چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

نیلوفر قدیری: جمعه آخرین روز سال 2010 است و سال میلادی جدید از روز شنبه آغاز می‌شود.

2010

سال 2010 هم ویژگی‌هایی داشت که به خاطر آنها در تاریخ ثبت می‌شود و در ذهن‌ می‌ماند. از جمله این اتفاقات حمله نظامیان رژیم صهیونیستی در آب‌های آزاد بین‌المللی به کشتی حامل عده‌ای امدادرسان غیرنظامی بود که کمک‌های غذایی و دارویی را برای اهالی غزه‌‌ می‌بردند که 4 سال است تحت محاصره به سر می‌برد. این حمله وحشیانه که 9 کشته بر جا گذاشت، برگ سیاه دیگری به پرونده یکی از منفورترین رژیم‌های جهان اضافه کرد.

سیل پاکستان و هزاران کشته و چند میلیون گرسنه و بی‌خانمانی که بر جا گذاشت هم از وقایع نادر جهان بود که در این سال اتفاق افتاد. ابعاد این فاجعه عظیم چنان گسترده بود که با وجود کمک‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، هنوز تا عادی شدن اوضاع در پاکستان راه زیادی باقی مانده‌است. نجات معدنچیان شیلی بعد از 70 روز حبس در عمق 700متری زمین از دیگر وقایع مهم سال 2010 بود.

اما یکی از نکات قابل توجه این سال، نتایج انتخابات‌هایی بود که در چند کشور جهان برگزار شد و می‌تواند مسیر تحولات دنیا را در سال‌های آینده کاملا تغییر دهد. 2010 سالی است که در آن احزاب راست در سراسر اروپا در صدر اخبار بودند. جناح‌های مختلف احزاب راست، از راست‌های میانه گرفته تا راست‌های افراطی در انتخابات‌ پارلمانی در سراسر اروپا به قدرت رسیدند.

به همین دلیل سیاست‌های تصویب شده یا به اجرا درآمده در اروپا، در این سال رو به افراط و دست‌کم عجیب شدن پیش رفت. ممنوعیت پوشش صورت برای زنان در فرانسه، ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس و تصویب قانون اخراج مهاجران درصورت ارتکاب جرم از جمله این قوانین افراطی است.

در شرایطی که شعار بسیاری از این کشورهای اروپایی آزادی است، قوانین و سیاست‌های جدید به سمت محدود کردن این آزادی پیش می‌رود. بحران اقتصادی یکی از دلایل اصلی ظهور راست‌های افراطی در اروپاست اما به قدرت رسیدن آنها ممکن است بحران تازه‌ای در همه ابعاد برای این قاره ایجاد کند.

اما یکی دیگر از انتخابات‌های مهم دیگر در عرصه جهانی، همه‌پرسی سرنوشت‌ساز در ترکیه درباره تغییر قانون اساسی این کشور بود. این همه‌پرسی که با نظر مثبت رأی‌دهندگان ترک، به تأیید طرح حزب حاکم عدالت و توسعه درباره اصلاح قانون اساسی منجر شد ترکیه را وارد یک‌دوره جدید تاریخی و سیاسی کرد. بر اساس این تغییرات، قدرت نظامیان سکولار ترکیه تا حد زیادی محدود و راه برای محاکمه کودتاچیان نظامی سال‌های گذشته هموار شده است.

در عراق هم در سال 2010 انتخاباتی برگزار شد که البته به‌دلیل نتایج نزدیک آن، دولت حاصل از این انتخابات ماه‌ها بعد و در پایان سال 2010 تشکیل شد. این انتخابات از آن نظر برای عراق اهمیت داشت که نخستین رای‌گیری در دوران بعد از دیکتاتوری صدام و خروج نظامیان آمریکایی از کشور بود.

در این انتخابات، گروه‌های شیعه و سنی رقابت نزدیکی داشتند و با فاصله یکی دو کرسی از هم قرار گرفتند. اکنون دولت عراق با حضور همه گروه‌های شیعه، سنی و کرد تشکیل شده و تمرین دمکراسی در این کشور به نقطه اوج خود رسیده‌است. انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در سال 2010، باعث شد تا جمهوریخواهان دوباره به صحن قانونگذاری این کشور بازگردند و دمکرات‌ها و شخص اوباما شکست سنگینی را تجربه کنند.

سالی که فردا به پایان می‌رسد علاوه بر اینکه سال بلایای طبیعی و فراگیر شدن بحران اقتصادی بود، به خاطر شورش و اعتراض‌های مردمی هم کم‌نظیر بود. اعتراض‌های سراسری کم‌نظیر در کشورهای اروپایی در اعتراض به برنامه‌های ریاضت اقتصادی و برگزاری تظاهرات ضد دولتی در کشوری مانند مصر که تا به حال اینگونه اعتراض‌ها را ندیده‌بود، سال 2010 را از این نظر به سالی ویژه تبدیل کرد.

کد خبر 124431

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز