همشهری‌آنلاین: راه‌اندازی یکی از مجهزترین و زیباترین کتابفروشی‌های کشور سبب شد تا رئیس شهر کتاب و معاون فرهنگی این نهاد فرهنگی در نشستی به تشریح سیاست‌های این مرکز فرهنگی کارآمد بپردازند.

فیروزان-محمدخانی

 به گزارش همشهری آنلاین در این نشست که با حضور اصحاب رسانه در کتابفروشی مرکزی شهر کتاب واقع در خیابان شریعتی ، بالاتر از مطهری برگزار شد مهدی فیروزان(مدیرعامل شهر کتاب) و علی اصغر محمدخانی(معاون فرهنگی شهر کتاب)ضمن تشریح سیاست‌های این نهاد 15 ساله به طرح برخی رخدادهای مهم  و فعالیت‌ها و چشم انداز آتی آن پرداختند.

علی‌اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و امور بین‌الملل شهر کتاب با اشاره به راه اندازی نخستین نشست نقد و بررسی شهر کتاب در 13 دی ماه سال 1384 گفت: این 5 سال ما سعی کردیم 6 هدف عمده را دنبال کنیم؛ 1- تعمیق و اعتلای دانش ادبی در میان مخاطبان 2- برپایی جلسات نقد سالم در همه حوزه‌ها 3- توسعه فرهنگ نقد و گفتگو و آداب آنها 4- توجه به زبان و ادبیات فارسی و پیوند ادبیات معاصر با کلاسیک 5- توسعه فعالیت‌های میان‌رشته‌ای و 6- توسعه فعالیت‌های بین‌المللی شهر کتاب.

وی نبود فضای نقد و گفتگو را از کاستی‌های جامعه فرهنگی ایران بر شمرد و به نقل از آماری که از یک پزشک داروساز گرفته است، افزود: میانگین جهانی زمان گفتگوی یک بیمار با پزشکش 5 دقیقه است در حالی که این آمار در ایران 17 ثانیه است. همچنین متوسط گفتگوی یک بیمار با دکتر داروسازش 15 ثانیه است؛ یعنی اینکه در ایران همه نسخه‌های همدیگر را از قبل پیچیده‌اند.

  در ادامه محمد خانی ،معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب گفت: جامعه فرهنگی ما دچار تک‌گویی شده و این در حوزه‌های فلسفه، ادبیات و هنر به چشم می‌خورد. من در این سال‌ها به وضوح مشاهده کرده‌ام که نه تنها بین مخاطبان کتاب‌های حوزه‌های مختلف ارتباطی وجود ندارد، صاحبنظران رشته‌های مذکور نیز با یکدیگر گفتگویی ندارند و بلکه اصلاً همدیگر را نمی‌شناسند.

او  به برنامه‌های شهر کتاب در این باره اشاره کرد و افزود: برنامه ما از امسال این است که سلسله جلساتی را میان متخصصین علوم انسانی و علوم تجربی برگزار کنیم و در این راستا در 5 سال آینده جلساتی با حضور متخصصین این علوم مثلاً پزشکی و فلسفه برپا خواهد شد.

دبیر نشست‌های هفتگی در ادامه به عملکر شهر کتاب در این زمینه اشاره کرد و گفت: نشست‌های شهر کتاب از 13 دی 84 تاکنون به طور مرتب و هفتگی (روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه) برگزار شده و در این مدت 225 نشست را برپا کرده‌ایم. همچنین تاکنون 63 جلسه درس‌گفار درباره مولانا، 47 جلسه درباره فردوسی، 53 جلسه درباره سعدی و 23 جلسه درباره نظامی برگزار کرده‌ایم.

وی همچنین به برگزاری 6 همایش در طول سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: این همایش‌ها شامل "در ستایش داستان کوتاه"، "فردوسی و هرمر" (همزمان در تهران و آتن)، "گفتگو با حافظ"، "سعدی در غزل" و "موسیقی شعر حافظ" بوده‌اند. اردیبهشت سال آینده هم همایش "سعدی در قصیده" را همزمان با روز سعدی برگزار می‌کنیم.

محمدخانی از برپایی 80 دوره آموزشی توسط موسسه شهر کتاب در 4 سال اخیر خبر داد و گفت: ما با هدف شناخت متقابل ایرانی‌ها و خارجی‌ها از فرهنگ یکدیگر سلسله برنامه‌هایی را با عنوان "درهای باز فرهنگی" برگزار کرده‌ایم و در این راستا تاکنون برنامه‌های ایران و اسپانیا، ایران و ایتالیا، ایران و یونان، ایران و روسیه و ایران و سوریه برگزار شده و ماحصل این برنامه‌ها (درهای باز فرهنگی) در قالب کتاب‌هایی دوزبانه منتشر می‌شود.

 برگزاری جلسات نقد و بررسی موسیقی که تا کنون چهار جلسه آن برگزار شده و نخستین شنبه هر ماه برگزار می‌شود از دیگر برنامه‌های تازه شهر کتاب به شمار می رود که محمدخانی به آن اشاره کرد.

moreبرگزاری نشست های نقدو بررسی ماهانه موسیقی در شهر کتاب

 معاون فرهنگی شهر کتاب از برگزاری همایش "سنایی و دانته" به صورت همزمان در ایران و ایتالیا در سال آینده و توسط این موسسه خبر داد.

وی گفت: کار دیگری که از پارسال شروع کردیم، این بود که به جای شرکت در مراسم تشییع و ختم اهالی فرهنگ، تولد آنها را جشن می‌گیریم و تاکنون مراسمی برای احمد سمیعی گیلانی،اسماعیل سعادت، کامران فانی و فتح‌الله مجتبایی برپا شده است.

moreپیر جوان‌نهاد؛برگزاری جشن نود سالگی استاد احمد سمیعی گیلانی

 moreگزارش همشهری‌آنلاین از نقد تازه‌ترین اثر دکتر مجتبایی

شهر کتاب

  مهدی فیروزان ،مدیرعامل شهر کتاب در مراسم 15 سالگی تاسیس نخستین فروشگاه کتاب این موسسه، اولویت شهر کتاب را تعریف کتاب به عنوان یک نیاز برای مخاطب عنوان کرد و گفت: اگر سوبسید بخش فرهنگ از روز اول به متقاضی داده می‌شد، آن وقت نیاز به کالای فرهنگی مانند کتاب هم تعریف می‌شد و خود به خود چرخه خرید و فروش کالای فرهنگی شکل می‌گرفت.

وی در ابتدا ضمن تقدیر از رسانه‌ها به نقش آنها در شکل‌گیری و توسعه فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: اگر رسانه‌ها کمک نمی‌کردند بسیاری از فعالیت‌های شهر کتاب شکل نمی‌گرفت. امروز هم که 15 سال از تاسیس اولین فروشگاه شهر کتاب در خیابان زرتشت و نیز 5 سال از فعالیت‌های مرکز فرهنگی شهر کتاب می‌گذرد، پشتگرمی اصلی من به رسانه‌هاست.

فیروزان به ویژگی‌های فروشگاه کتاب جدید‌التاسیس وابسته به موسسه شهر کتاب اشاره کرد و با بیان اینکه "طراحی این فروشگاه و راه‌اندازی آن سه سال زمان برده است" به نبود مکانی که بتواند تمامی محصولات فرهنگی را به مراجعان عرضه کند، پرداخت و ادامه داد: تمامی استانداردهای جهانی لازم در مورد یک فروشگاه کتاب در این فروشگاه لحاظ شده است و این فروشگاه می‌خواهد پایلوت و الگویی برای تحولی در مجموعه فروشگاه‌های شهر کتاب باشد.

این مدیر فرهنگی با دفاع از طرح هدفمندی یارانه‌ها به تاثیر آن در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: مادامی‌که به بخش فرهنگ سوبسید می‌دهیم از استقلال آن کم می‌کنیم. فرهنگ باید با استفاده از علم اقتصاد فرهنگ بتواند روی پای خودش بایستد. شهر کتاب هیچ وقت از هیچ نوع بودجه دولتی و غیردولتی استفاده نکرده است و اگر چنین نمی‌بود، قطعاً نمی‌توانستیم امروز که کمک‌های مالی برداشته می‌شود، سر پای خود بایستیم.

مدیرعامل شهر کتاب با بیان اینکه "من برای تاسیس این فروشگاه از وام دولتی با بهره معمول 21 درصد استفاده کرده‌ام" در عین حال از بذل توجه برخی خیّران تشکر کرد و افزود: سیستم شهر کتاب به صورت کاملاً باز عمل می‌کند چرا که معتقدم شکست طرح‌های توسعه‌ای در هر بنگاه اقتصادی که به صورت باز عمل نمی‌کند، حتمی است.

وی با استقبال از هر نوع ایده‌ای که بتواند به توسعه فعالیت‌های فرهنگی در شهر کتاب منجر شود، گفت: مطمئناً این 2500 متر مربع فضا که برای فروش کتاب اختصاص داده شده است، ‌جواب اقتصادی هم می‌دهد شاید در یکی دو سال آینده جواب ندهد ولی در بلندمدت چرا.

فیروزان بر لزوم اعطای یارانه به بخش تقاضا به جای بخش عرضه تاکید کرد و با بیان اینکه "اولویت شهر کتاب تعریف کتاب به عنوان یک نیاز است" افزود: اگر سوبسید از روز اول به متقاضی مثلاً بخش فرهنگ داده می‌شد، آن وقت نیاز به کالای فرهنگی هم تعریف می‌شد و خود به خود چرخه خرید و فروش کالای فرهنگی شکل می‌گرفت. باید تعریف کتاب را از کالایی که فقط نیاز کنکوری‌ها یا قشر مرفه جامعه را برطرف می‌کند، دربیاوریم و به سمت ارائه تعریف آن به عنوان یک نیاز برویم.

این مدیر فرهنگی بر لزوم توجه به مسئله گفتگو برای تولید فکر و دانش و در نتیجه آنها کتاب، یکی از کارکردهای اصلی نشست‌های هفتگی شهر کتاب را همین موضوع عنوان کرد و گفت: معضل ما در ایران عدم تفاهم و درک متقابل و نیز نبود گفتگو در وجوه مختلف آن اعم از فرهنگ و آدابش است.

او افزود: در حالی که در کشورهای دیگر با ده درصد نقطه اشتراک طرفین با یکدیگر گفت وگو می‌کنند ما در ایران با 90 درصد نقطه اشتراک و به دلیل تنها ده درصد نقطه  افتراق به یکدیگر سنگ پرتاب می‌کنیم و از گفت و گو با هم اجتناب می‌ورزیم.

فیروزان همچنین گفت که افق‌آینده شهر کتاب گسترش کتاب و موسسات در سراسر کشور و در حوزه‌های مختلف دیگر کشورهاست.

در ادامه این نشست برخی از روزنامه‌نگاران به طرح دیدگاه‌های خود در زمینه توسعه و گسترش فعالیت های شهر کتاب پرداختند و خواستاز آن شدند که شهر کتاب به نقدو بررسی کتابهایی در زمینه تاریخ معاصر ایران و نیز حوزه دین هم بپردازد.

گروهی از روزنامه‌نگاران هم معتقد بودند که شهر کتاب نباید حوزه فعالیت ‌های خود را بیش از این گسترش دهد.

کد خبر 124849
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز