رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر بابت از کار افتادن ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا آن هم در وضعیت نابسامان موجود، خواستار تذکر جدی به سازمان حفاظت محیط‌زیست شد.

شورای شهر تهران

به گزارش سما در سیصدوچهل‌ودومین جلسه علنی شورای شهر معصومه ابتکار گفت: در حساس‌ترین شرایطی که نیاز به سنجش آلودگی هوا وجود دارد و باید سیاستگذاری‌های اضطراری انجام شود، شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. این اتفاق به گفته ابتکار در حالی رخ داده است که بنا بر اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا‌ که زیرنظر شهرداری تهران فعالند، وضعیت آلودگی هوا در شرایط هشدار قرار دارد اما متأسفانه ‌جلسات کمیته اضطراری آلودگی هوا هم تعطیل شده است.

وی هرگونه سکوت شورای شهر در این‌باره را نگران کننده خواند. از سوی دیگر حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران طی سخنانی اظهار داشت: در شرایطی که مردم بابت آلودگی هوا در حال خفه‌شدن هستند آن وقت برایشان اکسیژن و آلودگی را تعریف می‌کنند. بیادی با بیان اینکه در کشور هزینه عدم‌پاسخگویی پایین است، گفت: اگر قرار است پاسخگویی وجود نداشته باشد، بهتر است به ما هم بگویند تا تذکر ندهیم؛ چراکه در این وضعیت تنها مجهولات را بیشتر می‌کنیم.

ساختمان‌های تهران مشکل دارند

همچنین رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران گفت: وضعیت بلندمرتبه‌سازی‌ در تهران به هیچ وجه مناسب نیست.شکیب در این‌باره به ‌استفاده نکردن از مصالح استاندارد، نبود طراحی مناسب ساختمان‌ها، نظارت نکردن مستمر بر اجرا، استفاده نکردن از کارگران ماهر و نیز نبود سیستم‌ کنترلی مناسب و سالم اشاره کرد و گفت: ما بارها و بارها در مورد رعایت نشدن این اصول اعلام نگرانی کرده‌ایم. شکیب همچنین 95 درصد کارگران ساختمانی را فاقد تجربه و مهارت کافی دانست.

وی در ادامه تصاویری از یک برج در حال ساخت در یکی از مناطق تهران را نشان داد و دور ستون‌های این برج را با کشیدن خط قرمز به نمایش گذاشت. هدف شکیب از این کار نشان دادن کج بودن و جابه‌جایی ستون‌ها بود؛ به‌گونه‌ای که ستون‌ها در امتداد اسکلت‌ قرار نداشتند و استفاده از مصالح غیراستاندارد هم کاملا مشهود بود.

به گفته شکیب، همه زندگی ما ریسک شده و باید دعا کنیم در این شهر زلزله‌ای رخ ندهد. در این‌باره اما هیربد معصومی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اظهار داشت: امسال برای 16 هزار و 300 واحد فرسوده پروانه صادر شده است. معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده کار بسیار پیچیده‌ای است، گفت: در برنامه سال 89 قرار بود 15هزار واحد مسکونی در 3 هزار و 270 هکتار بافت فرسوده تا پایان سال نوسازی شود که تا امروز برای 16 هزار و 300 واحد پروانه صادر شده و این نشان می‌دهد که از برنامه جلوتر هستیم.

معصومی در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر گفت: با بسته تشویقی که شورای اسلامی شهر تصویب کرد، با صدور پروانه رایگان نوسازی در بافت فرسوده موفق به جلب مشارکت‌های مردمی شدیم. وی ادامه داد: با وزارت مسکن توافقاتی صورت گرفته که امکانات مسکن مهر را در بافت فرسوده شهر تهران نیز وارد کند و این حرکت بسیار خوبی برای نوسازی تهران خواهد بود. معصومی در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون عمران شورا درباره لزوم توجه بیشتر به کیفیت ساختمان‌های احداثی در تهران، گفت: جلسات متعددی با کارشناسان کمیسیون عمران برگزار و شناسنامه فنی ملکی را نیز به‌طور جدی دنبال کردیم اما متأسفانه مجریان به‌صورت صوری کار انجام می‌دهند. وی با تاکید بر اینکه به‌دنبال ارتقای کیفیت ساخت و ساز در تهران هستیم، افزود: چندی پیش طی بخشنامه‌ای به مناطق 22گانه صدور پایان کار را منوط به صدور شناسنامه فنی ساختمان کردیم.

همکاری تاکسیرانی و اتوبوسرانی

همچنین خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر در جلسه علنی شورای شهر اظهار داشت: ستاد مدیریت سوخت عنوان کرد که همکاری تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهرداری تهران در اجرای هدفمندی یارانه‌ها، رتبه اول را در کشور کسب کرده است. وی تاکید کرد: البته این همکاری نیز دور از ذهن نبود. به گفته دانشجو، ‌اگر در باره افزایش نرخ تاکسی‌ها شکایت‌هایی هم عنوان شده، به مسافربرهای شخصی مربوط می‌شود و به همین دلیل از تاکسیرانی و اتوبوسرانی به‌دلیل این همکاری، کمال تشکر را داریم. از سوی دیگر، حسن بیادی نیز با اشاره به اینکه تاکسی‌های تهران روزانه 4میلیون و 800 هزار نفر را جابه‌جا می‌کنند، خواستار آن شد که هنگام تعیین نرخ تاکسی‌ها دقت بیشتری شده و با تاکسیرانان مهربان‌تر برخورد شود.

زلزله در تهران فاجعه‌بار خواهد بود

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر طی سخنانی اظهار داشت: ما همیشه تکرار می‌کنیم که تهران با توجه به اینکه 22 منطقه و هر منطقه به‌طور متوسط 500 هزار نفر جمعیت را درخود جای داده، درصورت وقوع زلزله آمار تخریب و کشته‌های احتمالی آن قابل قیاس با زلزله بم نخواهد بود.

رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه درصورت وقوع زلزله در تهران یک فاجعه تاریخی پدید می‌آید، تاکید کرد: بافت‌های فرسوده و راه‌های تنگ و باریک خیابان‌های تهران و جمعیت زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد. وی خطاب به سازمان نظام مهندسی از مسئولان این سازمان دعوت کرد که برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز در تهران با شورای شهر و شهرداری رایزنی و تعامل کنند.

کد خبر 124322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز