گروه بین‌الملل: درحالی‌که دولت پاکستان در روزهای گذشته با موج جدید خشونت‌ها در این کشور روبه‌رو بوده است، اکنون رهبران حزب حاکم نگران سقوط دولت ائتلافی پس‌از استعفای 2 وزیر کابینه هستند.

پاکستان نخست وزیر

پس از اعلام رسمی استعفای 2 وزیر جنبش متحد قومی، سران حزب مردم (حزب حاکم) جلسه‌ای اضطراری را برای بررسی راهکاری‌های خروج از بحران سیاسی این کشور و سقوط دولت ائتلافی برگزار کردند. جنبش متحد قومی، به‌تازگی استعفای 2 وزیر خود را اعلام کرد اما همچنان شریک دولت ائتلافی یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان، به حساب می‌آید.

کناره‌گیری 2 وزیر جنبش متحد قومی فقط چندروز پس از آن صورت گرفت که «جمعیت علمای اسلام»، شریک ائتلافی کوچک دولت پس از برکناری یکی از وزرایش خروج خود را از دولت ائتلافی پاکستان اعلام کرد. سه‌شنبه‌شب هم با افزایش اختلاف‌های سیاسی، آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان در نشست ویژه‌ای در این رابطه با رحمان مالک، وزیر کشور و قائم‌علی شاه، مقام ارشد ایالت سند دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

این نگرانی وجود دارد که جنبش متحد قومی هم مسیر جمعیت علمای اسلام را طی کند. کنار رفتن این جنبش از دولت ائتلافی پاکستان باعث خواهد شد تا یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان اکثریت مورد نیاز در پارلمان را برای ادامه فعالیت دولت خود ازدست بدهد.

جنبش متحد قومی پاکستان در بیانیه خود اعلام کرده است که استعفای این دو وزیر نخستین اقدام خواهد بود و پس از آن رهبران این جنبش درباره ادامه همکاری خود با دولت فدرال و نیز دولت استانی سند تصمیم‌گیری خواهند کرد. احتمال سقوط دولت پاکستان با تهدید جنبش متحد قومی به‌شدت باعث نگرانی آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری این کشور شده است.

به همین‌خاطر رحمان مالک وزیر کشور، یک نماینده ارشد حزب مردم و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ماموریت یافته‌اند با سران جنبش متحد قومی و جمعیت علمای اسلام مذاکره و رایزنی کنند. گفته می‌شود رحمان مالک در نشست ویژه‌ای با سران این دو حزب در شهر کراچی، خواستار باقی ماندن وزرای آنها در کابینه برای ادامه فعالیت دولت شده است.

جنبش متحد قومی، فساد، عدم‌اجرای قانون و مقررات و نیز افزایش قیمت‌ها را دلایل ترک کابینه اعلام کرده است و احتمالا به‌زودی درباره خروج یا باقی ماندن در دولت ائتلافی این کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد. خروج این جنبش از دولت ائتلافی باعث می‌شود دولت گیلانی اکثریت خود را در مجلس ملی از دست بدهد. پیوستن نمایندگان جنبش متحد قومی و جمعیت علمای اسلام به مخالفان دولت در پارلمان می‌تواند سقوط دولت پاکستان را رقم بزند.

این در حالی است که جمعیت علمای اسلام به رهبری مولانا فضل‌الرحمان خواستار استعفای یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان شده و بازگشت خود به دولت ائتلافی را مشروط به تحقق این مسئله کرده است. حافظ حسن احمد، یکی از مشاوران مولانا فضل‌الرحمان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد که بازگشت جمعیت علمای اسلامی به دولت ائتلافی فقط در صورتی ممکن خواهد بود که رئیس‌جمهوری پاکستان یوسف رضا گیلانی را از مقام‌ نخست‌وزیری برکنار کند.

وی پس از دیدار با رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان در نشستی خبری گفت: گیلانی باید به‌خاطر به راه انداختن این بحران سیاسی با برکناری یک وزیر این حزب تنبیه شود. مولانا فضل‌الرحمان، رهبر جمعیت علمای اسلام روز سه‌شنبه گیلانی را تهدیدی برای دمکراسی در پاکستان دانست و خواستار کناره‌گیری سریع او از قدرت شد. نخست‌وزیر پاکستان تاکنون هیچ واکنشی به مسائل به‌وجود آمده نشان نداده و اظهارنظری در این رابطه نکرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان در بخش دیگری از تلاش‌های خود برای نجات دولت، روز گذشته همچنین در شهر کراچی با دکتر عشرت العباد، فرماندار ایالت سند دیدار و گفت‌وگو کرد. کراچی، مرکز ایالت سند مهم‌ترین منطقه نفوذ جنبش متحد قومی به حساب می‌آید و درصورت سقوط دولت ائتلافی احتمال افزایش خشونت‌ها در این شهر بسیار زیاد است. حزب مردم پاکستان اکنون با احتساب 25نماینده جنبش متحد قومی 181 کرسی از مجموع 342 کرسی پارلمان را در اختیار دارد. هر چند به عقیده بسیاری، سقوط دولت ائتلافی پاکستان به خاطر احتمال بروز خشونت پس از آن چندان محتمل نیست اما این بحران سیاسی دولت را دچار دردسرهای فراوانی خواهد کرد.

حمله به کامیون‌های ناتو در پاکستان

شبه نظامیان طالبان روز گذشته به 2 کامیون حامل تدارکات ناتو در شمال غربی پاکستان حمله کردند. مقام‌های محلی اعلام کرده‌اند که در این حمله راننده یکی از کامیون‌ها کشته شد و 2 نفر دیگر به‌شدت مجروح شدند. این در حالی است که با کشته‌شدن 2 عضو ناتو در جنوب افغانستان، شمار تلفات نیروهای خارجی در این کشور به 700نفر رسید، تا سال 2010 به مرگبارترین سال برای نیروهای این سازمان در افغانستان تبدیل شود.

کد خبر 124433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز