوچه در کنار سطل ترشی هفت‌بیجار، به عنوان شغل دوم خود استامینوفن و دارو‌های دیگر را می‌فروشد، معلم عصر‌ها داخل بنگاه کار می‌کند و سرانجام آرایشگاه نبش‌میدان نیز بدون داشتن تخصص، دارو‌های ضد‌جوش برای مشتری تجویز می‌کند.

تمام اینها را نوشتیم تا به اینجا برسیم که چرا برخی راننده‌های یدک‌کش برای جابه‌جایی خودرو‌های جریمه‌شده اینقدر عجله می‌کنند، تا حدی که گاهی سپر خودرو‌ کنده و چراغ آن خرد می‌شود و یک خط عمیق نیز از سپر جلو تا صندوق عقب، چشم‌های راننده‌ را هنگام تحویل گرفتن خودرو گرد می‌کند. یکی از علل این بی‌توجهی‌های یاد‌شده را در تصویر مشاهده می‌کنید.

برخی یدک‌کش‌ها برای رسیدن به سرویس‌های بعدی یا جابه‌جایی بار به عنوان شغل دوم خود، برای بردن خودرو‌ها عجله کرده و با بی‌دقتی به قول معروف دخل خودرو را می‌آورند. به‌هرحال شهروندان توقع دارند برای اجرای قانون، مشمول اعمال غیرقانونی نشوند.

پلی به بیمارستان

به محض اینکه کسی بگوید فلانی « یک تخته‌اش کم است» همه فردی را تصور می‌کنند که کارهایش را نمی‌تواند درست انجام دهد و به‌قول معروف اعتمادی به وی نیست. این درحالی است که بسیاری از پل‌های چوبی روی رودخانه‌های برخی شهرستان‌ها یک‌تخته‌شان کم است و جالب اینجاست که بسیاری نیز به آنها اعتماد می‌کنند.

البته نتیجه اعتماد کردن به چیزی که یک‌تخته‌اش کم است گاهی این می‌شود که فرد سقوط‌کرده و سرش به سنگ می‌خورد. به هر حال بهتر است همان‌طور که بسیاری از پل‌های چوبی اینچنینی در محدوده‌هایی مانند دربند و درکه ساماندهی و تعمیر شده‌اند پل‌های شهرستان‌ها و نقاط دوردست نیز روی تعمیر را ببینند؛ شاید از این پس سر کسی به سنگ نخورد و یک تخته‌اش کم نشود و پل محله آنها پلی به بیمارستان نباشد.

سرشکستنک

اگر کودک‌تان این روزها با سر شکسته به خانه بازگشت بدانید شاید برف‌بازی کار دست وی داده باشد. البته لازم نیست که وی را از این بازی به‌طور جدی منع کنید بلکه نکات ایمنی را به وی گوشزد کنید. گویا برخی از بچه‌ها علاقه دارند تعبیر «بازی اشکنک داره، سرشکستنک داره» به قصه‌ها نپیوندد؛ برای همین هر از گاهی روی سر رفقا، به آن جامه عمل می پوشانند و به این منظور هنگام برف‌بازی، داخل گلوله برفی خود سنگ یا یخ می‌گذارند و به‌طرف یکدیگر پرتاب می‌کنند.

چنین کار خطرناکی شاید برای بچه‌ها مفهومی جز یک‌بازی نداشته باشد ولی عواقب جبران‌ناپذیری در پی دارد که هر پدر و مادری را سخت می‌آزارد. به‌هرحال بدنیست برای اینکه فرزندان در این روزها صدمه‌ای نبینند یا به‌کسی صدمه‌ای نزنند نکات ایمنی را به آنها هنگام رفت‌وآمدشان به مدرسه گوشزد کنیم.

زباله پراکنی

پدیده زباله‌پراکنی و رها کردن این مواد خطرناک برای سلامتی، باعث می‌شود بسیاری از بیماری‌ها به راحتی میان شهروندان منتشر شود. از سوی دیگر به دنبال هر بارش باران و برف، زباله‌هایی که در جوی‌ها رها شده یا به هر نحوی به آن‌ راه پیدا کرده موجبات بالا آمدن آب را فراهم می‌آورد.

بیشتر آبگرفتگی‌های‌ این روز‌ها مربوط به همین اشتباه است. تبعات زباله‌انداختن کنار دیوار‌ همسایه‌ها نیز گاهی منجر به خط‌خطی شدن دیوار‌ها توسط صاحبخانه می‌شود. تعدادی از شهروندان نیز زباله‌ها را در کیسه‌های نایلونی کوچک می‌ریزند و زمینه پراکنده شدن آن بیشتر می‌شود. بهتر است زباله‌ در کیسه‌‌ دربسته و به‌موقع در محل قرار گیرد تا پیش و بعد از رسیدن کارگران، هیچ اثری از آن باقی نماند.

کد خبر 125670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز