مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان آمریکایی در بررسی‌های خود دریافتند که متوسط حجم مغز انسان از 20 هزار سال قبل کوچک‌تر شده است

مغز انسان

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه ویسکونسین کشف کردند که از 20 هزار سال قبل، حجم متوسط مغز مردان از هزار و 500 سانتیمتر مکعب به هزار و 350 سانتیمتر مکعب کاهش یافته است. این حجم کاهش مغز به اندازه یک توپ تنیس است.

مغز زنان نیز به اندازه همان نسبت توپ تنیس کوچک‌تر شده است اما به گفته این دانشمندان، کوچک‌تر شدن اندازه مغز لزوما به معنی کاهش هوش انسان نیست اما برخی از دیرینه شناسان معتقدند که هوش انسان در مسیر تکامل مغزی کاهش یافته است.

تاکنون تئوری‌های مختلفی برای توضیح راز کاهش حجم مغز ارائه شده است. برپایه یکی از این تئوری‌ها انسان‌های با سر بزرگ تنها در دوره پس از پارینه سنگی وجود داشته‌اند.

تئوری دیگری بیان می کند که دلیل بزرگی جمجمه‌ها غذای انسان‌ها در آن دوره بوده است که شبیه به رژیم غذایی جویدنی خرگوش‌ها، روباه‌ها و اسب‌ها بوده است. زیرا هر چه غذای انسان‌ها برای خوردن ساده‌تر شده‌اند ابعاد سر نیز کاهش یافته است.

نتایج تحقیقات اخیری که توسط دانشمندان دانشگاه میسوری انجام شد نشان می‌دهد که اندازه جمجمه انسان براساس پیچیدگی محیط‌های اجتماعی بین 9/1 میلیون تا 10 هزار سال قبل تغییر کرده است.

این دانشمندان دریافتند زمانی که تراکم جمعیت پایین بوده ابعاد جمجمه افزایش یافته است اما زمانی که تراکم جمعیت و درنتیجه رفتارهای اجتماعی افزایش یافته از حجم جمجمه کاسته شده است.

این دانشمندان نتیجه گیری کردند که با افزایش جوامع پیچیده، مغز کوچک‌تر شده است چرا که مردم برای زنده ماندن نیازی به باهوش بودن نداشتند.

این درحالی است که برخی دیگر از دانشمندان در خصوص کاهش ابعاد مغز اظهار داشتند: مغز بیش از 20 درصد از تمام سوختی که ما مصرف می‌کنیم را استفاده می‌کند. بنابراین یک مغز بزرگ‌تر به انرژی بیشتری نیاز دارد و برای توسعه باید زمان بیشتری داشته باشد.

 به گفته این محققان، جمعیت انسان بین 20 هزار تا 10 هزار سال قبل به یک رشد و توسعه بسیار زیاد رسیده که این با کاهش اندازه مغز همراه بوده است.

کد خبر 124797
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز