گروه شهری: در طول سال گذشته یک میلیون و 400‌هزار مورد عملیات جلوگیری از تخلفات شهری انجام شد.

هیربد معصومی، معاون شهرسازی شهرداری تهران با حضور در سیصدوچهل‌وپنجمین جلسه شورای شهر ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: بخش اعظم این عملیات به جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و تعدادی هم به موضوع رفع سد معبر اختصاص داشت.

معصومی تصریح کرد: تنها در طول سال گذشته 42 هزار مورد جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، 280 هزار مورد جلوگیری از تفکیک غیرمجاز، 13هزار مورد جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز، 5 هزار مورد جمع‌آوری ابزار و ادوات ساختمانی متخلفین ساختمانی و همچنین جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز صورت‌گرفته است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی عملکرد شرکت شهربان اظهار داشت: با توجه به اینکه هدف از تشکیل شرکت شهربان، جلوگیری از تخلفات احتمالی در شهر تهران است در نتیجه باید شرکت شهربان به‌گونه‌ای عمل کند که تعداد موارد ارجاعی به کمیسیون ماده 100 به حداقل و حتی صفر برسد.

علاوه براین، خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز بر لزوم هماهنگی بیشتر بین شهرداری و فرمانداری برای حفظ حریم تاکید کرد و اظهار داشت: فرمانداران در حفظ حریم، بسیار تاثیر دارند و اگر حمایت آنها نباشد، شهرداری در حریم عملا نمی‌تواند کاری انجام دهد. به گفته دانشجو، فرمانداران نیز از این عدم‌تعامل منطقی و مثبت گله دارند و خواستار ایجاد این تعامل هستند.

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی گفت: نباید منتظر باشیم تا تخلفی صورت بگیرد بعد به فکر مقابله با آن بیفتیم. به گفته طلایی، شرکت شهربان قدم آخر در جلوگیری از تخلف است درحالی‌که ما به یک اراده نیاز داریم که از ارتکاب خلاف پیشگیری کنیم و جلوی وقوع تخلف را بگیریم.

هادی ساعی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهرتهران نیز در جریان بررسی این دستورجلسه به تخلفاتی که در زمینه ساخت و سازهای شهری انجام می‌شود اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به امکانات موجود و هزینه‌ای که مدیریت شهر در این باره صرف می‌کند، باید وضعیت موجود را مدیریت کرده و به اقدامات پیشگیرانه بپردازیم.

وی همچنین نسبت به عملکرد مهندسان ناظر اعتراض کرد و گفت: نباید تمام انتظارات برای مبارزه با تخلفات ساختمانی را از شهرداری داشت زیرا عدم‌حضور مهندسان ناظر در محل پروژه‌ها موجب می‌شود که تخلفات افزایش یابد. رئیس شورای شهر تهران نیز به طرح پیشنهادهایی در این‌باره پرداخت و گفت: برای ساماندهی به وضعیت موجود باید شهربانان حریم و شهربانان محدوده داخلی شهری از هم تفکیک شوند. وی به رایزنی‌هایی از سوی شورای شهر با فرمانداران خبر داد که با هدف حل مشکلات حریم صورت گرفته است.

بنا براین گزارش، در نهایت مقرر شد شهرداری تهران اقدامات لازم را جهت اصلاح امور و فعالیت‌های شرکت شهربان در چارچوب اساسنامه مصوب این شرکت اعمال کند تا این شرکت از انجام امور غیر، خودداری کند و نتیجه را ظرف مدت 3ماه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

همچنین یک فوریت طرح « اصلاح قیمت گاز طبیعی CNG » در دستورکار جلسه شورا قرار گرفت که با تاکید بر ضرورت کاهش آلودگی هوا در شهر تهران و کلانشهرها با لحاظ اولویت استفاده از گاز طبیعی (CNG ) به‌عنوان سوخت پاک، به تصویب اعضای شورای شهر رسید. در این طرح که یک اولویت آن به تصویب رسید از دولت جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است که قیمت گاز طبیعی (CNG) مورد نیاز خودروهای عمومی اعم از اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی را به‌نحوی تعیین کند که هزینه سوخت این خودروها کمتر و یا حداکثر مساوی قیمت سوخت خودروهای بنزینی و گازوئیلی شود.

کد خبر 125377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز