پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

دکتر مهشید چایچی: محققان به تازگی، قرص جدیدی ابداع کرده اند که هم خاصیت ضد بارداری دارد و هم طعمی خوشایند که حسابی آدم را سرحال می‌آورد.

این قرص‌ها چیزی هستند شبیه آدامس نعنایی و می‌توانند جویده شوند. یک نوع از آن‌ها،
«Femon Fe» نام دارد. قرص‌های جویدنی با طعم نعناع به نام «Ovcon 35» را سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ماه گذشته تایید کرد.
قرص ضدبارداری با طعم نعناع
ظاهر و مزه این قرص‌ها شبیه آدامس نعنایی است، اما محتوای آن‌ها مثل قرص‌های ضد بارداری ترکیبی است و شامل هورمون پروژستین (نوراتیندرول) و استروژن (اتینیل استرادیول) است.
دوره مصرف آن‌ها، 28 روز است و 75 میلی گرم مکمل آهن دارد، هر بسته از آن 21 قرص سفید رنگ فعال دارد که ترکیبی از هورمون‌هاست و باید هر روز مصرف شود. علاوه بر این، هفت قرص «یادآور» یا دارو نما به رنگ قهوه‌ای یا سبز در این بسته هست که دوره چهار هفته‌ای مصرف را تکمیل می‌کند.این آدامس‌ها، خلاف سایر آدامس‌های معمول، حتما باید بلعیده شوند تا اثر خودرا نشان دهند. شما می‌توانید بدون این‌که این آدامس را بجوید، مثل بقیه قرص‌های معمولی آن را ببلعید و یک لیوان پر آب هم رویش سر بکشید. اما اگر از جویدن آدامس خوش‌تان می‌آید، می‌توانید برای مدتی آن را مثل آدامس بجوید و بعد آن را قورت دهید. البته حتما باید بعد از بلع قرص، یک لیوان پر از آب هم سر بکشید تا مطمئن شوید چیزی از آن در دهان‌تان باقی نمانده است وگرنه ممکن است از خاصیت ضد بارداری آن کم شود!این قرص‌های جویدنی، مانند سایر قرص‌های ضد بارداری، تا 99 درصد موثرند. یعنی فقط یک نفر ازهر صد زنی که از این روش استفاده می‌کند در طول یک سال، حامله می‌شود. البته این تا زمانی است که قرص‌ها به روش صحیح و به طور منظم، مصرف شوند و ساعت مصرف هم در زمان مشخصی از روز باشد وگرنه احتمال شکست بیشتر می‌شود.
چرا آدامس؟
طبق مطالعات انجام شده، 47 درصد زنانی که قرص ضد بارداری مصرف می‌کنند، خوردن یک یا دو قرص را در هر ماه فراموش می‌کنند و در نتیجه احتمال شکست این روش هشت تا نه درصد در آن‌ها افزایش می‌یابد. هم اکنون، در آمریکا 11 میلیون نفر، یعنی حدود  30 درصد زنان، از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند.کارشناسان می‌گویند: « از آن‌جا که قرص‌های ضدبارداری فقط وقتی اثر می‌کنند که مرتب خورده شوند، برای توجه دادن خانم‌ها به مصرف روزانه این قرص‌ها، باید هر کاری که از دست‌مان برمی‌آید، انجام دهیم.  گرچه خوردن یک قرص، در مقایسه با مصرف کاندوم و دیافراگم خیلی ساده‌تر است، اما شاید جویدن چیزی شبیه به آدامس نعنایی، باعث شود که خانم‌ها مصرف منظم آن را به این راحتی‌ها فراموش نکنند.»
هر فصل، به جای هر شب
قرص‌های فصلی نیز دسته جدیدی از قرص‌های ضد بارداری زنان هستند که دوره مصرف 91 روزه دارند. این قرص‌ها هم دارای هورمون‌هایی چون سایر قرص‌های ضد بارداری است و تفاوت آن در طول دوره مصرف است. یعنی به جای 28 روز، این قرص‌ها  در 91 روز خورده می‌شوند.  به این ترتیب که 84 روز (12 هفته) قرص‌های فعال که حاوی هورمون است، مصرف می‌شوند و سپس یک هفته به دنبال آن استراحت داده می‌شود و قرص‌های دارونما مصرف می‌شوند. اگر از قرص‌های فصلی استفاده می‌کنید، از کاهش دفعات عادت ماهانه خود متعجب نشوید. به طور معمول، این قرص‌ها باعث کاهش خونریزی ماهانه از یک بار در ماه به یک بار درهر سه ماه می‌شوند. در این روش هم مانند سایر قرص‌ها، عادت ماهانه زمانی روی می‌دهد که قرص‌های دارونما مصرف می‌شود.
بر چسب بزن به پوستت
تصور کنید که چیزی شبیه چسب زخم روی پوست‌تان بچسبانید و این جلوی باردار شدن شما را بگیرد. اما واقعیت دارد و تعداد زیادی از زوج‌ها در سراسر دنیا از این نوع چسب‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند. بررسی‌های دانشگاه روچستر نیویورک نشان داده، احتمال شکست چسب‌های پوستی ضد بارداری بیشتر از قرص است، اما آن قدر استفاده از آن‌ها راحت است که هنوز مشتریان خود را دارد.
این چسب‌ها، شبیه یک چسب زخم چهارگوش هستند.  می‌توان آن‌ها را روی شکم، بازو  و یا پشت چسباند. دوره مصرف آن چهار هفته است که در سه هفته اول باید هر هفته چسب‌ها را عوض کرد و یک چسب جدید روی پوست چسباند. در هفته آخر هم نباید از برچسب استفاده کرد. یعنی در هر ماه، باید فقط سه هفته از چسب استفاده شود. این چسب‌ها، حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند که به تدریج آزاد می‌شوند و از طریق پوست جذب می‌شوند. به این ترتیب، جلوی رها شدن تخمک از تخمدان‌ها گرفته می‌شود. چسب‌ها هم اگر صحیح مصرف شود، تا 99 درصد در جلوگیری از بارداری موثر هستند.
مردها هم قرص بخورند، چه می‌شود؟!
این هم برای مشارکت بیشتر آقایان در پیشگیری از بارداری؛ قرص‌هایی که مردان باید بخورند. این قرص‌ها، خلاف انواع زنانه، هورمونی نیستند، بلکه از انزال اسپرم‌ها جلوگیری می‌کنند. به این ترتیب  که چند ساعت قبل از نزدیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و انقباض عضلات کنترل کننده انزال را تحت تاثیر قرار می‌دهند. محققان کالج سلطنتی لندن می‌گویند که این دارو تاثیری بر عملکرد فرد هنگام مقاربت و احساس اوج لذت جنسی او (ارگاسم) ندارد. اما آیا شما فکر می‌کنید مردانی که فراموش می‌کنند آشغال‌ها را بیرون ببرند، یادشان می‌ماند قرص‌هایشان را به موقع بخورند تا از به دنیا آمدن کودک ناخواسته جلوگیری شود؟

 مزایای استفاده از قرص‌های ضد بارداری
- خونریزی‌های ماهانه ممکن است  خفیف‌تر یا منظم‌تر شود
- استفاده از قرص آسان است
- برای بارداری بعدی در آینده مشکل ایجاد نمی‌کند
- اختلالی در فعالیت جنسی ایجاد نمی‌کند
- ممکن است در برابر سرطان تخمدان و رحم اثر محافظتی داشته باشد

کد خبر 12545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز