شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه حوادث: لهجه کلاهبردار حرفه‌ای باعث شد مامور پلیس بعد از گذشت 2 سال از ماجرای کلاهبرداری، او را به‌صورت اتفاقی شناسایی کند.

متهم

این مرد و همدستش به بهانه استخدام، سر جوانان جویای کار را کلاه گذاشته و متواری شده بودند. تحقیقات برای دستگیری این مرد و همدستش از 2 سال پیش شروع شد؛ زمانی که تعدادی از جوانان جویای کار به دادسرای ناحیه 2 تهران رفتند و مدعی شدند فردی به بهانه استخدام از آنها کلاهبرداری کرده است.

یکی از شاکیان در تشریح ماجرا به بازپرس پرونده گفت: همه ما از طریق آگهی روزنامه‌ها با یک شرکت کاریابی به نام «آذین عرش آسیا» آشنا شدیم. وقتی به آدرس این شرکت در مرکز تهران رفتیم، فردی که یکی از مدیران آنجا بود فرم‌هایی به ما داد و خواست برای استخدام آنها را پر کنیم. بعد از پر کردن فرم‌ها، این مرد گفت که باید نفری 200هزار تومان به حساب شرکت واریز کنیم تا بتوانیم یکروزه در یک کارخانه استخدام شویم و ما هم این کار را انجام دادیم.

مرد جوان ادامه داد: روز بعد، از طرف شرکت با ما تماس گرفتند و گفتند که برای کار باید به آنجا برویم. مقابل شرکت یک اتوبوس توقف کرده بود و همان فردی که از ما 200 هزار تومان گرفته بود، خواست سوار اتوبوس شویم تا ما را به محل کارمان ببرد. ما هم سوار شدیم و اتوبوس به طرف جاده چالوس به راه افتاد.

در بین راه مدیر شرکت به بهانه‌ای از راننده اتوبوس خواست توقف کند. او سپس از ماشین پیاده شد و با عجله خودش را به یک خودروی پژوی 206 که کنار جاده توقف کرده بود رساند. بعد هم سوار این خودرو شد و به همراه راننده آن پا به فرار گذاشت. ما که حسابی گیج شده بودیم، با همان اتوبوس به شرکت کاریابی برگشتیم اما وقتی به آنجا رسیدیم فهمیدیم که مدیر شرکت و همدستش آنجا را تخلیه کرده و متواری شده‌اند.

یک سرنخ

بعد از اظهارات شاکیان، دستور بازداشت گردانندگان شرکت کاریابی صادر شد اما بررسی‌ها نشان می‌داد آنها بعد از کلاهبرداری از جوانان جویای کار، بدون برجا گذاشتن ردی از خودشان ناپدید شده‌اند. حتی پرس و جو از همسایه‌ها نیز نتوانست ردی از آنها در اختیار پلیس قرار دهد و تنها سرنخی که در این مرحله از تحقیقات به دست آمد این بود که یکی از مدیران شرکت لهجه‌ای خاص و معلولیتی در یکی از اعضای بدنش دارد.

ماموران پلیس در ادامه جست‌وجوها راهی اداره ثبت شرکت‌ها شدند و دریافتند شرکت کاریابی مورد نظر توسط فردی به نام حمید ثبت شده است. تیم‌ تحقیق راهی نشانی این مرد شد اما بررسی‌ها نشان می‌داد که او چند روز قبل منزل استیجاری خود را تخلیه کرده و ناپدید شده است. به این ترتیب تحقیقات برای دستگیری مدیران شرکت کاریابی با بن‌بست مواجه شد تا بعد از گذشت حدود 2 سال، اتفاق عجیبی در این پرونده افتاد.

آخر خط فرار

خردادماه امسال، زمانی که افسر پرونده برای انجام کاری به یکی از شرکت‌های کاریابی در پایتخت رفته بود، متوجه لهجه یکی از کارمندان آنجا شد. او وقتی با دقت این مرد را زیرنظر گرفت متوجه نقص عضو او شد و احتمال داد وی یکی از همان افرادی باشد که سر جوانان جویای کار را کلاه گذاشته بودند. افسر پلیس به سرعت با یکی از مالباخته‌ها تماس گرفت و وقتی این مرد، کارمند مورد نظر را شناسایی کرد، وی که امیر نام دارد، دستگیر شد.

مرد جوان بعد از انتقال به اداره آگاهی به کلاهبرداری از جوانان جویای کار اعتراف کرده و گفت: 2 سال پیش وقتی برای پیدا کردن کار به تهران آمده بودم و روی چمن‌های اطراف میدان آزادی نشسته بودم، مردی به نام حمید نزد من آمد و گفت که برایم کار خوبی سراغ دارد. از همان زمان شدم مدیر شرکت کاریابی و با حمید که صاحب شرکت بود، کارمان را شروع کردیم. ما به بهانه استخدام از جوانان جویای کار کلاهبرداری کردیم و بعد از فرارمان، دیگر حمید را ندیدم.

بعد از اعترافات امیر، او راهی زندان شد و جست‌وجو برای دستگیری همدستش ادامه یافت. 21 آذرماه امسال، سرانجام ماموران موفق شدند در جریان بررسی‌های گسترده، این مرد را نیز دستگیر کنند و به این ترتیب راز کلاهبرداری از جوانان جویای کار فاش شد. سرهنگ محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: برای متهمان این پرونده قرار قانونی صادر شده و شاکیان احتمالی می‌توانند برای طرح شکایت به اداره 14 پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 124629

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز