یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - سهیلا نیاکان: "روی نبرگر" (Roy Neuberger) سرمایه دار خیابان وال استریت که یکی از مهمترین مجموعه داران آثار هنری مدرن به شمار می‌رود، در سن 107 سالگی در نیویورک در گذشت

تجسمی

نبرگر سه شرکت عمده وال استریت را زمانی که به ورطه ورشکستگی افتاده بودند، نجات داد و یکی از بزرگترین مجموعه‌های خصوصی آثار نفیس و مهم معاصر را تهیه و جمع آوری کرد.

او صاحب صدها اثر نقاشی و مجسمه شد و شاهکارهای هنری هنرمندان بزرگی مانند "میلتون آوری"،"جکسون پولاک" ،"ویلم دکونینگ"، " ادوارد هوپر"، "جورجیا اوکیفه" و برخی دیگر را گردآوری کرد. اما نبرگر هرگز اثری از هنرمندان زنده را خریداری نکرد.

او بر این باور بود مجموعه دار باید آن آثاری از هنر معاصر را بخرد و ازآن نگهداری کند که برای عموم قابل دسترسی باشند و به عبارتی دیگران نیز بتوانند از دیدن آنها بهره ببرند.

اکنون این آثار در 70 موسسه از 24 ایالت آمریکا پراکنده شده‌اند ولی تعداد بسیاری شان در موزه هنر نبرگر در "پرچیس" واقع در شمال نیویورک نگهداری می شوند.

در مراسمی که در سال 2007 در کاخ سفید برگزار شد، جرج بوش رییس جمهور وقت امریکا نشان ملی هنرها را به نبرگر پیر اهدا کرد. این مجموعه دار آثار هنری یک نیویورکی تمام عیار بود. او پس از نقل مکان از سرزمین مادری‌اش یعنی منطقه "کان" به مدت یک قرن در شهر نیویورک زندگی کرد.
او دوران مدرسه را به اتمام رساند و سپس به جای گذراندن اوقات خود در دانشگاه به همکاری با فروشگاه معروف "آلتمن و همکاران" در آن زمان پرداخت.

نبرگر مدت دو سال به عنوان خریدار پارچه (برای استفاده در آثار هنری) با این فروشگاه کار کرد و در این مدت توانست سلیقه خاصی از هنر و تجارت را توسعه دهد.
او برای نزدیکتر شدن به سلایق اروپایی به مطالعه کتاب های بسیاری پرداخت و در سال 1924 با پولی که از پدرش به ارث برده بود به پاریس نقل مکان کرد.

پاریس جایی بود که نبرگر تصمیم گرفت مجموعه داری را بطور جدی آغاز کند. او در سن 94 سالگی اش گفته بود:"من مجبور بودم سرمایه قابل توجهی بیش از در آمد سالانه 2000 دلاری که به دست می آوردم داشته باشم. بنابر این تصمیم گرفتم با جدیت تمام به کار بازگردم تا بتوانم به مجموعه داری بپردازم".

نبرگر یکبار در بهار 1929 مانند فرشته نجات شرکت " هالی و استیگلیتز " را از ورشکستگی رهانید و بار دیگر نیز در سال 1930 که خود ورشکسته شد ، توانست به همراه یکی از دوستان و همکارانش موسسه اش را نجات دهد.

او در یادداشت هایش یاد آوری کرده است که با همسرش "مارین" 64 سال شگفت انگیزی را تا زمان مرگ مارین در سال 1997 گذرانده اند.

نبرگر خاطرات خود را در قالب کتابی با عنوان" مجموعه دار پرشور" در سال 2003 منتشرکرد. از این مجموعه دار مشهور آثار هنری یک دختر ، 2 پسر، هشت نوه و 30 نتیجه برجای مانده است.

تشییع جنازه پیکر"روی نبرگر" در مراسمی ویژه هفته گذشته در کلیسای شهر منهتن با حضور هنرمندان و هنردوستان امریکایی و اروپایی برگزار شد.


آسوشیتد پرس

کد خبر 124682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز