مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان بین‌المللی با انجام نقشه برداری‌های ژنتیکی موفق شدند توالی ژنوم توت فرنگی و شکلات را به دست آورند

توت فرنگی

توت فرنگی و شکلات دو ماده خوراکی با طعم یکسان هستند که در تهیه شیرینی‌ها و دسرها اغلب در کنار هم استفاده می‌شوند، به همین دلیل بهبود کیفیت این دو ماده غذایی از طریق دستکاری‌های ژنتیکی می‌توانند کیفیت غذایی انسان‌ها را بهبود بخشد.

اکنون گروهی از دانشمندان بین المللی از پنج قاره متشکل از 37 موسسه بین المللی که نتایج تحقیقات خود را در مجله علمی "نیچر ژنتیک" منتشر کرده‌اند موفق شدند قلب مشترک میان دو این ماده خوش طعم و شیرین را کشف کنند.

این محققان 28 هزار و 798 ژن یک گونه بسیار با ارزش کاکائو به نام Theobroma cacao را شناسایی کردند. این گونه کاکائو را مایاها حدود 3 هزار سال قبل کشت داده و از آن مصرف می‌کردند.

این کاکائو به دلیل شکننده بودن زیاد، کمیاب‌ترین گونه کاکائو در دنیا است که تنها 5 درصد از تولید این محصول در دنیا را می‌سازد اما دانه‌های این گیاه غنی از ترکیبات آروماتیک و مواد معطر بسیار ویژه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان بخشی از این پروژه نیز از توالی ژنتیکی توت فرنگی نقشه برداری کردند و خصوصیات ژنتیکی مربوط به شکل، طعم و رنگ توت فرنگی وحشی گونه "هاوایی 4" را نشان دادند. در توالی نویسی ژنوم توت فرنگی 34 هزار و 809 ژن کشف شد.

کشف ژنوم این دو گیاه می‌تواند به تولید کاکائوها و توث فرنگی‌های خوش طعم‌تر و معطرتر کمک کند که حاصل تهیه یک دسر بسیار خوشمزه است.

کد خبر 124173
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز