همشهری آنلاین: مجموع درآمد سینماهای آمریکا از بابت فروش بلیت در سال ‌٢٠١٠ از مرز ‌١٠ میلیارد دلار گذشت.

به گزارش ایسنا، آژانس اطلاعات سینمایی هالیوود در گزارشی اعلام کرد، در سال گذشته میلادی مجموع فروش سینماهای آمریکا از بابت فروش بلیت ‌١٠ میلیارد و ‌٥٥٦ میلیون دلار بوده که نسبت به سال پیش از آن اندکی کاهش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد برای دومین‌بار در تاریخ سینمای آمریکا حجم فروش کلی سینماهای این کشور از مرز ‌١٠ میلیارد دلار فراتر رفته است، هرچند میزان حضور تماشاگران در سالن‌های سینما با کاهش ‌٣٦.٥ درصد همراه بوده است.

more   آشنایی با تاریخچه سینما در جهان

براساس آمار ارائه شده، انیمیشن «داستان اسباب‌بازی ‌‌٣» محصول کمپانی دیسنی پرفروش‌ترین فیلم سینمای آمریکا در سال بوده و با فروش ‌٤١٠ میلیون دلاری بالاتر از دیگر فیلم‌های اکران‌شده ایستاده است.

سومین قسمت از انیمیشن پرطرفدار «داستان اسباب‌بازی» با فروش ‌‌١.١ میلیارد دلار پرفروش‌ترین فیلم سال ‌‌٢٠١٠ نام گرفت. این فیلم که هم‌زمان عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای جهان را به خود اختصاص داده است، به کارگردانی «لی اونکریچ» براساس فیلم‌نامه‌ای از «مایکل آرنت» ساخته شده است.

این انیمیشن ماجراجویانه براساس ماجراهای دو شخصیت اصلی خود با نام «وودی» و «بوز» و دوستان جعبه اسباب‌بازی‌ها آن‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

"داستان اسباب‌بازی ‌‌٣" عنوان بهترین فیلم سال سینمای جهان را از نگاه هفته‌نامه تایم کسب کرده و بازیگرانی چون تام هنکس، تیم آلن، مایکل کیتون‌، جان کوزاک و جودی بنسون به‌عنوان صداپیشه در آن ایفای نقش داشته‌اند.

این اثر انیمیشن که توانست در سال ‌‌٢٠١٠ هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان نام بگیرد، در فصل تابستان امسال پرفروش‌ترین فیلم سینماهای جهان بود که در افزایش فروش کمپانی دیسنی نقش بسزایی داشت.

رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم سال ‌‌٢٠١٠ در اختیار «آلیس در سرزمین عجایب» به کارگردانی «تیم برتون» است که این نیز اثری انیمیشن سه‌بعدی است. این فیلم محصول کمپانی دیسنی است که در آمریکای شمالی فروش ‌‌٣٣٤ میلیون دلاری و در سطح جهانی فروش ‌‌٦٩٠ میلیون دلاری به‌دست آورد تا به‌همراه «داستان اسباب‌بازی ‌‌٣» دو فیلم میلیاردی سال ‌‌٢٠١٠ باشند.

فیلم «آغاز» ساخته «کریستوفر نولان» محصول کمپانی برادران وارنر با فروش جهانی ‌‌٨٢٥ میلیون دلار رتبه سوم این فهرست را در اختیار دارد. نولان با این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شده است.

«هری پاتر و هدیه‌های مرگ» دیگر محصول برادران وارنر با فروش جهانی ‌‌٨٢٤ میلیون دلار چهارمین فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ‌‌٢٠١٠ است. که آخرین قسمت از سری فیلم‌های اقتباسی از کتاب «جی‌.کی. رولینگ» است، کمتر از سه هفته پس از اکران بیش از ‌‌٧٠٠ میلیون دلار فروخته است.

سری فیلم‌های «هری پاتر» با مجموع فروش جهانی ‌‌٥ میلیارد و ‌‌٤١٧ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم‌ چندگانه تاریخ سینمای جهان است که بالاتر از «جیمز باند» و «جنگ ستارگان» شش‌قسمتی قرار دارد؛ هرچند برای ساخت قسمت‌های قبلی «هری پاتر» بودجه چشم‌گیر یک میلیارد و ‌‌٢٨٠ میلیون دلار هزینه شده است.

" شرک تا ابد" که چهارمین قسمت از این سری انیمیشن پرطرفدار است، با فروش ‌‌٧٣٩ میلیون دلار در مکان پنج قرار گرفته است. «کامرون دیاز»، «ادی مورفی»، «آنتونیو باندراس» و «تام کروز» ازجمله صداپیشگان اصلی این پروژه سینمایی هستند.

"گرگ و میش"، «مرد آهنی ‌‌٢»، «من نفرت‌انگیز»، «چگونه اژدهایتان را آموزش دهید» و «نبرد غول‌ها» دیگر فیلم‌های پرفروش سال ‌‌٢٠١٠ سینمای جهان هستند.

کد خبر 124399

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز