همشهری آنلاین: روزنامه‌های بین‌المللی جمعه پنجم ژانویه (15 دی) به موضوع تغییر قدرت در کنگره آمریکا پرداختند. دموکرات‌ها برای اولین بار پس از 12 سال کنگره آمریکا را در اختیار قرار گرفته اند.

خبرگزاری اتریش در گزارشی از لندن، مادرید و برلین گزارشی را بدین شرح منتشر کرد:

گاردین (لندن - The Guardian):

"پس از 12 سال فعالیت به عنوان اپوزیسیون اکنون کارهای زیادی برای دموکرات‌ها باقی است تا انجام دهند. آنها باید تلاش زیادی کنند تا اقداماتی را اتخاذ کنند که زندگی میلیون‌ها آمریکایی را بهبود بخشد و به سرعت رشد دهد.

یکی از مثال‌ها در این باره دسترسی ارزان‌تر به دارو است. آنها باید مثال اخیر تغییر قدرت در کنگره را نیز به دقت زیر نظر داشته باشند، یعنی انتخابات سال 1994 میلادی که جمهوری‌خواهان به اکثریت رسیدند و توانستند پس از کنار گذاشتن بیل کلینتون، کاخ سفید را هم در اختیار خود بگیرند.

دموکرات‌ها نمی‌توانند چنین اشتباهی را تکرار کنند، چرا که انتخابات کاخ سفید 2008 هم پیش روی آنهاست."

ال موندو (مادرید - El Mundo)

"در آمریکا مرحله سیاسی جدیدی آغاز شده است. دموکرات‌ها در مرحله‌ای حساس برای انتخابات ریاست جمهوری 2008 کنترل کنگره را در دست گرفته‌اند. آنها در حالی نسیم تازه ای را شاهدند که نانسی پلوسی نیز برای اولین بار در تاریخ آمریکا به عنوان اولین زن ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را به عهده می‌گیرد.

دموکرات‌ها فقط خود را به این محدود نکرده‌اند که از جورج بوش، رییس جمهور آمریکا بخواهند راهبرد جدیدی را در قبال عراق ارایه کند، بلکه آنها یک رشته از ابتکار عمل‌های سیاسی تازه را آغاز کرده‌اند.

فقط باید منتظر ماند و دید که بوش چه واکنشی خواهد داشت. برای او سخت است که خط خود را حفظ کند. او بدان جهت مانند "اردکی اهلی" شده است که در رای‌گیری‌ها نمی‌تواند اکثریت را کسب کند."

زود دویچه سایتونگ (مونیخ - Süddeutsche Zeitung)

"اکنون اکثریت جدیدی بر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا حاکم شده است و دموکرات‌ها موضوعات صحیحی را هدف خود قرار داده‌اند، یعنی اخلاقیات، سیاست و مبارزه با فساد. به عبارتی دیگر، سال‌های افراط‌گرایی جمهوری‌خواهان اکنون به سر آمده است.

کسری در آمد سرانه، بحران‌های ناشی از انتخابات، موارد قانونی سخت مسایلی است که باعث می‌شود رییس جمهور آمریکا برای به دست آوردن بودجه بجنگد و دست آخر مقداری از آن را هم پس انداز کند."

کد خبر 12558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز