همشهری آنلاین: کتاب «75 سال معماری معاصر ایران؛ تجربه بناهای عمومی» شامگاه یکشنبه (12 دی‌ماه) در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

معمار

در مراسمی که در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برپا شده بود، ایرج اعتصام - مدیرعامل بنیاد معماری میرمیران - با مرور زمینه‌های شکل‌گیری این بنیاد گفت: ایده‌ی اصلی تشکیل بنیاد معماری میرمیران در زمان حیات مهندس میرمیران شکل گرفت و در مراسم تشییع ایشان بار دیگر از سوی انجمن مفاخر معماری ایران اعلام و بنیاد تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، اعتصام اضافه کرد: هیات امنایی که شناخت کافی درباره معماری ایران و جهان داشتند و علاقمند به ارائه و اشاعه این فرهنگ بودند، در این موسسه فرهنگی آغاز به کار کردند. هدف بنیاد نیز بر مبنای ایده و افکار زنده یاد میرمیران پایه‌ریزی شد.

چه بسا که ایشان به شناخت هر چه عمیق‌تر نسبت به معماری ایران و جهان و توجه به گذشته غنی معماری و بهره‌گیری از آن با یک گفتمان جهانی اعتقاد داشتند وهدف بنیاد نیز بر این اساس پایه‌گذاری شد تا با نگاه به گذشته و آشنایی با معماری امروز و همچنین با تکنولوژی روز جلو برویم.

اعتصام با اشاره به برپایی اولین شب معمار در سال جاری عنوان کرد: چندی پیش بحث نبود شناخت کافی نسبت به معماری معاصر ایران در نخستین شب معمار مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس نتایج آن نشست، مقرر شد تا از این پس معماری معاصر ایران را هر چه بیشتر مورد توجه قرار دهیم، به همین دلیل هم امروز و در اولین نشست تشریحی به مرور معماری ایران از سال 1300 تا 1320 می‌پردازیم و در جلسات دیگر این معماری را تا وضعیت امروز آن ادامه خواهیم داد.

این مدرس معماری همچنین به فعالیت‌های گروه معماران جوان اشاره کرد و افزود: گروه معماران جوان همچون تمام جوانان معمار امیدهای آینده ما هستند و می‌توان گفت که برنامه امشب را با همکاری این گروه فعال پیش برده‌ایم، در این مراسم همچنین کتاب 75 سال معماری معاصر ایران را که به همت وزارت مسکن و شهرسازی به شکل زیبایی چاپ شده و محتوای آن مستندسازی با ارزشی را در بر می‌گیرد و بی شک در تمامی سطوح مورد نیاز پژوهشگران و معماران خواهد بود، رونمایی می‌شود.

در بخش دیگری از این مراسم مهندس غلامرضا میثاقیان - مدیر کل دفتر معماری و طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی با اشاره به این کتاب گفت: کتاب 75 سال معماری معاصر ایران ماحصل تلاش آنهایی است که با عشق و علاقه نسبت به تدوین آن مبادرت ورزیده‌اند. البته نباید فراموش کرد که زنده یاد مهندس میرمیران زحمت تدوین این کتاب را به عنوان یک کار پژوهشی در زمان حیات خود و به سفارش وزارت مسکن و شهرسازی کشیده بود و بعدها فکر کردیم که نیاز جدی به انتشار چنین کتابی داریم.

او خاطرنشان کرد: در این مدت دوستان حوصله کردند و نوشته‌های کتاب را مجددا تدوین و ویرایش نمودند. آقای غضبان‌پور نیز از مجموعه شخصی خود عکسهای برگزیده‌ای را برای این کتاب انتخاب کردند و همکاران عزیز دفتر معماری و طراحی شهری نیز برای چاپ کتاب تمام کمک خود را ارائه دادند.

میثاقیان متذکر شد: بی‌شک این کتاب بعدها مورد استفاده قرار می‌گیرد و چاپ آن به زودی به دوم و سوم خواهد رسید، چه بسا که مستندسازی‌های این کتاب به عنوان یکی از اصلی‌ترین مرجع‌ها در پژوهشهای دانشجویی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک چنین کارهایی ادامه پیدا کند و این تلاشها نیمه کاره نماند، البته باید امروز از دوستان عذرخواهی کنم که چاپ کتاب و آماده سازی آن طول کشید و برای توزیع آن نیز یکی دو هفته دیگر باید صبوری کرد.

در بخش دیگری از این مراسم ،سیار به نمایندگی از گروه معماران جوان گفت: گروه معماران جوان بنیاد معماری میرمیران در بهمن ماه سال 87 به عنوان گروهی برای بازوی اجرایی بنیاد آغاز به کار کرد و تا کنون 40 جلسه دو هفته‌ای برپا کرده که ماحصل آن همکاری با بنیاد برای برپایی شب‌های معمار،‌هماهنگی مراسم بزرگداشت زنده یاد میر فندرسکی و انجام دو دوره اخیر جایزه معماری میرمیران است.

به گفته او، این گروه قصد داشته بحثی را که مهندس میرمیران سرلوحه کار خود قرار داده مورد توجه قرار دهد و در کنار آن به شناسایی نیروهای جوان پویا، بالا بردن فرهنگ عمومی معماری، ایجاد فضای گفتگو و نقد و ارتباط و تبادل نظر بپردازد. این گروه سعی کرده درها را به سوی همه باز کند و در همین مسیر تاکنون 150 عضومعرفی کرده و کارهای تحقیقی و پژوهشی و ارتباطات دانشگاهی را دنبال می‌کند. درهای این مجموعه همچنان به روی همگان باز است.

کد خبر 124787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز