همشهری آنلاین: اسناد محرمانه دولت انگلیس از تلاش‌های ناکام مارگارت تاچر نخست وزیر وقت بریتانیا برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در ایران و منصر ف کردن ورزشکاران از حضور در بازی‌های المپیک سال 1980 مسکو پرده برداشت.

margaret thatcher

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو ان پی آر آمریکا، اسناد محرمانه دولت انگلیس که روز پنجشنبه  9 دی منتشر شد، نشان داد:  مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلیس تلاش‌های ناکامی را برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در ایران انجام داده بود.

این اسناد که مربوط به سال 1980 است، فاش کرد تاچر با مسئولان بانک مرکزی، دیپلمات‌ها و مقامات سلطنتی انگلیس اختلاف داشت و به عنوان یک رهبر ملی ستیزه جو معروف بود.

تاچر که از سال‌های 1979 تا 1990 به عنوان نخست وزیر انگلیس فعالیت می‌کرد به دلیل موضع سختگیرانه خود علیه کمونیسم ملقب به بانوی آهنین بود و تلاش‌های زیادی را برای دخالت در طیف گسترده‌ای از رویدادهای بین‌الملل انجام داده است.

این اسناد همچنین نشان داد که چگونه تاچر 85 ساله نصیحت نیکلاس هندرسن سفیر وقت انگلیس در واشنگتن را درباره احتمال پیروزی رونالد ریگان در انتخابات ریاست جمهوری 1980 آمریکا رد کرد.

همچنین سند دیگری نشان داد که تاچر مخالفت خود را با مراکز نظامی فرانسه در زمان دیدار با پرینس چارلز اعلام کرد، زیرا در آن هنگام این کشور هنوز عضو کامل ناتو نشده بود.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که چگونه تلاش‌های تاچر برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در ایران و منصرف کردن ورزشکاران از حضور در بازی‌های المپیک سال 1980 مسکو به طور قابل توجهی ناکام ماند.

این اسناد طبق قانونی منتشر شد که بر اساس آن دولت انگیس پس از گذشت 30 سال اجازه انتشار اسناد را پیدا می‌کند و در آن جان رابینسون سفیر وقت انگلیس در تل آویو نیز اوایل سال 1980 هشدار داده بود اسرائیل در هنگام وقوع جنگی جدید با اعراب از بمب هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

کد خبر 124540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز