دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بقایای جمجمه و اسکلت 47 مرد و زن که حدود دو ماه پیش در غار تاریخی «کان‌گوهر» شهرستان بوانات استان فارس کشف شده بود، در اداره کل پزشکی قانونی فارس بررسی و نتایج آن اعلام شد.

kan gohar

به گزارش ایسنا، دکتر خادم نظمی، مسئول سالن تشریح پزشکی قانونی استان فارس پس از معاینه و بررسی روی اسکلت‌های کشف شده گفت: بر اساس تحقیقات، 41 اسکلت کشف شده در غار تاریخی کان‌گوهر متعلق به زنان و کودکان بوده که بین 5 تا 35 سال بودند و 6 اسلکت دیگر نیز مرد بوده‌اند.

وی ادامه داد: آثار سوختگی بر روی تمامی جمجمه‌ها وجود داشت، اما در محل کشف اسکلت‌ها هیچ اثری از بقایای آثار قابل اشتعال دیده نشد، در نتیجه این احتمال وجود دارد که اجساد سوزانده شده‌ یا به دلیل وقوع آتش‌سوزی فوت کرده باشند.

نظمی که در زمان کشف این اسکلت‌ها در غار «کان‌گوهر» حضور داشته به وضعیت قرارگیری اسکلت‌ها اشاره کرد و یادآور شد: احتمال این که برای این افراد مرگ دسته جمعی رخ داده باشد، نیز وجود دارد.

وی چوب‌های استوانه‌ای شکل به رنگ نارنجی، تکه سفال و یک لنگه کفش زنانه چرمی قدیمی، همچنین قطعاتی از البسه چرمی و دباغی شده و پارچه‌های مندرس نامشخص و قطعات چوب خراطی شده را از جمله آثاری برشمرد که در محل کشف اسکلت‌ها وجود داشته است.

وی با اشاره به این که چوب‌های نارنجی رنگ کشف شده در محل، قابل اتصال به یکدیگر هستند، گفت: متصل کردن این چوب‌ها قسمتی از دستگاه نخ‌ریسی را تداعی می‌کند.

نظمی با بیان این که آثار شکستگی در 3 جمجمه قابل مشاهده است، اضافه کرد: بی‌شک مطالعات باستان‌شناسی در این زمینه به پرسش‌های موجود پاسخ می‌دهد.

وی به لزوم انجام آزمایش کربن 14 روی اسکلت‌های کشف شده تأکید کرد و گفت: این آزمایش تنها در تهران انجام می‌شود و مسئولین میراث فرهنگی نسبت به انجام هرچه سریع‌تر این آزمایش اقدام کنند.

مسئول سالن تشریح استان فارس دندان‌های سالم این اسکلت‌ها را از جمله نکات قابل اهمیت و بررسی دقیق در این پرونده برشمرد و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این افراد به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت خاصی می‌دانند چرا که بسیاری از جمجمه‌ها دارای دندان‌های سالم و سفید رنگی بودند و این موضوع باید مورد بررسی و مطالعه بیشتری قرار گیرد.

غار «کان‌گوهر» بزرگ‌ترین و مهم‌ترین معدن سنگ‌آهن استان فارس محسوب می‌شود که قدمتش به دوره پیش از تاریخ نسبت داده شده؛ این غار حدود 2 کیلومتر طول دارد و دارای تونل‌ها و دهلیزهای فراوانی است.

کد خبر 124794
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز