دکتر حمید ضیایی‌پرور: اینترنت را زباله‌دان اطلاعات دانسته‌اند و بسیاری از کاربران اینترنت از اینکه نمی‌توانند در میان انبوه خبرها و اطلاعاتی که در سایت‌ها، وبلاگ‌ها و خبرگزاری‌های مختلف وجود دارد، به جست‌وجوی هوشمند اطلاعات بپردازند گله‌مندند. از این پدیده به‌عنوان آلودگی اطلاعات در اینترنت نام برده‌اند.

ارتباطات - اینترنت

با وجود این بسیاری از متخصصان، اینترنت را گنجینه‌ای از اطلاعات گرانقدر می‌دانند که تنها کسانی از اطلاعات آن به درستی استفاده می‌کنند که توان ارزیابی، جست‌وجو و استخراج اطلاعات را دارند.

هنوز هم کسانی هستند که شیوه دریافت اطلاعات در فضای وب را نمی‌دانند و با رفتارهای فضای رسانه‌های سنتی خو کرده‌اند. این در حالی است که برای مشاهده یک سایت خبری حتما نیازی نیست که هر روز یا هر لحظه به آن سر بزنید؛ کافی است لینک خروجی آراس‌اس آن را به یکی از نرم‌افزارهای آنلاین یا رایانه‌ای خود بدهید و منتظر بمانید تا هر وقت آن سایت در زمینه مورد نظر شما اطلاعاتی را منتشر کرد نخستین نفری باشید که آن خبر یا اطلاعات را دریافت می‌کنید. برای این منظور کافی است شما یک اکانت جی‌میل داشته باشید، آنگاه به قسمت ریدر یا خبرخوان آن رفته و آدرس سایت مورد نظر خود را به گوگل ریدر یا آن طور که اینترنت بازها از آن نام می‌برند گودر بدهید.

شما حتی می‌توانید انواع رسانه‌های آنلاین و مجازی مورد نظر خود را دسته‌بندی کرده و برای هر گروه یک فولدر جداگانه باز کنید. در این صورت شما نیازی به مراجعه هر روزه یا هر لحظه برای چک کردن منابع خبری نخواهید داشت، کافی است بعد از ورود به جی‌میل خودتان، روی گزینه ریدر کلیک کنید؛ حالا انبوهی از خبرهایی را مشاهده خواهید کرد که خودتان داوطلبانه سفارش دریافت آنها را داده‌اید. مثلا اگر شما از میان خبرهای سایت سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تنها به اخبار ورزشی یا فرهنگی علاقه‌مند هستید کافی است در ریدر خود تنها لینک آر‌اس‌اس بخش ورزشی یا فرهنگی سایت صداوسیما را وارد کنید، خوب وقتی همین کار را با سایت‌های مشابه نیز انجام دادید، بعد از هر بار وارد شدن به گودر، خبرهایی از رسانه‌های مجازی درباره ورزش و فرهنگی را مشاهده خواهید کرد. بدین ترتیب شما از شر آلودگی اطلاعات خلاص شده و دیگر در محیط اینترنت دچار سرگیجه و سردرگمی برای جست‌وجوی اطلاعات نخواهید شد.

می‌بینید که اینترنت و فضای مجازی برای هر مشکلی راه‌حلی را اندیشیده است، این شما هستید که باید از این راهکارها به درستی استفاده کنید.

ماجرا از این هم پیشرفته‌تر است. فرض کنید شما یک کارشناس در یک سازمان هستید و نیاز دارید که هر روزه یا در هر ساعت از اوقات اداری، به همه اخبار با زمینه‌های مشترک مرتبط با فعالیت کاری‌تان در سازمان دسترسی داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از نرم افزارهای تخصصی‌تری که وظیفه‌شان مانیتورینگ اخبار و مطالب منتشره در رسانه‌های مجازی است استفاده کنید. نیوزهاب، قطره، پارسیک و بلاگ نیوز برخی از نرم افزارهایی هستند که راهکارهایی تحت وب برای این منظور تهیه و تدارک دیده‌اند.

البته یک ضرب‌المثل ایرانی می‌گوید «هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری.» پس برای دریافت یک سرویس دقیق و بسیار تخصصی باید کمی سر کیسه را شل کنید. مثلا برای اینکه شما بتوانید اطلاعات طبقه‌بندی شده 170 منبع خبری را به‌صورت آنلاین و روی وب دریافت کنید باید یک اکانت خریداری کرده و وارد سایت نیوزهاب دات‌ای آر شوید. در این صورت شما حتی قادر خواهید بود در میان این 170 منبع خبری و اطلاعاتی که تقریبا تمام منابع رسانه‌های مجازی فارسی زبان را در برمی‌گیرد جست‌وجوی موضوعی داشته باشید و از نتایج آن، انواع خروجی در قالب پی‌دی‌اف یا ورد بگیرید و یک بولتن درست کنید. اگر می‌خواهید همین کار را با زحمت کمتری انجام دهید و از نسخه‌های رایگان نیز استفاده کنید می‌توانید سری به نیوزپارسیک دات‌کام یا قطره‌ دات‌کام بزنید؛ مطمئنا مشتری همیشگی این نوع رسانه‌ها خواهید شد.

در پشت ستاره حلبی چنین سایت‌های خبر‌خوانی تنها یک قلب آر‌اس‌اسی نهفته است؛ قلبی که اطلاعات هر رسانه مجازی را با زبانی متفاوت از زبان مرسوم اچ‌تی‌ام‌ال منتشر می‌کند؛ زبان موسوم به ایکس‌ام‌ال. به همین خاطر ممکن است یک رسانه مجازی از طریق نسخه آراس‌اس، حتی مخاطبان بیشتری از نسخه اچ تی‌ام ال داشته باشد. اتفاقا برخی از طراحان سایت به همین دلیل یعنی به‌شمار نیامدن تعداد بازدیدها از نسخه آر اس اس، از گذاشتن نسخه مذکور روی وب‌سایت خودداری می‌کنند.

اما باید به خاطر داشت که شما به‌عنوان سردبیر یک سایت خبری یا حتی یک وبلاگ‌نویس در دنیای سایبر نیاز به این دارید که صدایتان شنیده شود و حرفتان خوانده شود. مهم نیست که مخاطبان شما در لیست سیستم شمارنده شما ثبت می‌شوند یا نه، مهم این است که از سایت شما بازدید شده است.

رسانه‌های مجازی به همین دلیل نسبت به رسانه‌های سنتی و چاپی هوشمند‌تر هستند و راه‌های بیشتری را برای دسترسی مخاطبان به محتوای تولید شده‌شان فراهم می‌کنند.

بر این اساس باید اینترنت را مجموعه‌ای از اطلاعات دانست که افرادی از سراسر جهان اطلاعات، دانش و یافته‌های پژوهشی یا حتی تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. ممکن است به ظاهر نوعی هرج و مرج در این فضا مشاهده شود اما با کمی مهارت دیجیتال و فراگیری آموزش‌های دیجیتال می‌توان از این فضا به‌راحتی و با کمترین هزینه استفاده کرد.

امروز بدون اینترنت، امکان توسعه بسیاری از علوم وجود ندارد و به همین دلیل اغلب کشورها استراتژی توسعه صنعتی و اقتصادی خود را بر مبنای توسعه زیرساخت‌های اینترنت و فناوری‌های اطلاعاتی قرار داده‌اند.

کد خبر 124157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز