گروه ادب و هنر - کامران محمدی: نخستین جشنواره شعر دفاع مقدس تهران، شامگاه سه‌شنبه در تالار مهر حوزه هنری به کار خود پایان داد.

در این مراسم که هیچ مقام مسئول عالی‌رتبه‌ای در آن حضور نداشت، 17‌برگزیده در 4 بخش، جوایز خود را از شاعران کهنه‌کار این عرصه، مصطفی محدثی‌پور و عباس براتی‌پور دریافت کردند. در جشنواره شعر دفاع مقدس تهران که به دبیری حبیب‌الله رزمجویی برگزار شد، 300 شعر از 80 شاعر مورد بررسی قرار گرفت که هیات داوران نهایتا در 4 بخش «دفاع مقدس»، «دفاع مقدس با مضامین عاشورایی»، «مقاومت ملل» و «کودک و نوجوان» برگزیدگان را معرفی کردند.

البته در این جشنواره نیز مثل جشنواره شعر دفاع مقدس سراسری و جشنواره شعر فجر، محمود اکرامی‌فر نقش مهمی بازی می‌کرد و اگرچه این بار دبیر نبود اما کل جشنواره با نظارت او برگزار شد و عنوان دبیر علمی را برعهده داشت. اکرامی‌فر در مراسم پایانی سخنرانی هم کرد.

او گفت: در کنگره‌های قبلی هم متذکر شده‌ام که باید در کنار شعر دفاع مقدس شعر صلح را سرود و این باب را ایجاد کرد. اکرامی‌فر ادامه داد: با توجه به عدم‌برگزاری جشنواره دفاع مقدس و عدم‌ارسال آثار از این کانال به کنگره شعر دفاع مقدس، بنا شد در تهران نیز شاهد برپایی جشنواره شعر دفاع مقدس باشیم؛ چرا که این جشنواره در واقع آخرین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس است که امروز در خدمت منتخبان آن هستیم و در اسفند‌ماه اختتامیه کنگره را برگزار می‌کنیم.

وی گفت: در اینجا پیشنهادی را مطرح می‌کنم و آن اینکه شعر همواره باید تولید شود. امروز اطلاعات هم وجود دارد اما پیشنهاد بنده، اول به پژوهشگاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و دوم به شاعران و پژوهندگان؛ برای اینکه شعر دفاع‌مقدس از محافل شعری بیرون رفته و به دانشگاه راه یابد، باید تئوریزه و نهادینه شود و باید راهکاری را بیابیم که این راهکار جزء اولویت‌های ما باشد تا شعر دفاع مقدس به شکل اصولی تحلیل و تبیین شود.

از جمله برنامه‌های مراسم نهایی جشنواره شعر دفاع مقدس تهران، ویژه‌برنامه‌ای با موضوع محمدرضا سهرابی‌نژاد بود. سهرابی‌نژاد از جمله شاعران حاضر در سال‌های دفاع مقدس است که در مراسم اختتامیه، کلیپی از او پخش شد. پس از آن عباس براتی‌پور درباره این شاعر سخن گفت: سالیانی را از ابتدای انقلاب تا به امروز رشته دوستی با سهرابی‌نژاد داشتم.

سهرابی‌نژاد از چهره‌های شاخص و ماندگار ادبیات دفاع مقدس است. رباعیات و دوبیتی‌های وی ساخته و پرداخته یک روح پاک و متعهد بود. این شاعر بااخلاص و متعهد، شاعری بود که سخنش از دل دردمندش برآمده و لاجرم بر دل می‌نشیند. براتی‌پور گفت: نباید سروده‌های سهرابی‌نژاد را در قالب دوبیتی و رباعی منحصر کرد؛ چرا که وی در قالب غزل کارهای بسیار ممتازی دارد که این آثار در کتاب «نیلوفر‌های مهتابی» از سوی انتشارات تکا منتشر و روانه بازار شده است.

به‌جز اینها، مصطفی محدثی خراسانی، دبیر اجرایی جشنواره نیز در ابتدای مراسم سخن گفته بود. همین‌طور حسن رسولی، معاون ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که بیش از جشنواره شعر دفاع مقدس تهران، از کنگره نوزدهم سخن گفت: امسال برگزار‌کننده نوزدهمین کنگره شعر دفاع مقدس خواهیم بود؛ این کنگره از غنی‌ترین کنگره‌های کشورمان است که اجرای آن باعث مباهات فراوانی است.

سرهنگ رسولی ادامه داد: پس از برگزاری جشنواره‌های استانی برگزیدگان این جشنواره‌ها به کنگره راه می‌یابند اما به‌دلیل عدم‌برگزاری این جشنواره در تهران و نبود اداره کل، سالیانی بود که در تهران شاهد برگزاری این جشنواره نبودیم.
در پایان مراسم، برگزیدگان جوایز جالب توجه خود را گرفتند؛ جایزه نفر اول، یک سکه، نفر دوم، نیم سکه و نفر سوم، ربع سکه بهار آزادی! داوران هم البته همان 3 نفری بودند که جشنواره را برگزار کردند: مصطفی محدثی‌خراسانی، محمود اکرامی‌فر و حبیب‌الله رزمجویی.

کد خبر 125066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز