گروه ادب و هنر: 3 روز پس از تشکیل نخستین جلسه شورای‌عالی سینما، وزیر ارشاد در سالن معاونت سینمایی مقابل خبرنگاران نشست تا پاسخگوی سؤالات آنان باشد.

سید محمد حسینی

 سیدمحمد حسینی درحالی در نشست رسانه‌ای حاضر شد که معاون سینمایی‌اش جواد شمقدری نیز میان خبرنگاران حضور یافته بود. شمقدری البته تنها یک‌جا زبان به سخن گشود. وقتی از عدم‌حضور مستندسازان در شورای‌عالی سینما ابراز گلایه شد شمقدری خودش را مستندساز معرفی کرد تا مشخص شود از این لحاظ نیز ایرادی به شورای‌عالی سینما وارد نیست.

میان صحبت‌های حسینی آنچه بیش از بقیه اهمیت داشت اشاره به تشکیل سازمان سینمایی و حذف پست معاونت سینمایی بود. تشکیل سازمان سینمایی ازجمله مصوبات نخستین جلسه شورای‌عالی سینما بود که محمود احمدی‌نژاد نیز بر آن تأکید کرده بود.

سیدمحمد حسینی با اشاره به این موضوع گفت: ما باید معاونت‌های خود را از 7 مورد به 5 مورد کاهش می‌دادیم که تاکنون یکی از این موارد صورت گرفته و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به 6 مورد رسیده‌اند و پس از این درپی تشکیل سازمان سینمایی نیاز به معاونت سینمایی هم مرتفع خواهد شد.

حذف پست معاونت سینمایی از وزارت ارشاد موضوع حائزاهمیتی بود که مانند اغلب تیتر یک‌هایی که مدیران فرهنگی به رسانه‌ها می‌دهند، توضیح بیشتری را درپی نداشت. انتقاد به ترکیب همسان و همگون سینماگران حاضر در شورای‌عالی سینما ازجمله موضوعاتی بود که خبرنگاران آن‌را با وزیر ارشاد در میان گذاشتند. پاسخ حسینی اما، دفاع از ترکیب نمایندگان سینماگران در شورای‌عالی سینما بود. او گفت: ما اعضایی نمی‌خواهیم که زینت‌المجلس باشند و تنها در جلسات حاضر شوند بلکه به‌دنبال افرادی هستیم که برای پیگیری این مسائل انگیزه کافی داشته باشند. خوشبختانه در جلسه اول شورای‌عالی هم مشخص شد که اعضای آن ایده‌های خوبی دارند.

حسینی با اشاره به تشکیل نخستین جلسه این شورا اظهار امیدواری کرد که این جلسات در آینده استمرار داشته باشد و موجبات حل مشکلات سینمای ایران را فراهم آورد. اما در ادامه این نشست و در پاسخ به پرسش‌های متعدد خبرنگاران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با نحوه انتخاب اعضای شورای‌عالی و در توضیح این مسئله که چرا در این شورا از اعضایی مثل میرباقری و جوزانی که سال‌هاست فیلم سینمایی نساخته‌اند،

بهره گرفته شده و در عین حال به خانه سینما بی‌اعتنایی شده، اظهار کرد: ما در این جلسه از 5 سینماگر شناخته شده استفاده کردیم که انتخاب این افراد براساس مصوبه دولت بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد قرار داشت. البته پیش از انتخاب این دوستان ما با افراد مختلفی مشورت کردیم و نام‌های مختلفی مطرح شد اما در آخر به این نتیجه رسیدیم که ترکیب فعلی می‌تواند کمک بیشتری به اهداف ما بکند. شکی نیست که اعضای شورای‌عالی همه خبره و کارشناس هستند.

حسینی ادامه داد: در ارتباط با خانه سینما هم باید بگویم که بحث‌هایی از گذشته مطرح بوده و قرار است فردا در جلسه‌ای که میان هیأت‌مدیره خانه سینما و معاون سینمایی صورت می‌گیرد این موارد مطرح شود. ما در آن جلسه شنونده نظرات هیأت‌مدیره خانه سینما خواهیم بود و اگر آنها نظری داشته باشند آن را به کار خواهیم گرفت تا از همه ظرفیت‌ها استفاده شود. البته ما هم سؤالاتی از این افراد داریم که درباره آنها هم صحبت خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به این مطلب که اگرچه سینماگران راه یافته به شورای‌عالی سینما همه متخصص هستند اما هیچ‌یک از آنها سابقه فعالیت مدیریتی و صنفی نداشته‌اند، توضیح داد: قطعا امور اجرایی توسط معاون سینمایی انجام می‌شود. ما در جلسات شورای‌عالی بیشتر در پی آن هستیم که یک اتاق فکر داشته باشیم و از آنجا که تمام این دوستان خود درگیر کار سینما هستند و تاکنون فعالیت‌های مهمی انجام داده‌اند قطعا حرف‌های مهمی خواهند داشت. علاوه بر این، افراد با دوستان دیگری هم در تماس هستند و در کل در اینکه اعضای شورای‌عالی سینما همگی خبره و کارشناس هستند، شکی نیست.

سیدمحمد حسینی در بخش دیگری از این نشست درباره ‌دلیل تعویق تشکیل شورای‌عالی سینما اظهار کرد: این موضوع مدت‌هاست که مورد بررسی و پیگیری است و قطعا اگر زودتر این شورا تشکیل می‌شد بهتر بود. اما به هر حال این نوع کارها نیازمند نوعی مبنای حقوقی است و اینگونه نیست که به سرعت همه چیز انجام شود.

کد خبر 124721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز